• 1
  • 2
2007-08-23, 22:58
Medlem
Knullkungens avatar
Då det bara är några månader kvar till 1a december då årets absoluta höjdpunkt inleds; julbordsätandet så undrar jag hur ni föreberder er? Själv minns jag de julbord jag åt som 16-åring. LÅg sedan i ett mörkt rum och kved enb timme efteråt med magont för att jag ätit så mycket, Tvingades även ta en skitpaus och uppsöka toaletten mitt i. Det var tider det.
Vad har ni för julbordsrekord? Ngn som ättit ett varje dag i december fram till och med julafton altså 24 stycken?

Mitt tips är att börja med det man tycker om först och sedan satsa på utdylland på slutet för bröd o. dyl. om plats finnes. Att följa den gmala traditionen och gå i fem olika tturer med sill småvarmt etc. var för sig har jag alldrig brytt mig om. Det blandas friskt på min tallrik.

Vad har ni för favoriter och vad undviker nu helt? Själv äter jag allt men jansosn frstelse är min absoluta favorit. Då jag kommer från Norrland så har vi inte dem traditionerna som i södra Sverige som ål och brunkål men bjuds dem så äter jag dem givetvis gärna. Vore kul att få höra om lite lokala specialiteer på julborden runt om landet.

Det enda vad gäller julbord jag ställer mig skeptisk till är alla dessa crossover-julbord ex. vis. kinesiskt ,italienskt och amerikanskt julbord som kommit på senare år. Jag äter gärna mat från andra länder men på julbordet skall det vara svenskt.

Bör man inte äta något alls på dagen innan ett rejält julbord med tillhörande alkohol för att vara så hungrig som möjligt eller vad bör man äta innan för att "vänja magen"?
Citera
2007-08-23, 23:23
Medlem
grönkål,grisfötter och revbensspjäll
Citera
2007-08-23, 23:29
Medlem
PetiteMois avatar
Hm..

Jag är egentligen inte så mycket för julbord....

Men jag dyker hejdlöst in på min skinka med min hemkokta senap, rom, creme fraiche, lök, gravad lax, fårfiol, saftiga revbensspjäll, mammas inlagda sill, släktens diverse egna röror m.m.

Undviker köttbullar, prinskorv, sylta - och annan dussinmat som man kan ta närsom...

Uje, måste nog köra lite GI före jul...

/PM
Citera
2007-08-23, 23:31
Medlem
Dan-Banans avatar
Skinkan, helt klart. Janssonen brukar också vara ganska underbar. Min släkt har tyvärr låtit tillverkandet av köttbullarna tillfalla en person som inte är särskilt bra på det de senaste åren, annars så brukar de också höra till favoriterna. Hoppas man kan få tag på någon god julöl i år också.

Gröt, sill, revbenspjäll och prinskorvarna (ifall de är av ett billigt märke) ligger på andra sidan av njutningsskalan för mig.
Citera
2007-08-24, 00:55
Medlem
Åh julbord!
Naturligtvis äter man det som man bör, dvs går hundra gånger. Man börjar med sillarna, går varsamt över till rökta/ inkokta laxen, gäddpatén och ålen.
Vidare till det kallskurna. Julskinkan med hemlagad senap, rådjursadel, rökt vildsvin, patéer, syltor och rökta korvar av alla de sorter.
Sen tar man det varma, och skippar naturligtvis 'vardagsmaten' såsom prinskorv och vanliga köttbullar. Jansson såklart, samt kryddpepparkryddade köttbullarna och de honungsglaserade tjocka revbensspjällen.
Ingen potatis heller, väldigt viktigt! Potatis mättar. Inte bra!

Sen glider man in på lutfisken med tillhörande gröna ärtor, vitsås och kryddpeppar.

Därefter äter man valfri efterrätt. Risalamalta med frukt eller bär är ju en klassiker. Det enda kravet är väl att den ska vara mustig och samtidigt frisk.

