2007-08-31, 21:26
Medlem
BigTones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fänrik Stål
Jag är värnpliktig fänrik med fyra utlandmissioner och ett år i en insattsstyrka i bagaget. Civilt har jag en statsvetarexamen och undervisar på frivilligbasis om mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt (krigets lagar) för frivilligorganisationer.

Frågan om vilka som lyder under krigets lagar kan förenklat samanfattas att personen måste betraktas som kombattant. En sådan är kortfattat och förenklat:
-En person som ingår i ett lands försvar t ex en soldat(dock ej sjukvårds- och själavårdspersonal)

Som kombattant betraktas även:
- medlem av erkänd motståndrörelse
- medlem av folkuppbåd
under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:
- han/hon lyder under stridande part
- han/hon står under ansvarigt befäl
- han/hon bär sitt vapen öppet
- han/hon bär utmärkande tecken (armbindel, uniform eller liknande)

Ovanstående är som sagt en förenkling och inte helt så svart-vit om man börjar titta på det finstilta. Det är dock en bra fingervisning. Skriver inte mer utförligt då jag i så fall skulle behöva bra många sidor med text.

Ett förband är kriminella avskum om de metodiskt och generellt ägnar sig åt våldtäkter och rov som arkans tigrar gjorde (min tolkning).

Om ett vanligt reguljärt förband har medlemmar som bryter mot krigets lagar så blir det inte per automatik ett kriminellt gäng. "Bara" de medlemmar som ägnar sig åt att bryta krigets lagar. Förband med "krigarens heder" kastar dock ut kriminella medlemmar och överlämnar dem till rättvisan. Detta till skillnad mot arkans tigrar som hade som "affärsidé" att mörda civila, våldta och röva.

Hoppas detta bringade lite klarhet

Mvh,

Fänriken

Jag håller med i sak om att Arkans Tigrar begick hemskheter. Det jag ställt mig mot är att de flesta som anser att de inte är soldater skulle nog inte tycka det samma om de frband jag räknade upp.

Det finns en anledning jag tog upp dessa förband. Under Thatcher var det en stående order att avrätta IRA sympatisörer (alltså det var inget krav på att de skulle vara kombatanter) efter varje attentat utöver den stående ordern att avrätta terroristerna. Detta utfördes av 7th och SAS i huvudsak och skälig orderhirarki. Familjemedlemmar torterades i jakt på information mm. Soldaterna i dessa 'Hit-squads' blev inte utstötta.

USA och dess allierade bryter mot genevekonventionen var dag sedan ett par år tillbaka på ett väldigt tydligt sätt. Guantanamo.

Åter igen. Bara för att man avskyr ett visst folkslag, grupp, ideologi eller vissa handlingar så bör man tänka två gånger inför en allt för hård argumentation då det blir lite konstigt när det inte blir konsekvent.

Mvh

BT
Citera
2007-08-31, 21:47
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigTone
Ifall soldater är soldater vare sig de begår krigsbrott eller inte så länge de får sin lön från en regering. Innebär det att alla kombatanter i ett inbördeskrig som inte får sin lön från en regering är kriminella?

Nej, det där med solden i ordet soldat nämnde jag mest i förbigående för att peka på ordets ursprung, vilket egentligen bara betyder avlönad legoknekt. Ordets etymologi är dock såväl irrelevant som obselet i vår diskusion.
Citera
2007-08-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkan_CCCC
O vad fan vet du? internetkrigare

Med tanke på ditt alias så kanske jag ska klargöra att jag ser ner lika mycket på alla banditgäng från balkan så känn dig inte priviligerad.

Ang om jag är en "internetkrigare"? Tror jag har lika stor erfarenhet som dom flesta här inne. Gjorde vanlig värnplikt runt 98 som ingenjörssoldat och har tävlingsskjutit lite.

Om det gör mig till internetkrigare så får jag väl vara det då. Jag är iallafall inte en krigsskadad cp-unge från serbien som sitter i ett främmande land och bråkar med andra cp-ungar från andra länder eller provinser på ett forum över ett krig där alla sidor bröt mot alla konventioner och bestämmelser.
Citera
2007-08-31, 23:49
Medlem
Hård men konsekvent argumentation!

Citat:
Jag håller med i sak om att Arkans Tigrar begick hemskheter. Det jag ställt mig mot är att de flesta som anser att de inte är soldater skulle nog inte tycka det samma om de frband jag räknade upp.

Det finns en anledning jag tog upp dessa förband. Under Thatcher var det en stående order att avrätta IRA sympatisörer (alltså det var inget krav på att de skulle vara kombatanter) efter varje attentat utöver den stående ordern att avrätta terroristerna. Detta utfördes av 7th och SAS i huvudsak och skälig orderhirarki. Familjemedlemmar torterades i jakt på information mm. Soldaterna i dessa 'Hit-squads' blev inte utstötta.

