Citat:
Ursprungligen postat av BigTone
Fänrik, låt mig börja med att fråga om du är stamofficer eller värnpliktig fänrik (enbart av nyfikenhet).
Låt mig därefter klargöra att jag varken sympatiserar med Arkan eller hans tigrar. Jag har heller inga kopplingar eller allianser till balkan.
Nu var det du skrev inte ett svar på något jag skrev. Min fråga till dig kommer enbart av nyfikenhet och är något OT. Dock har hela tråden utvecklats till något OT.
Är SAS ett förband utav soldater eller kriminellt avskum? Samma fråga gäller 7th Para? GSG9? Spetznz?
Om ej är det för att det inte är paramilitära förband?
Är det således enbart paramilitära eller gerillaförband som inte kan ses som soldater då de bryter mot Genevekonventionerna?
Mvh
Bigtone
Jag är värnpliktig fänrik med fyra utlandmissioner och ett år i en insattsstyrka i bagaget. Civilt har jag en statsvetarexamen och undervisar på frivilligbasis om mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt (krigets lagar) för frivilligorganisationer.
Frågan om vilka som lyder under krigets lagar kan förenklat samanfattas att personen måste betraktas som kombattant. En sådan är kortfattat och förenklat:
-En person som ingår i ett lands försvar t ex en soldat(dock ej sjukvårds- och själavårdspersonal)
Som kombattant betraktas även:
- medlem av erkänd motståndrörelse
- medlem av folkuppbåd
under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:
- han/hon lyder under stridande part
- han/hon står under ansvarigt befäl
- han/hon bär sitt vapen öppet
- han/hon bär utmärkande tecken (armbindel, uniform eller liknande)
Ovanstående är som sagt en förenkling och inte helt så svart-vit om man börjar titta på det finstilta. Det är dock en bra fingervisning. Skriver inte mer utförligt då jag i så fall skulle behöva bra många sidor med text.
Ett förband är kriminella avskum om de metodiskt och generellt ägnar sig åt våldtäkter och rov som arkans tigrar gjorde (min tolkning).
Om ett vanligt reguljärt förband har medlemmar som bryter mot krigets lagar så blir det inte per automatik ett kriminellt gäng. "Bara" de medlemmar som ägnar sig åt att bryta krigets lagar. Förband med "krigarens heder" kastar dock ut kriminella medlemmar och överlämnar dem till rättvisan. Detta till skillnad mot arkans tigrar som hade som "affärsidé" att mörda civila, våldta och röva.
Hoppas detta bringade lite klarhet
Mvh,
Fänriken