• 1
  • 2
2007-08-22, 18:32
Medlem
Astromans avatar
Hej igen!

Jag har en väldigt gammal dator (300 MHZ AMD, 4GB hårddisk) som saknar nätverkskort och brännare och har tyvärr bara Windows 98, inte SE(!)

Nu ska datorn ges bort och det är snart. Pappsen hade lovat att jag skulle få spara ner min gamla skit före han hivade den, men det glömdes bort. Jag har alltså bara ikväll och imorgon kväll på mig att få över min skit till något annat media/min nya dator. Om jag bara kan ta med mig det allra viktigaste så rör det sig kanske om 20-50 mb.

Vad jag har tillgång till:

Diskettenhet på den gamla datorn men inte den nya.
Kan kanske leta fram lite gamla disketter och spara ner små filer på. Hjälper inte med allt tyvärr, då jag tror att en del filer är för stora för en diskett. Det tar ju också alldeles alldeles för lång tid. Blir aldrig klar om jagä r hänvisad till diskett. Problemet är att jag saknar diskettdrive på den nyaste datorn (hos mina päron) men jag har diskdrive på min egen dator som inte står här. Hoppas att jag kan hitta några disketter bara =/

Ett USB-minne med 1GB lagringsutrymme som stöds av Win98SE
Har dock bara Windows 98 första utgåvan. Finns det någon upgrade till SE jag kan få ner ikväll eller imorgon utan att behöva betala? Vågar inte lägga in ett helt nytt windows då datorn ges bort för att ett visst program ska köras på den. Om den kraschar har jag problem. STÖRRE problem.

Har fått ner och installerat win98 drivarna till usbstickan på den gamla datorn och den vägrar bestämt att hitta drivaren. Försökte också ladda ner en windowsuppdatering som ska fixa just problem med USBn men den var till SE.

Andra finurliga sätt
Finns det några? HJÄLP!

För övrigt är det inget alternativ att skruva ur hårddisken ur den gamla, putsa i den i den nya och sedan tillbaks igen. tyvärr. hade varit en bra lösning annars.

alla tips/funderingar/synpunkter/hjälpsamhet mottages med stor tacksamhet!
Citera
2007-08-22, 18:48
Medlem
BubbaSmiths avatar
Sorry. Är analfabet, och gav därför ett felaktigt förslag.
Citera
2007-08-22, 20:00
Medlem
irbors avatar
plugga in den gamla hårddisken i en annan dator och för över på så sätt?
läste igenom inlägget men såg inte om det här skulle vara något problem.
Citera
2007-08-22, 20:23
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
plugga in den gamla hårddisken i en annan dator och för över på så sätt?
läste igenom inlägget men såg inte om det här skulle vara något problem.

det är en sak som jag nämnde som jag inte kan göra. dels för att jag la bryter någon garantiplomberingsskit på den nya datorn isåfall, och sen så är jag inte bra med skruvmejseln (läs: inte hårdvarukunnig) även ifall det är rätt lätt att skruva ur en HD

men tack för förslaget

hmmmmm...
Citera
2007-08-23, 20:11
Medlem
Astromans avatar
fungerar vanliga externa hårddiskar som går på USB på Windows 98?
Citera
2007-08-23, 20:29
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
fungerar vanliga externa hårddiskar som går på USB på Windows 98?

Oftast inte.

Köp en billig extern USB-hårddisklåda och montera dit disken från gamla datorn. Då får du åtkomst till filerna utan att öppna den nya datorn.
Citera
2007-08-24, 11:18
Medlem
om det bara rör sig om 20-50mb så skulle du ju kunna maila det till dig själv (förutsatt att du har ett modem.....)
Citera
2007-08-24, 11:37
Medlem
Raxs avatar
Går ju annars med seriell / parallelkabel om du har någon av dom
Citera
2007-08-24, 11:39
Medlem
DennisOlofs avatar
Har du USB på datorn, köp ett 512Mb USB minne, det är ganska billigt och du kommer säkert ha nytta av den, plus du kan därefter när du fört över det mesta använda den som backup, flytta dokument etc.

Smidigt, då slipper du oroa dig för garantier eller något. Iofs går det slött på den äldre datorn, har nog bara usb 1.1 och med 512mb kanske du får kopiera i flera omgångar man det borde gå fort.
Citera
2007-08-24, 12:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Har du USB på datorn, köp ett 512Mb USB minne, det är ganska billigt och du kommer säkert ha nytta av den, plus du kan därefter när du fört över det mesta använda den som backup, flytta dokument etc.

Smidigt, då slipper du oroa dig för garantier eller något. Iofs går det slött på den äldre datorn, har nog bara usb 1.1 och med 512mb kanske du får kopiera i flera omgångar man det borde gå fort.
Problemet var/är att Win98 inte stödjer USB
Citera
2007-08-24, 13:12
Medlem
borrizs avatar
Det fiins en hel del platser på nätet som erbjuder gratis lagringsutrymme, dvs du kan ladda upp dina filer för att sedan ladda hem till den nya datorn.
Spray, http://www.drivehq.com/ mfl erbjuder olika versioner av denna tjänst, Googgla lite så hittar du flera andra platser på nätet.
Citera
2007-08-24, 13:18
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det fiins en hel del platser på nätet som erbjuder gratis lagringsutrymme, dvs du kan ladda upp dina filer för att sedan ladda hem till den nya datorn.
Spray, http://www.drivehq.com/ mfl erbjuder olika versioner av denna tjänst, Googgla lite så hittar du flera andra platser på nätet.

Ja, det lär ju gå jättefort med modem.

Snacka med nån kompis som inte inte har plombering på sin dator och låt honom lyfta över hårddisken till sin burk och kopiera över allt dit. Sen kan ni lösa överföringen sinemellan senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in