• 2
  • 3
2007-09-05, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 927
nu blev det helsnurrigt för system idle process är på svenska systemets vänteprocess, den bör alltså ligga på över 90%. själva summan av dom proceserna du ser bör alltid bli 100%

Ja, 100% - det vet jag. Men process explorer ska alltså visa vad som inte stämmer när datorn hänger sig nästa gång? Nu har inte datorn låst sig på någon dag men jag ska alltså gå in i loggboken, slå upp tidpunkten och förhoppningsvis få svar? Du kan säkert tyda vad som står bättre än mig, så jag får väl ge dig en screenshot i så fall.

Men jag förstår inte vad som är fel och börjar bli aningen frustrerad. Jag har formaterat om datorn till leda och kan inte, så fort datorn får problem, börja installera om allting. Enough is enough. Snart slänger jag skiten.
Citera
2007-09-05, 22:25
Medlem
927s avatar
nja, har man en hög cpu belastning så kan man lättare se vad det som är problemet via process explorer. tex kan ju systemets väntetid ligga på 98% men cpu användningen kan ju va hög för det (om man kollar i aktiviteshanteraren) och då kan man ha nytt av process explorer

ja, om man har tur kan man få fram nåt vettigt ur den loggen som man kan ta en kopia på. sen gäller det att man har koll vad som körs och man gjorde nåt speciellt strax innan datorn hängde sig. det är ju sällan en dator hänger sig om du bara startar den och låter den stå
Citera
2007-09-05, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 927
nja, har man en hög cpu belastning så kan man lättare se vad det som är problemet via process explorer. tex kan ju systemets väntetid ligga på 98% men cpu användningen kan ju va hög för det (om man kollar i aktiviteshanteraren) och då kan man ha nytt av process explorer

ja, om man har tur kan man få fram nåt vettigt ur den loggen som man kan ta en kopia på. sen gäller det att man har koll vad som körs och man gjorde nåt speciellt strax innan datorn hängde sig. det är ju sällan en dator hänger sig om du bara startar den och låter den stå

Ja, precis. Men jag gör ingenting speciellt förutom att surfa runt med Firefox och ändå kan den hänga sig. Fast den hänger sig inte så att man blir tvungen att starta om datorn, utan oftast räcker det med att man använder Ctrl+Alt+Del och kanske tar bort nån obetydlig process. Då går datorn tillbaka till det normala.
Sen kan detta inträffa igen inom några timmar. Till exempel kan jag sitta och skriva det här inlägget, och från ingenstans så högerklickar pekaren, eller själva fönstret låser sig så man inte kan klicka nånstans. Mycket märkligt.

Min gamla Intel Celeron 2.00 GHz med 512 MB ram har aldrig haft problem med dessa program tidigare, och jag kör ju inte direkt 30 program samtidigt.
Tidigare när CPU-användningen var känslig och hamnade på 100% utan anledning så räckte det oftast med att rensa spyware eller dylikt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in