Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-08, 21:21
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Det förflutna har hunnit ikapp seriefiguren Tintin. Hans förehavanden på 30-talet i vad som då hette Belgiska Kongo fördömdes förra månaden av organisationen Commission for Racial Equality i Storbrittanien. "Tintin i Kongo" sades innehålla "fruktansvärt rasisitiskt fördomsfulla bilder och ord". Nu har förlaget som ger ut Tintins äventyr dessutom polisanmälts av en kongoles som studerar i Bryssel, eftersom han anser att "Tintin i Kongo" är hets mot folkgrupp. Tintins upphovsman, Hergé dog 1983, men försvarade serien med att den speglade 30-talets naiva bild av Afrika. TT-AFP, BRYSSEL (DN 8 Aug, 2007)

Verkar som om vår käre student försöker dryga ut studiemedlen...

Detta är ju fruktansvärt löjligt, inte minst med tanke på att serien i fråga är flera decenier gammal. Detta får mig också att tänka på den enorma uppsjö av negerleksaker och memorabilia där afrikaner avbildas med överdimensionerade läppar och ögon.

Tintin tycker jag för övrigt är ett väldigt bra tidsdokument på hur stora delar av världen uppfattades på den tiden.
Citera
2007-08-08, 22:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Sanslöst löjligt.

Jag läste någonstans att försäljningen av Tintin i Kongo hade ökat i Storbritannien sen den här debatten startade. En ordentlig backlash kanske kan få slut på pk-tramset.

Historiedebatt ja, tankeförbud nej.
Citera
2007-08-08, 22:33
Medlem
Smyggiss avatar
Precis som Pippis pappa inte längre får vara negerkung....
Varför ska gamla saker som utgör våran västerlänska historia raderas pga rädsla av rasism från åsikter som kommer från öst eller söder??? Sjukt är ordet!!!
Citera
2007-08-08, 23:25
Medlem
bentebents avatar
Självklart kan väl dessa kulturer förstå att vi såg på dem med andra ögon än vad vi gör idag, det tror jag även dem gjorde på oss. Varför ändra historian genom dessa småfjantiga censurer?
Citera
2007-08-09, 16:04
Medlem
Apan som anmält dem vill tjäna liten pengar helt enkelt.
Han skiter nog fullständigt i "rasismen" i serien.
Citera
2007-08-09, 16:36
Medlem
Celerons avatar
Kommer att tänka på "nogger black" debatten. Vad kommer härnast då?. Ska någon klaga på att man använde ordet neger i äldre svenska filmer?. Det var ju enbart en neutral beskrivning på en mörkhyad man från Afrika. Inga värderingar lades ju i bergeppet när man uttalade det. Man hade helt enkelt inget annat ord då.
Citera
2007-08-09, 17:52
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Kommer att tänka på "nogger black" debatten. Vad kommer härnast då?. Ska någon klaga på att man använde ordet neger i äldre svenska filmer?. Det var ju enbart en neutral beskrivning på en mörkhyad man från Afrika. Inga värderingar lades ju i bergeppet när man uttalade det. Man hade helt enkelt inget annat ord då.

Precis. Som någon nämnde i någon annan tråd så är "neger" en försvenskning av "negro" som i sig kommer från spanskans "negra" (är ingen hejare på spanska så är osäker på om det slutar på "a" eller "o") vilket betyder just svart.

Som jag skrev tidigare så finns det ju mängder med liknande dockor och målningar i USAs historia. Varför inte stämma dessa utgivare/producenter?

Här är några exempel:

http://search.rubylane.com/search/,id=10.html

Varför inte också stämma de som äger rättigheterna till Birth of a nation när de ändå är på gång?

http://imdb.com/title/tt0004972/

eller ännu bättre Cannibal holocaust som verkligen inte beskriver svarta infödingar ur en positiv synvinkel... (för övrigt en rätt så underhållande film)

http://imdb.com/title/tt0078935/
Citera
2007-08-09, 18:12
Medlem
Jag minns att detta har varit uppe förrut. I ett nyhetsinslag för 10 (?) år sedan var det någon moraltant här i Sverige som gnällde över att serierna om Tintin var så rasistiska och hemska. "Koks i lasten" handlade inslaget om. Om jag nu minns rätt. Att kapten Haddock drack så mycket alkohol var givetvis också moraliskt förkastligt.
Citera
2007-08-09, 19:06
Medlem
P.Gs avatar
Berättelser som ska utspela sig på 30-talet kan väl förfan inte anamma 2000-talets PK-mentalitet.
Citera
2007-08-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Berättelser som ska utspela sig på 30-talet kan väl förfan inte anamma 2000-talets PK-mentalitet.

Spelar det någon roll när den utspelar sig? Grejen är nog att negrernaser ut som apor och uppförsig aningen märkligt, inte hur dom behandlas.
Citera
2007-08-13, 22:27
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Spelar det någon roll när den utspelar sig? Grejen är nog att negrernaser ut som apor och uppförsig aningen märkligt, inte hur dom behandlas.
Det spelar roll. Om det är meningen att en serie ska utspela sig under 30-talet borde karaktärerna använda tidstypiska uttryck och inte floskler från 2000-talet.
Citera
2007-08-13, 22:30
Medlem
för Kampen!s avatar
Nä nu jävlar...

-Lustig tråd det här!

Är grymt förtjust i Danmark men.....
-Jag har härmed första tjing gällande stämning av HC Andersens saga "den fula ankungen". Den är väl rasistisk om nån!

Klurar på beloppet...-50miljoner vore lagom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in