Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-08-17, 12:24
Medlem
The_Skins avatar
Någon som vet om man kan läsa "Tintin i Kongo" online någonstans??
Verkar ju kunna vara mäkta underhållande
Citera
2007-08-17, 23:39
Medlem
OfficeAssistants avatar
Jag läste Tintin i Kongo för ett litet tag sen just för att se hur rasistisk den egentligen var (den färglagda svenska upplagan är från 1946). Tog nu en titt igen och det mesta är ganska realistiskt, däremot överdrivs och karikeras många fenomen vilket kan ses som humor. Frågan blir då om det är tillåtet att skämta om afrikaner/kongoleser? Jag tycker det, allt annat vore mitt tycke verkligt nedlåtande.

Fysionomi: bilderna på svarta är karikerade (framträdande läppar och ögon), men varför skulle de inte vara det? De vita är ju också karikerade (diminutiva ögon och läppar).

Klädsel: några svarta är halvnakna och bär spjut och sköldar även mitt i stan, vilket är lite malplacerat. De flesta bär dock västerländska kläder. Afrikaner brukar även idag blanda västerländska klädstilar på ett okonventionellt sätt, vilket kanske överdrivs/karikeras i serien med t ex slips, löskrage och lösmanschetter på bar överkropp. Likaså kan man se en man i gammaldags uniform och avbruten sabel, och en hövding som bär på en brödkavel(!).

Teknologi: de flesta svarta framställs som tekniskt efterblivna, speciellt de på landsbygden, vilket är helt korrekt då Kongo var ett u-land vid denna tid. Detta skämtas det om, när t ex Tintins bil blir påkörd av ett kongolesiskt tåg så välter tåget medan bilen står kvar oskadd på rälsen. Men det finns även svarta med modern (dvs västerländsk) uniform, beväpning och kompetens som arresterar vita skurkar.

Kolonialpolitik: svarta framställs som underlydande till vita, men aldrig motsatsen, vilket borde varit ganska korrekt på den tiden.

Kulturella mindervärdeskomplex: svarta samhällen på landsbygden framställs som om de ytligt försöker efterlikna västerländska institutioner, t ex utgör en lerhydda en "tågstation" och soldater beväpnade med spjut marscherar som västerländska soldater.

Kulturell efterblivenhet: vissa svarta framställs som vidskepliga, vilket säkert är helt korrekt även om det överdrivs. Bland annat dyrkas en avgudabild av Tintin och Milou. En del svarta framställs som okunniga, t ex en skolklass (barn av obestämd ålder) där ingen vet vad 2 plus 2 blir. Å andra sidan finns en läskunnig byhövding.

Mentalitet: de flesta svarta framställs som räddhågade när rovdjur nalkas, men det finns även initiativrika och modiga, t ex Tintins betjänt som räddar Tintin. Vissa svarta framställs som korkade, liksom vissa vita inklusive Tintin själv. Ett fåtal svarta framställs som skurkar, men ännu fler vita. De elakaste/fördomsfullaste inslagen är just satiren över afrikansk mentalitet: när t ex det usla tåget spårat ur (se ovan) beskylls Tintin för att vara en "elak vit man", och när Tintin försöker organisera tågpassagerarna att lyfta tillbaks loket på rälsen protesterar en passagarare "jag är så trött" och en annan "men... då blir jag ju smutsig". Tintin själv deltar dock inte i arbetet. Ett annat exempel är när två män slåss om en hatt och Tintin gör båda nöjda genom att dela hatten i två delar.
Citera
2007-08-18, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OfficeAssistant
Klädsel: några svarta är halvnakna och bär spjut och sköldar även mitt i stan, vilket är lite malplacerat. De flesta bär dock västerländska kläder. Afrikaner brukar även idag blanda västerländska klädstilar på ett okonventionellt sätt, vilket kanske överdrivs/karikeras i serien med t ex slips, löskrage och lösmanschetter på bar överkropp. Likaså kan man se en man i gammaldags uniform och avbruten sabel, och en hövding som bär på en brödkavel(!).
Det är bara att knalla till närmaste discotek så får man se hur afrikaner klär sig, de matchar färger som får mig att associera till homosexuallitet. Vilka mer än folk från afrika matchar brunt och gult med mintgrönt när de skall klä upp sig inför ett dop eller liknande tillställning?
Citera
2007-08-18, 23:21
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det spelar roll. Om det är meningen att en serie ska utspela sig under 30-talet borde karaktärerna använda tidstypiska uttryck och inte floskler från 2000-talet.

Om en serie/bok/film görs idag som utspelar sig på 30-talet skulle den göras annorlunda än om den gjordes för 50 år sedan.

Nu är ju hela grejjen att Tintin i Kongo inte bara utspelar sig på 30-talet den skrevs, ritades och publicerades 1930/31.

Därför kan man självfallet kritisera dåtidens syn på det som var annorlunda, i detta fall mörkhyade afrikaner.

Men att stämma ett förlag mer än 70 år senare är enbart löjligt. Då vore det betydligt bättre att stämma de som ger ut musik som Dirlewanger och Skrewdriver.
Citera
2007-08-19, 20:00
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Nu är ju hela grejjen att Tintin i Kongo inte bara utspelar sig på 30-talet den skrevs, ritades och publicerades 1930/31.

Den omtecknade färgversion som det här är frågan om gjordes dock 1946, och till saken hör väl även att Hergéstudion kunde göra större eller mindre revideringar i gamla album även vid fortsatta utgivningar på nya marknader. När Tintin i Kongo utkom på svenska för första gången 1978 lät man t.ex. teckna om en sida där Tintin sprängde en noshörning i luften, eftersom sådant makabert djurplågeri inte uppskattades av det svenska förlaget. Så man hade helt visst ambitionen att hålla sig ajour med tidsandan och betraktade inte på något sätt de gamla albumen som sakrosankta. Dock gick det ju knappast att revidera Tintin i Kongo så att den blev mindre kolonialistisk, det hade ju blivit ett helt nytt album, och i stället nöjde man sig med ett förklarande förord i den svenska utgåvan (som dock var omdebatterad redan då).
Citera
2007-08-19, 23:29
Medlem
Tönnes avatar
finns ju en härlig bamseserie som heter "Bamse och Kalle svartskalle"
http://www.bamsesamlarna.com/covers/large/bamse_kalle.jpg
Det är antirasism propaganda utgiven av invandrarverket. Men jag tycker likförbannat att det är en klumpig och rolig titel.
Citera
2007-08-20, 08:09
Bannlyst
Tja, då får de väl polisanmäla alla Hollywood filmer från 30/40 talet där svarta framställs som lallande ointelligenta kypare eller passuper till den vite mannen och som skrattar eller tjuter i vartannat ord och skakar med huvudet, om de nu har fått förmågan att prata alls. Börja med Bröderna Marx.
Citera
2007-08-21, 22:21
Medlem
Gyllenborsts avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.807453/nytt-krav-stoppa-tintin

Haha, fan va Expressen blir fistade av denna poll fast dom har formulerat frågan så så många som möjligt ska rösta nej
Citera
2007-08-21, 22:21
Medlem
xxxandors avatar
Tintin censureras i sverige!

Nu får det fan i mig vara nog! Nu vill dom censurera
serien Tintin, eftersom att negrarna i serien beskrivs
som svarta med stora läppar vilket är sant ju.

http://www.expressen.se/nyheter/1.807453/nytt-krav-stoppa-tintin
Citera
2007-08-21, 22:23
Medlem
I England är Tintin i Kongo förbjuden att säljas så du ska inte klaga.
Citera
2007-08-21, 22:27
Medlem
xxxandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
I England är Tintin i Kongo förbjuden att säljas så du ska inte klaga.
Ja i Sydafrika och i England,, Löjligt måste jag säga!
Citera
2007-08-21, 22:31
Medlem
nollans avatar
Och hur jävla snygg är Tintin själv porträtterad då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in