2007-08-25, 02:08
Medlem
Jag ska byta min bostad under det här året och har en annons på lagenhetsbyte.se. Där räknar webbsidan ut vilka möjliga triangelbyten man kan göra. t.ex. jag tar över person 1:s lägenhet som tar över person 2:s lägenhet som tar över min lägenhet.

Hur fungerar detta i praktiken? Kan man bli blåst på besittningskyddet? Säg att jag säger upp mitt förstahandskontrakt, den nya hyresgästen skriver nytt kontrakt på min lägenhet och den tredje personen, vars lägenhet jag ska ha, ångrar sig och ställer in det hela. Vad gäller egentligen och hur kan man undvika sådana situationer?

Förresten, är det någon här som lyckats genomföra ett triangelbyte? Det verkar bara så krångligt, tre personer ska tycka och ha sig. Dessutom kan ju hela affären rasa som ett korthus om någon av parterna inte blir godkänd av värden.
Citera
2007-08-25, 15:45
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Tjena Hissinge!
Nej Triangelbyte är inte så jobbigt att få igenom, klart man måste ha flytet och få med sig rätt personer i triangeln men det är absolut inte omöjligt.
Bytte själv min lägenhet för ett halvår sen genom ett sk triangelbyte. När alla parterna är överrens så möts ni bara upp någonstans och skriver på kontrakten tillsammans och det är fixat, såklart så måste alla bli godkända av värdarna men dem flesta är sjyst folk, klart det finns rötägg, men det gör det ju överallt.
Såna som inte klickar i på sidan ifall dem är intresserade eller ej, eller sk hobby bytare som bara kollar hur attraktiv deras lägenhet är för tillfället och skiter i a svara osv. Men förvänta dig inte att dina första byt förslag som kommer upp ska gå igenom, måste vara tålmodig.

Skulle även tipsa dig om att slänga upp dig själv på björnsbostadsbytare, bättre sida tycker jag än lägenhetsbyte.se, bra att vara med på båda.

Hoppas man har hjälpt något och lycka till!
Citera
2007-08-25, 23:52
Medlem
Tack för ditt svar. Hmmm, jag kanske ska testa den där björnsbytare. Är med på lägenhetsbyte.se, tyckte det räckte ett tag. Tack för tipsen! Det gäller att ha tålamod när man ska byta.
Citera
2011-01-20, 11:56
Medlem
Tapiridaes avatar
Hallå, är det någon som vet hur man fyller i alla papper rätt i ett triangelbyte?
För den som man tar över lägenheten av ska ju inte bo i ens egen lägenhet osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in