2007-08-23, 12:09
Jag skall starta ett fotoföretag i höst där jag skall inrikta mig på (främst) porträttfotograferingar och ta så många olika typer av fotouppdrag jag kan komma över. Så jag kommer nog behöva en rätt bra allround utrustning. Jag har ca 10.000kr till mitt förfogande. Jag har en Canon EOS 400D (och jag vet, det är en nybörjarkamera, men man kommer långt på den).
Blixtar
-----------------
Porträttfotograferingar så kommer jag nog vilka behöva ha en blixt, men vilken?
En speedlight 530EX kostar lite väl mycket. Och många säger att man inte behöver en automatiskt blixt utan bara en vanlig manuellblixt som man kan sätta radiosändare på och fyra av den i ett paraply. För många säger att E-TTL är rätt onödigt och bara kör en analogblixt med diffuser.
Vad för några andrahands märken, tex sigma/sunpack, etc. rekomenderar ni när man väljer blixtar? Skall ju finnas någon sigma som är tex likvärdig med 530EZ och kostar hälften.
Jag behöver inte köpa objektiven nya utan räcker med tex beg från blocket, fotosidansannonsmarkand och tradera och cirkapriser vad man borde lägga på dem. Har hittat en beg 430EZ för 950kr, men den verkar inte ha E-TTL.
Samt vad är stavblixtar för något?
Vad är blixtar med "thyristor"?
Sen så verkar det som att man rekomenderar helst blixtar med vridbart huvud.
Men det är mest blixtips jag behöver, för jag vet inte så jättemycket om blixtar. Jag skulle vilja ha en blixt som har ett aggregat i sig och där man möjligen kan ansluta en slavblixt, tex speedlight 530 EX...
Objektiv
----------------------
Sen kommer jag behöva köpa ett nytt objekitv, men vilket?
Jag föredrar ju ett objektiv med vidvinkel för jag använder nästan inte aldrig tele. Men man kanske måste köpa något normal-tele tex 70-200mm, och sen kanske köpa ett nytt vidvinkel-normal, alá 17-50mm eller 28-90mm (tex). Såg att sigma 18-125mm är rätt billigt, någon som vet nått om det?
Vissa rekomenderar även sigma 90mm macro för personfotograferingar, synpunkter?
(L objektiv skulle ju vara guld, men de kostar as...)
Btw, jag har redan ett 50mm f/1,8...
(Sitter idag och funderar om jag skall köpa en Canon EF 35-80/4-5,6 (300-600kr) och kanske en Yashica DSB 28/2.8 + canonfattning (för 500kr))
Om nu kommer på något övrigt så var vänligen att säg det.
Blixtar
-----------------
Porträttfotograferingar så kommer jag nog vilka behöva ha en blixt, men vilken?
En speedlight 530EX kostar lite väl mycket. Och många säger att man inte behöver en automatiskt blixt utan bara en vanlig manuellblixt som man kan sätta radiosändare på och fyra av den i ett paraply. För många säger att E-TTL är rätt onödigt och bara kör en analogblixt med diffuser.
Vad för några andrahands märken, tex sigma/sunpack, etc. rekomenderar ni när man väljer blixtar? Skall ju finnas någon sigma som är tex likvärdig med 530EZ och kostar hälften.
Jag behöver inte köpa objektiven nya utan räcker med tex beg från blocket, fotosidansannonsmarkand och tradera och cirkapriser vad man borde lägga på dem. Har hittat en beg 430EZ för 950kr, men den verkar inte ha E-TTL.
Samt vad är stavblixtar för något?
Vad är blixtar med "thyristor"?
Sen så verkar det som att man rekomenderar helst blixtar med vridbart huvud.
Men det är mest blixtips jag behöver, för jag vet inte så jättemycket om blixtar. Jag skulle vilja ha en blixt som har ett aggregat i sig och där man möjligen kan ansluta en slavblixt, tex speedlight 530 EX...
Objektiv
----------------------
Sen kommer jag behöva köpa ett nytt objekitv, men vilket?
Jag föredrar ju ett objektiv med vidvinkel för jag använder nästan inte aldrig tele. Men man kanske måste köpa något normal-tele tex 70-200mm, och sen kanske köpa ett nytt vidvinkel-normal, alá 17-50mm eller 28-90mm (tex). Såg att sigma 18-125mm är rätt billigt, någon som vet nått om det?
Vissa rekomenderar även sigma 90mm macro för personfotograferingar, synpunkter?
(L objektiv skulle ju vara guld, men de kostar as...)
Btw, jag har redan ett 50mm f/1,8...
(Sitter idag och funderar om jag skall köpa en Canon EF 35-80/4-5,6 (300-600kr) och kanske en Yashica DSB 28/2.8 + canonfattning (för 500kr))
Om nu kommer på något övrigt så var vänligen att säg det.