USA och dess allierade bryter mot genevekonventionen var dag sedan ett par år tillbaka på ett väldigt tydligt sätt. Guantanamo.

Åter igen. Bara för att man avskyr ett visst folkslag, grupp, ideologi eller vissa handlingar så bör man tänka två gånger inför en allt för hård argumentation då det blir lite konstigt när det inte blir konsekvent.

Mvh

BT

Vad det gäller hård argumentation så går jag på Internationella Röda Kors Kommmittéens linje, dvs hårt kritisera ALLA som bryter mot krigets lagar och mänskliga rättigheter. Jag är den första att beklaga att världen inte är rättvis (obs - ej ironi) och att de starkaste makterna/staterna i världen kommer undan med fokrättsbrott mycket mildare än mindre makter/stater. Så fungerar det dock tyvärr i en realpolitisk värld. Däremot vill jag dra mitt strå till stacken och försöker göra mitt för att ändra det faktumet genom att föreläsa om folkrättens vikt och betydelse hos frivilligorhanisationer och gymnasieskolor. Allt för spridande av kunskap om vad som är lag och rätt under krig och fred.

Brott mot folkrätten skall belysas, kritiseras och om möjligt bestraffas å det hårdaste. Oavsett stat så långt det är möjligt.

Vad det gäller Storbritannien så befann de sig aldrig de jure i krig med en annan stat i sin kamp mot IRA och därför bröt de inte mot krigets lagar (de gäller endast i krig mellan två stater). Däremot bröt Storbritannien mot de mänskliga rättigheterna genom sitt olagliga statssanktionerade våld. Inte acceptabelt det heller!

Mvh,

FS
Citera
2007-09-01, 14:15
Medlem
duros avatar
Citat:

Mvh

BT

Spelar det någon roll vad andra gjort? Arkans tigrar var fortfarande ett gäng kriminella idioter som endast krigade för att få plundra, våldta och döda. Bara för att andra gjort likadant är det väl inte OK att göra så?
Citera
2007-09-02, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Med tanke på ditt alias så kanske jag ska klargöra att jag ser ner lika mycket på alla banditgäng från balkan så känn dig inte priviligerad.

Ang om jag är en "internetkrigare"? Tror jag har lika stor erfarenhet som dom flesta här inne. Gjorde vanlig värnplikt runt 98 som ingenjörssoldat och har tävlingsskjutit lite.

Om det gör mig till internetkrigare så får jag väl vara det då. Jag är iallafall inte en krigsskadad cp-unge från serbien som sitter i ett främmande land och bråkar med andra cp-ungar från andra länder eller provinser på ett forum över ett krig där alla sidor bröt mot alla konventioner och bestämmelser.

Kan du visa vart jag bråkat på detta forum om kriget på balkan?
Citera
2007-09-02, 18:07
Bannlyst
Citat:
Svenska värnpliktiga utbildas till RIKTIGA soldater av den enda anledningen att de har krigarens heder. De lär sig krigets lagar med de 4 Genevekonventionerna i spetsen och krigar efter dem. Det är inte direkt det man kan säga om Arkan och hans tigrar. Kriminella mördare och våldtäkstmän... Inte mycket krigets lagar där inte...

Frågan om Arkans tigrar var skickliga på strid eller inte är helt ointressant, eftersom de inte klarade av att kriga civiliserat och hålla sig till krigets lagar.

Jag har själv tjänstgjort militärt på Balkan fyra gånger och träffat personer som fått sina nära och kära mördade av Arkans tigrar. Fy fan, Arkans tigrar höll inte på med några krigarsysslor utan var simpla kriminella i uniform. Och som bekant gör inte uniformen krigaren utan innanmätet och det var ruttet i detta fall.

När jag tjänstgjorde på Balkan med den svenska kontinenten 1999-2000 skålade vi i champagne då nyheten nådde oss att Arkan äntligen blev upphunnen av sitt tidigare liv och blev skjuten. Synd bara att han inte han dömmas i Haag.

För övrigt säger din Avatar allt. Att ha bild på Ante Gotovina som sitter i Haag och väntar på att få sitt åtal från 2001 för brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser prövat är direkt osmakligt. Bland annat misstänks Ante Gotovina för mord på 150 serber och fördrivning av 150 000 serber från Krajinaregionen i västra Kroatien 1995.

Pajas

Och nej, jag har inga rötter från Balkan...

Ante Gotovina är krigshjälte och hör inte hemma i Haag.

