Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-03-27, 12:44
  #25
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Se skenan i denna bild: http://img402.imageshack.us/img402/5706/img0408gc.jpg
Den har en mittskena. Vad är syftet med det och vilken typ av Märklin-räls är den avsedd att användas för.


Mittskenan är till för släpskon som tar upp ström. Det är en gammal Märklinskena, man hade en hel mitträl innan man gick över till punktkontakterna som man har än idag.

Trix Express hade även hel mittskena men ingen plåtbanvall.
Citera
2013-03-27, 17:12
  #26
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Mittskenan är till för släpskon som tar upp ström. Det är en gammal Märklinskena, man hade en hel mitträl innan man gick över till punktkontakterna som man har än idag.

Trix Express hade även hel mittskena men ingen plåtbanvall.
Okej, tack för det.

Äldre? Innan 1950-tal då eller?
Citera
2013-03-27, 20:23
  #27
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Okej, tack för det.

Äldre? Innan 1950-tal då eller?

1953 byte man till skenor med punkt kontakt.
Citera
2013-03-28, 15:12
  #28
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
1953 byte man till skenor med punkt kontakt.
Tack för det. Du kan din katekes märks det.
Citera
2013-03-28, 18:32
  #29
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Tack för det. Du kan din katekes märks det.

Skall väl erkänna att jag slog upp det

F ö fanns det förr i tiden (40-50-tal) fler mj-tillverkare som körde med treräls systemet, bl a Liliput och flera franska tillverkare, även brittiska Hornby Dublo. Och amerikanska tillverkare i 0:an som Lionell kor fortfarande med treräls systemet med hel mittskena.
Citera
2013-03-28, 21:32
  #30
Medlem
kolla in stadsauktion där brukar det dyka upp en del ibland
Citera
2016-01-06, 14:37
  #31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Klassiska Eskader köpte åtm förr i världen in begagnat fr privatpersoner. Säkert ingen bra deal, butiken ska ju ha sin marginal.

Såg fina och så trevliga alldeles för tidigt avlida Tjohilda i tråden, gjorde en lite nedstämd...
Citera
2016-01-08, 13:29
  #32
Medlem
bufvenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Denna landade i Övrigt då jag inte kunde förmås att få den att platsa i något annat fora, tar gladeligen emot en smäll på fingrarna om detta är fel.

Jag sitter på en större mängd Märklinlok, vagnar, lyftkranar, växlar, landskap, byggnader, små plåtbilar, runt 30 meter räls. Det mesta inköpt i tyskland tidig efterkrigstid av mina härliga släktingar, men även en del under kriget. Det mesta runt 1935-48.

Jag gissar på att detta kan betinga en slant, men vilken marknad skall jag söka mig till? Det måste finnas ett gäng Märklinconnoisseurer där ute som suktar efter mitt lok.

Tacksam för svar.

Hur gick det med denna samling?
Citera
2016-08-06, 13:55
  #33
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bufvenberg
Hur gick det med denna samling?

Det gick fint, såldes för runt 50 lax. Dyraste grejen var en krokodil för 8k, inte säker på det exakta modellnumret. Rätt ok pengar i Märklin. Jag hade ogärna sålt det, men det tog så satans mycket plats. Jag gjorde en tysk man väldigt glad iallafall!
Citera
2016-08-06, 17:34
  #34
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det gick fint, såldes för runt 50 lax. Dyraste grejen var en krokodil för 8k, inte säker på det exakta modellnumret. Rätt ok pengar i Märklin. Jag hade ogärna sålt det, men det tog så satans mycket plats. Jag gjorde en tysk man väldigt glad iallafall!

Utmärkt. Dessa gamla hobbyprylar är ofta värda mycket pengar och är eftersökta av samlare och hobbymänniskor som verkligen bryr sig om dem. Kul att alla inblandade är nöjda.

Nu ska även jag spendera en liten stund med att sakna Tjohilda.
Citera
2016-08-06, 22:17
  #35
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Utmärkt. Dessa gamla hobbyprylar är ofta värda mycket pengar och är eftersökta av samlare och hobbymänniskor som verkligen bryr sig om dem. Kul att alla inblandade är nöjda.

Nu ska även jag spendera en liten stund med att sakna Tjohilda.

Mja jag tänkte på det också, har inte tittat på den här tråden på många år, men jag visste att hon gått bort. Vi ska alla dit, somliga tidigare än andra tyvärr.
Citera
2016-10-05, 08:40
  #36
Medlem
bufvenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det gick fint, såldes för runt 50 lax. Dyraste grejen var en krokodil för 8k, inte säker på det exakta modellnumret. Rätt ok pengar i Märklin. Jag hade ogärna sålt det, men det tog så satans mycket plats. Jag gjorde en tysk man väldigt glad iallafall!

Grattis. Är 50.000 kr mycket eller lite för din samling?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback