• 1
  • 2
2007-08-22, 19:27
Bannlyst
Sitter på en 5-6 år gammal dator som tycks bli sämre för varje dag som går.
Senaste 5-6 månaderna hänger den sig så man är tvungen att trycka Ctrl Alt Delete och ta bort nån process (typ taskmgr.exe), då vaknar den igen.
När den väl hänger sig så kan jag inte trycka på Start-knappen (kör Win XP) och man kan egentligen inte klicka på nånting. Själva rutan/sidan man är inne på blir typ grå där uppe vid Minimera, Maximera, Stäng knappen, om ni förstår. Just nu står det Flashback Forum - Posta nytt ämne - Mozilla Firefox, och sedan de tre knapparna längst till höger (vet inte vad denna rad kallas).

Man måste alltså gå in på Aktivitetshanteraren och ta bort nån process (vilken spelar ingen roll). Jag kör Olivgrön som Färgschema och när den hänger sig blir den alltså grå. Efter pillande i Aktivitetshanteraren så blir den återigen grön och man kan klicka på vad man vill.

Det där låter inte klokt men jag vill förklara så utförligt som möjligt.

Självklart får man räkna med att vissa datorkomponenter sjunger på sista versen när datorn är så pass gammal. En formatering av datorn kanske skulle hjälpa, men det känns som om jag har gjort det 50 gånger - det blir sista utvägen i så fall.

Vad kan det vara för fel? Jag har använt mig av Ad-Aware SE Professional (gjort både "Perform smart system scan" och "Perform full system scan"), jag har använt Registry Mechanic (Scan Your Registry) och slutligen Nod32 (In-depth analysis).
Tidigare gånger när jag har haft en seg dator och använt dessa program så har den blivit pigg och fräsch, men nu hjälpte det inte. Ad-Aware fick 40-50 träffar, Registry Mechanic hittade ca 500 problem och Nod32 hittade inga hot alls.

Nu börjar datorn till och med hacka när jag lyssnar på musik och surfar runt här på Flashback. Förstår inte vad som händer. Jag har bara MSN, Winamp och Flashback igång.

Tacksam för hjälp!
Citera
2007-08-22, 20:55
Medlem
terminator t-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Sitter på en 5-6 år gammal dator som tycks bli sämre för varje dag som går.
Senaste 5-6 månaderna hänger den sig så man är tvungen att trycka Ctrl Alt Delete och ta bort nån process (typ taskmgr.exe), då vaknar den igen.
När den väl hänger sig så kan jag inte trycka på Start-knappen (kör Win XP) och man kan egentligen inte klicka på nånting. Själva rutan/sidan man är inne på blir typ grå där uppe vid Minimera, Maximera, Stäng knappen, om ni förstår. Just nu står det Flashback Forum - Posta nytt ämne - Mozilla Firefox, och sedan de tre knapparna längst till höger (vet inte vad denna rad kallas).

Man måste alltså gå in på Aktivitetshanteraren och ta bort nån process (vilken spelar ingen roll). Jag kör Olivgrön som Färgschema och när den hänger sig blir den alltså grå. Efter pillande i Aktivitetshanteraren så blir den återigen grön och man kan klicka på vad man vill.

Det där låter inte klokt men jag vill förklara så utförligt som möjligt.

Självklart får man räkna med att vissa datorkomponenter sjunger på sista versen när datorn är så pass gammal. En formatering av datorn kanske skulle hjälpa, men det känns som om jag har gjort det 50 gånger - det blir sista utvägen i så fall.

Vad kan det vara för fel? Jag har använt mig av Ad-Aware SE Professional (gjort både "Perform smart system scan" och "Perform full system scan"), jag har använt Registry Mechanic (Scan Your Registry) och slutligen Nod32 (In-depth analysis).
Tidigare gånger när jag har haft en seg dator och använt dessa program så har den blivit pigg och fräsch, men nu hjälpte det inte. Ad-Aware fick 40-50 träffar, Registry Mechanic hittade ca 500 problem och Nod32 hittade inga hot alls.

Nu börjar datorn till och med hacka när jag lyssnar på musik och surfar runt här på Flashback. Förstår inte vad som händer. Jag har bara MSN, Winamp och Flashback igång.

Tacksam för hjälp!

/låter som att din dator går mot slutet ,,,

dags att köpa ny eller hyr
Citera
2007-08-22, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av terminator t-x
/låter som att din dator går mot slutet ,,,

dags att köpa ny eller hyr

Jo, det är dags för en ny. Köper nog en Core 2 Duo så småningom, men jag försöker fixa detta problem nu. Du har alltså ingen aning om vad det kan handla om?
Citera
2007-08-22, 21:12
Medlem
junks avatar
snabbast för dig är nog att köra en format och nyinstallera det du behöver.
Citera
2007-08-23, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junk
snabbast för dig är nog att köra en format och nyinstallera det du behöver.

Det måste finnas nåt annat sätt..... Någon?

Ska även lägga till en annan sak. Om jag inte har något program/ruta igång utan bara själva skrivbordet med ikoner, så händer det ganska ofta att datorn högerklickar av sig själv. Även när jag ser på film i VLC så kommer en ruta upp, precis som om man högerklickar.
Även när jag är ute på nätet och surfar, så kan datorn få för sig att backa en sida, utan att jag gör nånting.

Skumt va...?
Citera
2007-08-23, 03:47
Bannlyst
Citat:
Det måste finnas nåt annat sätt..... Någon?

Ska även lägga till en annan sak. Om jag inte har något program/ruta igång utan bara själva skrivbordet med ikoner, så händer det ganska ofta att datorn högerklickar av sig själv. Även när jag ser på film i VLC så kommer en ruta upp, precis som om man högerklickar.
Även när jag är ute på nätet och surfar, så kan datorn få för sig att backa en sida, utan att jag gör nånting.

Skumt va...?

Låter som någon är inne i din dator och roar sig, och när datorn inte orkar med det längre så hänger den sig.
Citera
2007-08-23, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Låter som någon är inne i din dator och roar sig, och när datorn inte orkar med det längre så hänger den sig.

Hmm okej. Alltså, inga filer eller liknande saknas och antivirusprogrammen hittar inga virus/spyware, men det kan ändå vara någon inne?
Om det verkligen vore nån som höll på, varför inte förstöra mer? Typ radera alla MP3-filer eller lägga in monstervirus.

Ingen som har nån aning? Det här måste väl ändå vara ett ganska vanligt problem?

EDIT:

Även CPU användningen ligger mellan 40-70% i princip hela tiden. Jag har bara Winamp och tre sidor i Firefox igång. Tidigare när jag haft detta problem så har det löst sig med att rensa med några antivirus program. Nu hjälper ingenting. Har 512 MB ram.
Citera
2007-08-26, 18:49
Bannlyst
Bump.

Ingen som har en aning?
Citera
2007-08-26, 22:52
Medlem
junks avatar
eftersom du kör windows så är det enklast och snabbast att göra en ny installation och sen tar du en funderare på vad du installerar när den är uppatchad och fri från malware
Citera
2007-08-26, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junk
eftersom du kör windows så är det enklast och snabbast att göra en ny installation och sen tar du en funderare på vad du installerar när den är uppatchad och fri från malware

Formatera alltså?

Det sista jag vill göra. Men om det nu är malware så kan man ju fråga sig varför antivirusprogrammen inte hittar nånting.
Jag har en annan fundering också, för jag börjar tro att det är nånting med hårdvaran.

En kväll när jag var trött och datorn inte ville stängas av så gick jag direkt på knappen på burken, höll in den några sekunder tills datorn var avstängd.
Sen dess, om jag minns rätt, har den betett sig lite lattjo. Jag undrar om inte det här automatiska högerklickandet dök upp efter det.
Jag har fått höra att man INTE ska stänga av en dator på detta sätt. Kan jag ha förstört nånting när jag gjorde det?
Citera
2007-08-27, 07:24
Medlem
Ares570s avatar
Kan du nog ha gjort försvinner alltid saker från datorn när jag stängt av den så
Citera
2007-08-27, 07:51
Medlem
Citat:
Formatera alltså?

Det sista jag vill göra. Men om det nu är malware så kan man ju fråga sig varför antivirusprogrammen inte hittar nånting.
För att Antivirus program inte är Gudar, de kan inte hitta alla virus. Tro mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in