Du fänrik ståhl är mest lustig. Snackar om dina utlandsmissioner hit och dit. Får jag fråga vart i Kroatien och Serbien du stridit? Eller fick du bara agera taxi o köra albaner till jobbet?

Att du suttit och runkat i nån arme barack och skålat i champagne i kosovo är irrelevant. För mig är du en statsvetare student inget mer. Att sen svenskarna i kosovo spenderar sin tid att höra på albanska snyfthistorier är ingen nyhet.
Citera
2007-09-02, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Hahahah skojjar du med mig? Har du suttit här och spelat erfaren när du är en före detta svensk värnpliktig ingenjörssoldat???

All bow down to rambo resurrected!
Citera
2007-09-02, 18:12
Bannlyst
Citat:
Vad det gäller hård argumentation så går jag på Internationella Röda Kors Kommmittéens linje, dvs hårt kritisera ALLA som bryter mot krigets lagar och mänskliga rättigheter. Jag är den första att beklaga att världen inte är rättvis (obs - ej ironi) och att de starkaste makterna/staterna i världen kommer undan med fokrättsbrott mycket mildare än mindre makter/stater. Så fungerar det dock tyvärr i en realpolitisk värld. Däremot vill jag dra mitt strå till stacken och försöker göra mitt för att ändra det faktumet genom att föreläsa om folkrättens vikt och betydelse hos frivilligorhanisationer och gymnasieskolor. Allt för spridande av kunskap om vad som är lag och rätt under krig och fred.

Brott mot folkrätten skall belysas, kritiseras och om möjligt bestraffas å det hårdaste. Oavsett stat så långt det är möjligt.

Vad det gäller Storbritannien så befann de sig aldrig de jure i krig med en annan stat i sin kamp mot IRA och därför bröt de inte mot krigets lagar (de gäller endast i krig mellan två stater). Däremot bröt Storbritannien mot de mänskliga rättigheterna genom sitt olagliga statssanktionerade våld. Inte acceptabelt det heller!

Mvh,

FS

Ok så Soldater i USAs armee är alltså ochså kriminella mördare. Där kan vi va överens

Och FN där du tjänstgjort är bara ett gäng horbockar... Inte soldater, pedofiler, horbockar och våldtäktsmän. Det vet alla att kosovos bordeller ökade i hundratal när du o ditt pack kom dit. I Liberia och Kongo likaså. Så snälla spela inte fin när inte ens ditt eget förband följer mänskliga rättigheterna.

Så enligt ditt resonemang så finns det typ inga stridande förband med soldater?
Blir annars ganska kul att få höra dig förklara bort alla historiens krigsbrott.
Citera
2007-09-02, 20:01
Medlem
FNyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanker
Ok så Soldater i USAs armee är alltså ochså kriminella mördare. Där kan vi va överens

Och FN där du tjänstgjort är bara ett gäng horbockar... Inte soldater, pedofiler, horbockar och våldtäktsmän. Det vet alla att kosovos bordeller ökade i hundratal när du o ditt pack kom dit. I Liberia och Kongo likaså. Så snälla spela inte fin när inte ens ditt eget förband följer mänskliga rättigheterna.

Så enligt ditt resonemang så finns det typ inga stridande förband med soldater?
Blir annars ganska kul att få höra dig förklara bort alla historiens krigsbrott.
Jag kan med 100% säkerhet säga att ingen svensk FN-soldat har brukat prostituerade i Liberia!!!!
Och FN är inget förband!!Läs på för helvete!
Citera
2007-09-02, 21:25
Medlem
?!

Citat:
Ursprungligen postat av Skanker
Ante Gotovina är krigshjälte och hör inte hemma i Haag.

Du fänrik ståhl är mest lustig. Snackar om dina utlandsmissioner hit och dit. Får jag fråga vart i Kroatien och Serbien du stridit? Eller fick du bara agera taxi o köra albaner till jobbet?

Att du suttit och runkat i nån arme barack och skålat i champagne i kosovo är irrelevant. För mig är du en statsvetare student inget mer. Att sen svenskarna i kosovo spenderar sin tid att höra på albanska snyfthistorier är ingen nyhet.

Jag väljar att inte kommentera alla dina inlägg utan avslutar mina kommentarer gällande dina inlägg med detta. Eftersom du misstolkar och medvetet(?) förvränger fakta finns det ingen som helst poäng att debattera med dig om folkrätt eller något annat.

Nåväl, dina inlägg bereder mig en mycket stor glädje i all sin intellektuella litenhet och pubertallogik. Du är verkligen underbar i all din inskränkthet

Mvh,

FS
Citera
2007-09-03, 17:38
Bannlyst
Vad heter låten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem