Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Att få en kycklingfilé knaprig blir nog svårt, det är skinnet man kan få knaprigt och gott, inte filén i sig som för övrigt är så gott som befriad från fett.
Du får antingen ta en del av kycklingen som har skinnet kvar (bröst, lår, hel kyckling) eller så får du linda den i något som kan bli knaprigt.
Tricket till att få allt kött saftigt och gott är att inte tillaga det mer än vad som absolut behövs. Skaffa dig en digital köttermometer så att du har koll på temperaturen inne i kycklingen. Ge biten en god stekyta i en panna och låt eftersteka på låg temperatur i ugnen, 150 grader eller så, inte mer. Den får inte bli torr.
Precis. Jag brukar steka kycklingen först i extremt hög temperatur i pannan innan jag lägger den i ugnen. Då stängs porerna i kycklingen och vätskan stannar inne då den senare läggs i ugnen. På så sätt får man en perfekt ugnsstekt kyckling. Om man gör som TS, det vill säga stoppa kycklingfiléerna rätt in i ugnen, så försvinner all vätska och kycklingfilén blir torr och smaklös.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av octane
finns det några bra tips på kryddning? jag brukar ha cyrry,salt,svartpeppar
Ta en långsmal kniv och stick in den i tjocka delen av kycklingfiléen och gör en stor "hålighet" inne i kycklingen som du kan stoppa in godheter i (se till att öppningshålet är litet). Gör en blandning på t.ex. Ädelost, soltorkade tomater, parmesan, oliver etc. (det du har hemma). Garanterade "hit" varje gång.