2007-08-24, 00:56
Medlem
Mina polare spelade in en live skiva med sångmicar och de får till ett sånt härligt ljud... svårt att förklara. Det är inte bättre ljud än det jag spelar in i min fantommatade kondensatormikrofon men det tar upp mindre skit som plektrum ljud och sånt... till frågan:
Är det micen det beror på eller är jag bara värdelös på EQ? Har prövat alla EQ settings känns det som
Citera
2007-08-24, 09:26
Medlem
papa_ogens avatar
Vafan är en sångmic?
Citera
2007-08-24, 09:52
Bannlyst
Det du kallar "sångmicar" är dynamiska mikrofoner och är helt klart överlägsna kondensatorditon när det gäller att ta upp lagom mycket ljud. Prova med en sån istället.
Citera
2007-08-24, 09:52
Medlem
yowsers avatar
Menar du dynamiska mikar eller? "Sångmik"??
Citera
2007-08-24, 13:13
Medlem
Don Fadäsos avatar
Vafan, testa att spela in med en Shure SM58 och välj sen det som låter bäst. Det som passar en behöver inte nödvändigtvis passa en annan. Lycka till!
Citera
2007-08-24, 16:35
Medlem
Aa det är en dynamisk mikrofon jag menar... Den Don Fadäso rekommenderade verkade schysst... Några fler förslag? Ska mest spela in akustisk stålsträngad/western gitarr och sång i den.
Citera
2007-08-24, 18:55
Medlem
SM57 eller SM58 är det som gäller
Citera
2007-08-26, 02:47
Medlem
ZtimEs avatar
Skulle jag spela in en "Ska mest spela in akustisk stålsträngad/western gitarr och sång i den." så hade jag nog valt en kond.mikrofon, och snarare spenderat mer tid på att leta mikrofon position, sånt gör mycket skillnad! men det är bara jag!
det som låter bäst är alltid bäst!

/jonas
Citera
2007-08-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZtimE
Skulle jag spela in en "Ska mest spela in akustisk stålsträngad/western gitarr och sång i den." så hade jag nog valt en kond.mikrofon, och snarare spenderat mer tid på att leta mikrofon position, sånt gör mycket skillnad! men det är bara jag!
det som låter bäst är alltid bäst!

/jonas
Startade en tråd om det tidigare men alltså jag har inte lyckats få in ett "drömljud". Sen att jag är värdelös och nybörjare på EQ hjälper ju inte men har försökt i säkert ett år att skruva på knappar och EQa i programmet men jag hittar inte ett krispigt ljud som inte skär sig av tex för mycket plektrum. Brukar dra upp diskanten på mitt mixerbord eftersom jag kopplar micen däremellan och sen dra ner basen och ha mid på "mitten" där den är från början. Sen riktar jag micen emot hålet på gitarren men kan bara ratta in antingen dåligt ljud, eller knappt okej ljud med en massa plektrumljud. Så här skrev jag i tidigare tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Mig själv
Blir helt galen men jag kör med en stormembrans kondensatormikrofon med fantommatning som jag kopplar via mitt lilla Alto S6 MIXERBORD som jag kör LINE IN med i datorn och undrar vilka inställningar jag ska ha för att få schysst ljud i min akustiska gitarr. Just nu kör jag på

ganska låg Bas (LOW 80Hz) det står att den är på - 12 typ vad nu det betyder.

MID (2.5 KHz) Kör jag på mitten (+/- 0) för den vet jag inte var den ska vara och sen brukar jag köra

HI (12Khz) på +13

Då får jag ett ljud som är knappt okej som låter såhär:
http://hampus.winqvist.googlepages.c...t._mixdown.mp3

Som ni hör är plektrumljudet väldigt högt & skärnade i öronen... Sänkar jag HI (12Khz) så låter det bara dovt...

Kan nån kunnig snälla hjälpa mig med vad jag ska ha för inställningar. Har EQ i programmet jag spelar in med också... men vad ska jag ratta in för något?

Vet du sådär på rak arm om det finns något jag kan göra? Några föreslog att jag skulle spela in "rent" i datorn sen EQa frekvens för frekvens i datorn, andra föreslog att jag skulle rikta micen mot 12e bandet på guran för att sedan spela in... Prövade det lite smått men verkade inte gå nå vidare bra... Låter det rimligt eller har du nåt annat knep på hur jag kan göra? Eller kanske kan förklara lite mer ingående hur jag hittar drömljudet om jag EQar frekvens för frekvens...

Tack på förhand!
Citera
2007-08-26, 14:51
Medlem
Vad gäller EQn så borde du nog ha fler frekvenser att peta på, inte bara hi/mid/low, sen provar du dig fram tills du hittar vars plektrumljudet ligger mest (dvs relativt höga frekvenser) och drar ner en aning där. Det mesta av gitarren borde vara i mellanregistret hursom, så skär en del bas och diskant. Google har säkert superbra tips vad gäller sånt här.
Citera
2007-08-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Vad gäller EQn så borde du nog ha fler frekvenser att peta på, inte bara hi/mid/low, sen provar du dig fram tills du hittar vars plektrumljudet ligger mest (dvs relativt höga frekvenser) och drar ner en aning där. Det mesta av gitarren borde vara i mellanregistret hursom, så skär en del bas och diskant. Google har säkert superbra tips vad gäller sånt här.
Har kollat google och prövat det du säger men det funkar liksom inte... plektrumljuden ligger på höga frekvenser men det gör också krispheten i ljudet... blir gaaaaaaaalen
Citera
2007-08-29, 02:23
Medlem
erik_ande_85s avatar
jag tror ju fortfarande att en bra kondensmick är bättre än en dynamisk tex sm57 när det gäller akustisk gitarr. jag lyssnade på din förra som du klagade på men jag tyckte inte det lät så dåligt, har du testat att sweepa eq'n med ett litet omfång för att se när plektrumljuden försvinner och om nåt annat väsentligt försvinner tillsammans med plektrumljuden?

edit: Läste din post över nu

hur vore det om du använde mjukare plektrum då? kanske en del av ljuden minskas då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in