2007-08-25, 14:03
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Alltså vilken slags censur pratar vi om? All?

eller vara vålds censur?

även sex, svordomar etc?

Den svenska filmcensuren (som inte haft någon kraft sen 96). Tycker att all censur ska försvinna, ingen tvingar ju folk att gå och se brutala filmer.
Citera
2007-08-25, 14:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

eller vara vålds censur?

även sex, svordomar etc?

hmm de kollar väl igenom hela filmen skulle jag väl tro och sätter väl åldersgränser utifrån allt som den innehåller, våld, sex osv
Citera
2007-08-25, 14:10
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

eller vara vålds censur?

även sex, svordomar etc?

Våld, framför allt. Politisk censur får inte förekomma och en herrans massa sex (om det inte är våldsamt) tillåts ju i porrfilmer, så det klipps inte.
Citera
2007-08-25, 14:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Om Statens Biografbyrå skulle släppa igenom en film så kommer en domstol också göra det speciellt då vi inte har någon jury i Sverige.

I tryckfrihetsmål har vi ju det i och för sig. Frågan är om mål om filmer hamnar där.
Citera
2007-08-25, 14:24
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I tryckfrihetsmål har vi ju det i och för sig. Frågan är om mål om filmer hamnar där.

Vad jag förstår kan en film som släppts igenom av biografbyrån inte senare åtalas eftersom att den redan godkänts av myndigheterna.

Det skrevs om det i den andra film-tråden i C & Y: http://www.flashback.org/showpost.php?p=7675643&postcount=20
Citera
2007-08-25, 14:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Vad jag förstår kan en film som släppts igenom av biografbyrån inte senare åtalas eftersom att den redan godkänts av myndigheterna.

Det skrevs om det i den andra film-tråden i C & Y: http://www.flashback.org/showpost.php?p=7675643&postcount=20

Kanske det, jag bara fortsatte på resonemanget om filmcensuren avsaffades, och filmer skulla börja anmälas till polisen i stället
Citera
2007-08-25, 18:55
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Avskaffa!
Finns ingen mening i att ha en myndighet vars huvudsakliga uppgift är att ge statlig välsignelse till allt från Roccos sista frestelse till Bumbibjörnrna dyker upp igen.

Förövrigt är det väldigt synd att Gunnel avgår. Det är oerhört sympatiskt med en chef för en censurmyndighet som är emot censur. Har vi otur så sätter Alfons Åberg en frikyrklig feminist som hennes efterträdare.
Göran Hägglund?
Citera
2007-08-25, 19:47
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kanske det, jag bara fortsatte på resonemanget om filmcensuren avsaffades, och filmer skulla börja anmälas till polisen i stället

Varför ska filmer anmälas till polisen? Har man klagomål går man till filmens producenter, går man på bio bara för att se om man kan polisanmäla den? Gör man det önskar jag poliserna bara svarar den anmälande med "Skaffa ett liv, vi har riktiga brott att klara upp."
Citera
2007-08-25, 22:14
Medlem
Skäggbiffens avatar
som många andra redan skrivit så håller jag med om att filmcensuren inte behövs. Visar Tv4 Triumpf des Willens behöver Agda 67 inte se den... det är ett val vi gör.. det är ju inte direkt tvång.
Citera
2007-08-26, 00:52
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Om Statens Biografbyrå skulle släppa igenom en film så kommer en domstol också göra det speciellt då vi inte har någon jury i Sverige.
Kanske, kanske inte. I en domstol sitter ju politiskt tillsatta nämndemän samt jurister. Att de skulle göra samma bedömning som Biografbyrån, där censorerna studerat filmvetenskap och exempelvis psykologi eller pedagogik, är inte omöjligt, men absolut inte säkert heller. Hur som helst är det egentligen ganska oviktigt: Idag finns det ett enkelt sätt för distributörer att slippa riskera att bli åtalade. Försvinner möjligheten riskerar man alltså som distributör att bli åtalad, och för att minimera den risken är det inte alls otroligt att man i förväg klipper bort allt som skulle kunna tänkas vara åtalbart. En nerläggning av censuren kan alltså mycket väl innebära att fler filmer skulle klippas ner.
Citera
2007-08-26, 00:58
Medlem
Hazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Varför ska filmer anmälas till polisen? Har man klagomål går man till filmens producenter, går man på bio bara för att se om man kan polisanmäla den? Gör man det önskar jag poliserna bara svarar den anmälande med "Skaffa ett liv, vi har riktiga brott att klara upp."
Världen är full av engagerade medborgare som vill leka vän av ordning. Lägger man ner censuren ger man tyvärr alla som tycker illa om vålds- och/eller porrfilmer ett verktyg: De kan polisanmäla det de inte gillar. Ganska snart lär några ur Ung Vänster polisanmäla ett antal titlar ur Privates katalog, och såvitt jag vet (någon med mer kunskap om juridik än jag får gärna rätta mig) kommer polisen att bli tvungen att utreda de misstänkta brotten. Idag är filmerna granskade och kan alltså inte anmälas.
Citera
2007-08-26, 01:00
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haz
Kanske, kanske inte. I en domstol sitter ju politiskt tillsatta nämndemän samt jurister. Att de skulle göra samma bedömning som Biografbyrån, där censorerna studerat filmvetenskap och exempelvis psykologi eller pedagogik, är inte omöjligt, men absolut inte säkert heller. Hur som helst är det egentligen ganska oviktigt: Idag finns det ett enkelt sätt för distributörer att slippa riskera att bli åtalade. Försvinner möjligheten riskerar man alltså som distributör att bli åtalad, och för att minimera den risken är det inte alls otroligt att man i förväg klipper bort allt som skulle kunna tänkas vara åtalbart. En nerläggning av censuren kan alltså mycket väl innebära att fler filmer skulle klippas ner.
De få filmer som kommer komma till domstol lär bli screenade av ett proffs i det fallet och därmed OK:ade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in