• 1
  • 2
2007-08-23, 10:16
Medlem
Hej !

Jag har en god vn som har gtt IV de 2 senaste ren, nu ntligen fick han betyg och tnkte lgga ner gymnasiet ( han r 18).

Men, han bor fortfarande hemma, och hans far "tvingar" honom att g till gymnasiet.

Han riskerar att bli utslngd om han inte gr dit.

Vad tycker ni han ska gra ?
Citera
2007-08-23, 10:34
Medlem
Kuggarns avatar
Din vn fr vl skaffa sig ett jobb i stllet om han inte r intresserad av att studera. En framtid som bidragstagare r knappast ngot att se fram emot ven om ett socialbidrag kan knnas som mycket pengar fr en tonring. Det bsta vore vl nd om han tog tag i saker och ting och lste ngot gymnasieprogram som nd. Han mste vl nd ha ngon frestllning om vad han vill gra nr han blir stor, eller?
Citera
2007-08-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dani
Hej !

Jag har en god vn som har gtt IV de 2 senaste ren, nu ntligen fick han betyg och tnkte lgga ner gymnasiet ( han r 18).

Men, han bor fortfarande hemma, och hans far "tvingar" honom att g till gymnasiet.

Han riskerar att bli utslngd om han inte gr dit.

Vad tycker ni han ska gra ?

Det r vl bara att brja jobba om han inte ska plugga, brjar han jobba och fr en inkomst s kan han ven hyra en lgenhet. Vad r det egentliga problemet?

Sedan r vl inte IV ngot gymnasieprogram, utan ett program som gr att man fr gymnasiebehrighet och att man sedan kan bli behrig och ska till ett gymnasium.
Citera
2007-08-23, 10:49
Medlem
Alatars avatar
Jag frstr att han vill lgga ner gymnasiet. Jag gick IV ett r och bara det rckte fr mig. Hade det blivit ett r till hade jag ocks lagt ner det.

Men som det har sagts tidigare s fr han vl skaffa sig ett jobb. Oftast d upptcker man ur viktigt det r med gymnasiet och d kanske han sker nsta r. Eller brjar p vuxenskola eller liknande. Det r ju aldrig frsent.
Citera
2007-08-23, 12:16
Medlem
Han har skt dussintals jobb, bl.a i Irland.

Han skulle nog aldrig kunna sitta hemma och vara arbetsls om jag knner honom rtt, s det r ingen fara, tack fr tipsen, fyll grna p med mer !
Citera
2007-08-23, 12:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Han har skt dussintals jobb, bl.a i Irland.

Han skulle nog aldrig kunna sitta hemma och vara arbetsls om jag knner honom rtt, s det r ingen fara, tack fr tipsen, fyll grna p med mer !

Det finns ju en trd dr en kille gav bde namn och nummer till ngot fretag (om det var i Spanien kanske?) dr han hvdade att jobb var garanterat. Be honom testa dr?

Men som gammal gymnasieavhoppare som numer studerar p komvux kan jag bara ge rdet att din vn borde brja p ett gymnasieprogram s fort han kan och st ut de nrmaste tre ren. Fr oavsett hur tungt det knns idag s kommer det knnas nnu tyngre nr han brjar p komvux (eller nr han tycker att han r fr gammal fr att brja p komvux och har gett upp allt hopp om livet).
Citera
2007-08-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det finns ju en trd dr en kille gav bde namn och nummer till ngot fretag (om det var i Spanien kanske?) dr han hvdade att jobb var garanterat. Be honom testa dr?

Men som gammal gymnasieavhoppare som numer studerar p komvux kan jag bara ge rdet att din vn borde brja p ett gymnasieprogram s fort han kan och st ut de nrmaste tre ren. Fr oavsett hur tungt det knns idag s kommer det knnas nnu tyngre nr han brjar p komvux (eller nr han tycker att han r fr gammal fr att brja p komvux och har gett upp allt hopp om livet).

