2007-08-22, 12:52
Medlem
Hallå
min laptop har gått och blivit galen. Det är en rätt saftig och ny laptop som funkat utmärkt de senaste dagarna till igår då jag skulle starta den. Man kommer då aldrig fram till windows utan möts istället av en svart ruta med ett vitt blinkande understreck i övre vänsterhörnet precis som om man kunde skriva kommandon men det går ej för när du trycker på tangenterna så piper bara datorn... vad kan felet vara?
Citera
2007-08-27, 10:33
Medlem
Achillezs avatar
Lyssna om disken snurrar....annars kan det vara den som är fysiskt defekt...
Citera
2007-08-27, 10:38
Medlem
spiddeers avatar
Låter som att disken har pajat eller så är det nått med MBRen. För precis så som den står nu brukar betyda att den inte har nått OS installerat. testa att köra en fix MBR.
Citera
2008-01-21, 17:55
Medlem
pnys avatar
har samma problem.. Det är emellan Boot menyn och XP laddaren. det tar cirka 10 minuter innan datorn kommer igång. Och alla hårddiskar funkar som dom ska men har en extern, kan detta bero på att den är inkopplad? Någon som vet vad man skall göra?
Citera
2008-01-22, 22:46
Medlem
pnys avatar
nåågon?
Citera
2008-01-22, 22:49
Medlem
ta ur alla USB-enheter och CD-skivor.
Starta om.
Prova att trycka F8 precis efter BIOS-bootmenyn och se om XP-s bootmeny vill gå igång. Testa då att starta i Safe mode (felsäkert läge).

Funkar inte det så starta från en XP-skiva och välj rescue mode. Sedan googlar du på fixmbr , läser det som står på Microsofts hemsida och gör enligt instruktionerna.
Citera
2008-01-22, 23:12
Medlem
Jag har tagit hem en kompis dator för att se om jag kan lösa hans data trubbel inte för jag är kung på datorer men jämfört med honom så mycket bättre iaf.

När jag försöker starta hans dator händer samma sak som för TS, han har kört i flera år utan brandvägg o viruskydd så han har nog allt man kan få typ...

problemet är att jag inte ens kan starta i felsäkert heller utan när jag väljer starta i felsäkrert läge så blir skärmen svart och understreckets som nämns visas uppe till vänster

jag har även försökt starta Ubuntu från skivan och kommer till menyn där man får välja men vad jag än tar så får jag denna svarta skärm...jag tog slutsatserna att det är hårdvarufel...hans dator var nämligen väldigt dammig och det är inte säkert att fläkten funkat 100%

någon som tror det går att rädda situationen? har även testat med xp skiva men Xp typ installeras men efter ett tag kommer den svarta skärmen igen :/
Citera
2008-01-24, 21:45
Medlem
pnys avatar
det enda problemet jag har är att datorn tar ca 10 minuter att starta upp. den svarta skärmen försvinner då och datorn startas upp. Jag vill bara ha hjälp för att få bort den svarta skärmen.
Jag har provat att ta bort alla usb-enheter och cd skivor.
Citera
2008-04-19, 11:41
Medlem
Aritzos avatar
Någon som har löst problemet?
Citera
2008-04-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0sty
Jag har tagit hem en kompis dator för att se om jag kan lösa hans data trubbel inte för jag är kung på datorer men jämfört med honom så mycket bättre iaf.

När jag försöker starta hans dator händer samma sak som för TS, han har kört i flera år utan brandvägg o viruskydd så han har nog allt man kan få typ...

problemet är att jag inte ens kan starta i felsäkert heller utan när jag väljer starta i felsäkrert läge så blir skärmen svart och understreckets som nämns visas uppe till vänster

jag har även försökt starta Ubuntu från skivan och kommer till menyn där man får välja men vad jag än tar så får jag denna svarta skärm...jag tog slutsatserna att det är hårdvarufel...hans dator var nämligen väldigt dammig och det är inte säkert att fläkten funkat 100%

någon som tror det går att rädda situationen? har även testat med xp skiva men Xp typ installeras men efter ett tag kommer den svarta skärmen igen :/

I ditt fall skulle jag ha provat med en ny hårddisk till att börja med.
Citera
2008-04-19, 15:28
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altin
I ditt fall skulle jag ha provat med en ny hårddisk till att börja med.
Varför hårddisk? Det kan väl inte va typ virusproblem eller något?
Ta en titt på min tråd är du snäll..
http://www.flashback.org/showthread.php?p=10879246
Efter du har läst tråden.
Kan det va på grund av det där med jag installerade Visual styles och allt krångla så min kompis måste också byta hårddisken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in