2007-08-23, 15:24
Medlem
octanes avatar
Hur kan man grilla/ugnssteka kycklingfile så att den blir gyllene och knaprig? går det bara med hel kyckling?
Jag brukar ha upptinade fileer med kryddor på 200grader i 25min, men den blir ganska smaklös då. Hur får man den lika god som den man köper på ICA?
Citera
2007-08-23, 15:40
Medlem
Att få en kycklingfilé knaprig blir nog svårt, det är skinnet man kan få knaprigt och gott, inte filén i sig som för övrigt är så gott som befriad från fett.

Du får antingen ta en del av kycklingen som har skinnet kvar (bröst, lår, hel kyckling) eller så får du linda den i något som kan bli knaprigt.

Tricket till att få allt kött saftigt och gott är att inte tillaga det mer än vad som absolut behövs. Skaffa dig en digital köttermometer så att du har koll på temperaturen inne i kycklingen. Ge biten en god stekyta i en panna och låt eftersteka på låg temperatur i ugnen, 150 grader eller så, inte mer. Den får inte bli torr.
Citera
2007-08-29, 10:53
Medlem
octanes avatar
tack så mycket, den blev mycket saftigare med förstekning och sen på 150grader! ska kanske testa och ha i lite kycklingbuljong i ugnsformen för smak.

finns det några bra tips på kryddning? jag brukar ha cyrry,salt,svartpeppar
Citera
2007-08-29, 11:00
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Att få en kycklingfilé knaprig blir nog svårt, det är skinnet man kan få knaprigt och gott, inte filén i sig som för övrigt är så gott som befriad från fett.

Du får antingen ta en del av kycklingen som har skinnet kvar (bröst, lår, hel kyckling) eller så får du linda den i något som kan bli knaprigt.

Tricket till att få allt kött saftigt och gott är att inte tillaga det mer än vad som absolut behövs. Skaffa dig en digital köttermometer så att du har koll på temperaturen inne i kycklingen. Ge biten en god stekyta i en panna och låt eftersteka på låg temperatur i ugnen, 150 grader eller så, inte mer. Den får inte bli torr.
Precis. Jag brukar steka kycklingen först i extremt hög temperatur i pannan innan jag lägger den i ugnen. Då stängs porerna i kycklingen och vätskan stannar inne då den senare läggs i ugnen. På så sätt får man en perfekt ugnsstekt kyckling. Om man gör som TS, det vill säga stoppa kycklingfiléerna rätt in i ugnen, så försvinner all vätska och kycklingfilén blir torr och smaklös.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av octane
finns det några bra tips på kryddning? jag brukar ha cyrry,salt,svartpeppar
Ta en långsmal kniv och stick in den i tjocka delen av kycklingfiléen och gör en stor "hålighet" inne i kycklingen som du kan stoppa in godheter i (se till att öppningshålet är litet). Gör en blandning på t.ex. Ädelost, soltorkade tomater, parmesan, oliver etc. (det du har hemma). Garanterade "hit" varje gång.
Citera
2007-08-30, 01:21
Medlem
Curry och citronpeppar är en variant som min mamma tagit fram och som verkligen håller. När jag gör kycklingfilé brukar jag använda någon form av cajunkrydda om jag kryddar alls. Men jag brukar mest av allt rimma den först. Lägg din filé i en 5%-ig saltlag över natten, kanske med en aning socker också. Se till att köttet är helt täckt. Sedan lägger du den i ugnen, kanske på ännu lägre temperatur, 125 grader, tills precis färdigstekt. Skär upp den i sneda skivor med en vass kniv.

Skall det bli bra måste du skaffa en digital termometer så att du kan kontrollera temperaturen inne i köttet. Ju lägre ungstemperatur, desto längre tid tar det att bli klart, men samtidigt blir ditt kött desto mer jämnt tillagat. Vilken temperatur på köttet du skall steka till råder jag dig att experimentera lite mer, men tipset är "lägre än du tror just nu".
Citera
2007-09-27, 20:11
Medlem
octanes avatar
för saftig kyckling hur varm ska den vara inne (alltså avläsning till ugnstermometer)
Citera
2007-09-27, 20:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octane
för saftig kyckling hur varm ska den vara inne (alltså avläsning till ugnstermometer)
Bröstbitarna: 70 grader, låren: 85.

~Paul~
Citera
2007-10-03, 17:44
Medlem
Jag tycker det är omöjligt att få till jämn tillaggning utan att binda upp kycklingen. Sen kan man ju fylla hela bukhåligheten med citron, timjan och annat gojs.
Citera
2007-10-03, 21:15
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ett tips för mkt god krispig yta är ju att sätta ungnen på grill sista 10 minuterna,höja kycklingen närmare toppen o se hur skinnet för en gyllenbrun krispig yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in