Sg trden om Barcelona (?) verkar det vara serist ?

Jag vet att han inte kommer g tillbaka till skolan, s r det, tyvrr.

tack fr tipset iaf !
Citera
2007-08-23, 12:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Sg trden om Barcelona (?) verkar det vara serist ?

Jag vet att han inte kommer g tillbaka till skolan, s r det, tyvrr.

tack fr tipset iaf !

Jag vet att det i Bryssel finns ett callcenter som rekryterar svenskar som galningar just nu. Om jag inte minns fel s ska de brja som support fr Nokia ganska snart (inom ngon vecka). Kommer dock inte ihg vad fretaget heter, tyvrr... Men lite googling kanske hjlper.

Huruvida Barcelonatrden r seris eller inte kan jag inte svara p, men att ett callcenter har ngon slags bonussystem bland sina anstllda fr att locka ner fler arbetare lter inte helt orimligt. Kan tnka mig att om man ringer chefen och sger "den hr killen sa att jag kunde f jobb hos er" och man fr jobbet s fr "den dr killen" en viss summa pengar fr att han rekryterat personal.
Citera
2007-08-23, 12:42
Medlem
Citat:
Jag vet att det i Bryssel finns ett callcenter som rekryterar svenskar som galningar just nu. Om jag inte minns fel s ska de brja som support fr Nokia ganska snart (inom ngon vecka). Kommer dock inte ihg vad fretaget heter, tyvrr... Men lite googling kanske hjlper.

Huruvida Barcelonatrden r seris eller inte kan jag inte svara p, men att ett callcenter har ngon slags bonussystem bland sina anstllda fr att locka ner fler arbetare lter inte helt orimligt. Kan tnka mig att om man ringer chefen och sger "den hr killen sa att jag kunde f jobb hos er" och man fr jobbet s fr "den dr killen" en viss summa pengar fr att han rekryterat personal.

okej, men hur fan r det att jobba p ett callcenter, hur r lnen och snt ? eller ska man bara vara glad om han fr jobb ?
Citera
2007-08-23, 12:57
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
okej, men hur fan r det att jobba p ett callcenter, hur r lnen och snt ? eller ska man bara vara glad om han fr jobb ?

Det r hemskt trkigt Ln och s varierar antar jag och dom som tjnnar bra sljer ju ocks bra(provision). Fr min del blev jag dock bara glad att jag fick ett jobb och fortstter ska nya!
Citera
2007-08-23, 15:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Just det hr stllet i Bryssel tar emot samtal, dvs som support. De sitter inte och ringer hem till folk fr att frska slja kalsonger eller tidningsprenumerationer. S det r nog rtt chill om man klarar av arga mnniskor som vill ta ut sin ilska p frsta bsta person som svarar och idioter som inte kan lsa innantill... Lnen ska vara helt okej, men det r som sagt support och inte slj, vilket innebr att provision inte finns.
Citera
2007-08-23, 16:55
Medlem
Citat:

Mste hlla med hr, det bsta din kompis kan gra r att frska studera vidare eller frska f tag p en lrlingsutbildning. Jag gick sjlv p Individuella Programmet i cirka 2 r och det trde p mig mest med tanke p att jag inte tog tillvara p tiden. Sen att f tag p jobb outbildad r inte det lttaste och definitivt inte det bsta, jag fr till exempel g som diskare ven fast jag r fullt kompetent som kock. Nej du f din vn och g p en yrketutbildning om han r skoltrtt d r det mest ett jobb man behver inte g hemma och dra ftterna efter sig sen r det inte roligare och frska f tag p bidrag dom dr 3000 i mnaden r inte lockande speciellt nr frldrarna kanske vill ha det hlften som hyra som jag hade.

I alla fall r sjlv tvungen och brja Komvux inom en jkligt nra framtid fr att ens ha en mjlighet och plugga vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in