Den enda traditionen jag inte kan ta till mig till fullo härnere i södra Sverige är att det promt ska serveras bruna bönor på julbordet.
Jag tror inte det går att 'träna' magen inför ett julbord, är du mätt så är du liksom.
Citera
2007-08-24, 06:53
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag får nog säga att jag tycker stämningen på ett julbord är bättre än själva maten på ett julbord.
Det är ju bara en samling vardagsmat som jag gärna även undviker resten av året.
Men visst äter jag det för att det är trevligt, och suparna åker ner så det visslar (dock inte på julafton då är jag nykter med barnen)
Citera
2007-08-24, 07:19
Medlem
henans avatar
Skinka, korv och köttbullar äter jag året om.
dopp i grytan är däremot jävligt gött.

för övrigt hatar jag jul
Citera
2007-08-24, 10:04
Medlem
4thFloors avatar
Jag brukar få bidra med hemgjord inlagd sill till julafton, älskar sillen! Vad det gäller julbord så blir det bara ett om året, och då dumkäkar jag på det mesta och går nog back ekonomiskt eftersom jag inte orkar så mycket... Men för mig är det mycket mysfaktorn i det hela som är viktigt, att få gå och plocka ditt och datt. Helt ärligt talat så är det nog inte så mycket mat på ett julbord som jag inte skulle klara mig utan...

Men visst, en god Jansson är ju höjdarns, sill såklart, kallskuret, julkorven med massa senap, och visst fan är vörtbröd bara sååå gott till jul men egentligen aldrig annars.
Citera
2007-08-24, 10:19
Medlem
faggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henan
Skinka, korv och köttbullar äter jag året om.
dopp i grytan är däremot jävligt gött.

Vad sugen jag blev på prinskorv av att läsa det där :P Måste nog gå och köpa det idag! Prinskorv + potatis + Rödbetsallad.. mmm!
Citera
2007-08-24, 20:25
Medlem
91:an Karlssons avatar
Den gravade laxen är oftast himmelsk, sillen är mycket god. De hemgjorda köttbullarna och prinskorvarna, tillsammans med fin potatis och en saftig, stor skiva skinka är kanske ändå det bästa. Även om Jansons också här tillhör favoriterna, har verkligen lärt mig att uppskatta detta på senare tid. Julgröten tycker jag är ett måste på julafton, denna delikata läckerhet skall ätas först runt 09:00 på morgonen, sedan en gång till på jul-lunchen hos svärföräldrar vid 13:00, för att sedan avnjutas som ris a la Malta vid 23-tiden på kvällen, här har man bara hällt ned en massa fet grädde i den kalla gröten, lite vaniljsocker eller nåt sånt samt den obligatoriska saftsåsen - MUMMA!
Citera
2007-08-24, 20:40
Medlem
Bagwells avatar
Bör man inte äta något alls på dagen innan ett rejält julbord med tillhörande alkohol för att vara så hungrig som möjligt eller vad bör man äta innan för att "vänja magen"?[/quote]

Det är inte bra att på fastande mage äta ett julbord (gravat rökt inlagdt). Det blir en chock för magen, och då lade jag ej till snapsen.

Mvh En kock
Citera
2007-08-24, 22:15
Medlem
Usch snart är helvetet här igen med alla dessa förbannade julbord. Jag har redan sju stycken planerade och det kommer att bli många fler.

Julbord är för oss som har representation i jobbet ett rent helvete. Det skall bjudas på julbord till höger och vänster och det skall vara så jäkla fint att bli bjuden och bjudas på julbord hela december månad. Förra året så var jag på totalt 17 stycken olika julbord, jag hade tre dagar då jag åt julbord två gånger samma dag!
Det är riktigt tungt att sätta sig med familjen på julafton och försöka uppskatta det julbordet även om det brukar gå bra då det är stor skillnad på familjens mat och krogens.

Jag har fått lära mig en taktik för att klara av alla julbord, jag tar vartannat kallt och vartannat varm mat men lik förbannat så hör jag hela tiden ”ska du inte smaka lite varmt/kallt”. I mitten på december så har jag fått nog.

Julbord är gott men för mig och för många av mina kunder så är de alternativa julborden en räddning, Det är en befrielse att bli bjuden på ex. ett kinesiskt julbord när man har avverkat ett par stycken vanliga redan.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in