Citat:
Ursprungligen postat av 503
snapphanerörelsen, Röda gardet, diverse kosackiska förband, SA, kurdiska och shiamuslimska paramilitära förband som gjorde uppror mot Saddam efter gulfkrigets slut (och som dessutom också fick pisk under kriget mellan Iran och Irak), talibanerna, Volkssturm, Norra alliansen (som ju till viss del fick stryk av talibanerna, men som ändå lyckades bibehålla viss territoriell kontroll), Islamska legionen (fick stryk i Uganda) osv.
Listan kan göras väldigt lång, men jag tror du förstår min poäng.
Jag syftar på gerillakrigare, vilket du också nämner en del organisationer, men jag har fortfarande svårt att tycka att man som gerillasoldat kan besegras på hemmaplan.
Ta till exempel Viet Cong, Grekiska partisanerna under andra världskriget, tjetjeniernas framgångsrika kamp mot den överlägsna ryska armén, IRA, talibanerna, kosackbanden mot Napoleons 800.000 armé.
Men visst, snapphanarna blev besegrade tack vare den etniska rensningen som såg till att de inte kunde få förstärkningar.
Men deras gerillakrig mot svenskarna var mycket framgångsrikt dessförinnan.
Om svenkarna inte hade dödat alla män mellan 16 - 60 i alla byar i Göinges skogar hade krigat varat i decennier till kampen hade levt ännu idag.
Talibanerna är väl långt ifrån besegrade tvärtom, U.S.A. behöver förstärkning och håller på att förlora kriget där borta.
I vilket fall så var det jag menade att det är otroligt svårt att besegra en fiende som bedriver gerillakrig i sitt eget land.
Därför hade NBG fått dunderpisk om de åkte ner och posterade sig i Serbiens berg och skogar.