Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-22, 09:35
Medlem
Auroras avatar
Tycka vad man vill om "afrosvenskarnas riksförbunds" (vad nu afrosvenskar är för något?) utspel, men vad som bekymmrar mig i sammanhanget är att biblioteken mycket lättvindigt konstaterade att man kan tänka sig censuera böcker som väcker anstöt.

Det är inget annat än feghet, en sådan undflyende attityd står bara att finna i Sverige anno 2007. I övriga Europa hade man bett riksförbundet fara och flyga, och det med all rätt.
Citera
2007-08-22, 09:46
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
I England är Tintin i Kongo förbjuden att säljas så du ska inte klaga.

Sjävklart måste man klaga, annars har vi snart ingen frihet kvar alls.
Citera
2007-08-22, 10:19
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
i det omvända..att en färgad tintin reser till en plats med enbart fula vita människor som dyrkar honom..skulle den då också blivit förbjuden? eller ens ifrågasatt?
Sydamerikaner beskrivs som ofattbart aggressiva och revolutionsvilliga, förbjud cirka 10 album. Amerikaner beskrivs som ofattbart kriminella "Tintin i Amerika" och "Hemliga stjärnan", förbjud dem. Araber och egyptier beskrivs som aggressiva kokainsmugglare och slavägare, förbjud "Krabban" och "Koks" och "Svarta Guldet". Östeuropeer beskrivs som aggressiva personer som driver nationella motsättningar in absurdum, förbjud "Hemliga vapnet", "Kung Ottokars spira" och alla andra med Syldavien och Bordurien. Belgare beskrivs som fjantar (Dupont och Dupond), förbjud resten. Dessutom är böckerna fulla av onödigt fult språk som är olämpligt för barn (Kapten Hadock), förbjud Tintin helt och hållet.
Ja, Tintin är tendensiös med en karikatyriserad människosyn (det är en serietidning för i helvete), att censurera är tydligen dagens tendens. Jag blir jävligt kränkt av dessa inskränkta människor.
Citera
2007-08-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Georg Lager
Det finns så mycket annat man kan se som "rasistiskt" i Tintin. Kapten Haddock är en klar generalisering av både sjömän och alkoholister. Poliserna är klar hets mot folkgrupp (tvillingar), då dom framställer tvilingar som dumma.
Och Tintins proffesorvän är helt klar nidbilden av en jude.

Inte för att tvillingar är en folkgrupp men Dupond och Dupont är inte ens tvillingar. Jag kan inte heller påstå att jag håller med om att Kalkyl skulle passa in på nidbilden av en jude.
Citera
2007-08-22, 11:42
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georg Lager
Det finns så mycket annat man kan se som "rasistiskt" i Tintin. Kapten Haddock är en klar generalisering av både sjömän och alkoholister. Poliserna är klar hets mot folkgrupp (tvillingar), då dom framställer tvilingar som dumma. Och Tintins proffesorvän är helt klar nidbilden av en jude.
Sjömän och alkoholister är ingen ras, inte ens med citationstecken kring.Tvillingar är ingen hetsskyddad folkgrupp. Framför allt är Kalkyl knappast jude. Nidbilden av judar är att de är rika, snåla och kroknästa, Kalkyl är ingetdera utan en karikatyr av insnöade och tankspridda professorer.
Citera
2007-08-22, 12:25
Medlem
S-hund temporärs avatar
Det tål att upprepas:

Citat:
Ursprungligen postat av Fatima Doubakil, Afrosvenskarnas Riksförbund
- Det finns ingen plats för Tintin i ett demokratiskt samhälle.

Årets PK-citat. Skratta och gråt. Fy satan.
Citera
2007-08-22, 12:30
Medlem
slipZens avatar
Men böcker som Mein Kampf och Bevara Sverige Svenskt får stå kvar i hyllorna... (inget fel i det, men med ASRs logik skall ju även dessa bort, i demokratins namn)

Ska försöka plita ihop ett e-brev till ASR. Visst, Biblioteken har väl ingen skyldighet att tillhandahålla precis all sorts litteratur men att lobbyister ska bestämma utbudet... nja.
Citera
2007-08-22, 12:34
Medlem
Peter Harolds avatar
Tintin i Kongo har redan censurerats på 70-talet

Kära kollegor!

Jag passar på att inflika att vår vän George Remy's berättelse "Tintin i Kongo" redan censurerats i Sverige en gång tidigare. Om jag inte missminner mig ritade han nån gång under 70-talet om en hel sida eftersom den svenska utgivaren ansåg att episoden med den söndersprängda noshörningen var alltför magstark (eftersom våld mot djur redan då hade blivit en PK-fråga i vår del av jordklotet).

Min betraktelse kring "Tintin i Kongo" och den censurerade sidan (bildlänk) finns på dagens blogginlägg: http://blogg.passagen.se/haroldmania/20070822#tintin_som_rasist

Tack för ordet!
Citera
2007-08-22, 12:35
Medlem
Kapten Stofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Sjömän och alkoholister är ingen ras, inte ens med citationstecken kring.Tvillingar är ingen hetsskyddad folkgrupp. Framför allt är Kalkyl knappast jude. Nidbilden av judar är att de är rika, snåla och kroknästa, Kalkyl är ingetdera utan en karikatyr av insnöade och tankspridda professorer.

Håller med om det där med Kalkyl.

Hergé har däremot gjort seriestrippar med judekarikatyrer. Vill minnas att det handlade om två judar som antastade och rånade en kvinna. Riktigt grov karikatyr som hade platsat i Der Sturmer (extermt judehatande nazist-tidning, tyskland 1933-45). Finns säkert på nätet om nån orkar leta.
Citera
2007-08-22, 14:46
Moderator
skunkensunes avatar
Censur av Tintin (sammanfogade trådar /Mod)

De flesta kan nog inte ha undgått att läsa om censurivern rörande Tintin och seriealbumet Tintin i Kongo. Detta album sägs vara rasistiskt mot Afrikaner och en Kongoles bosatt i Belgien har stämt förlaget för rasism.

Nu är det ju så att det finns flera andra folkgrupper som kan ta anstöt av hur de avbildas, inte bara i Tintin men övriga serier, litteratur och film.

Så varför inte diskutera vilka fler böcker, filmer, tidningar och musik som bör förbjudas?

Jag föreslår till att börja med, som jag nämnt i en annan post, Pär Lagerkvists bok Dvärgen då denna avbildar dvärgväxta på ett oerhört negativt sätt.

Vad mer bör bannlysas?

EDIT: Kom ihåg efternamnet fel. Lagerkvist skall det självfallet vara. Inte Lagerlöf.
Citera
2007-08-22, 15:05
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Vet inte vem Pär Lagerlöf är men du glömmer att barn- och ungdomslitteratur alltid varit särskilt påpassad och utsatt för tidsandans konjunkturer eftersom den av tradition varit uppfostrande: den uttrycker inte bara en åsikt i största allmänhet, utan det finns av hävd en underton av att det som uttrycks där är samhälleligt önskvärt. Barn behandlas ju som en undantagsgrupp även när det gäller våld- och sexskildringar och reklam/marknadsföring, sålunda är det känsligt även med rasism i barnserier och många är extra lyhörda inför detta.
Citera
2007-08-22, 15:07
Medlem
Kalle Anka. Mitt minne må va dåligt men var inte både björnbusarna och Svarte Petter svartmuskiga sydeuropéer? Och Spökplumpen var ju helt kolsvart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in