• 1
  • 2
2007-08-21, 19:10
Medlem
Min dator börjar bli seg efter några år så jag behöver en ny.
jag har en 24 mbits lina så den biten är ok.

Jag söker framförallt en dator som "orkar" hålla igång många nedladdningar samtidigt utan att bli tokslö. Vad är viktiga parametrar då, processor, RAM eller vad bör man kika på?

Kan en Mac vara ett bra alternativ?

Mycket tacksam för bra tips, får kosta max 15-20 000:- och skall vara stationär.
Citera
2007-08-21, 19:15
Bannlyst
Två ord:

Cache minne.
Citera
2007-08-21, 19:16
Medlem
Flärps avatar
Intel Core 2 Duo och 2gb ram skulle jag hålla mig efter iallafall, som grund.
Citera
2007-08-21, 19:19
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Intel Core 2 Duo och 2gb ram skulle jag hålla mig efter iallafall, som grund.
De jag sitter med, e4300 med corsair 800mhz minnen kör något överklockat 1.8ghz -> 2.4ghz och har inga problem med att hålla igång utorrent och en hel drös andra program.
2gb minne är perfekt om man kör xp också, kan deaktivera swapminnet helt vilket snabbar upp en del.
Citera
2007-08-21, 19:25
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightmunnas
Två ord:

Cache minne.

Menar du cacheminne?
Citera
2007-08-23, 23:04
Medlem
Jaomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
De jag sitter med, e4300 med corsair 800mhz minnen kör något överklockat 1.8ghz -> 2.4ghz och har inga problem med att hålla igång utorrent och en hel drös andra program.
2gb minne är perfekt om man kör xp också, kan deaktivera swapminnet helt vilket snabbar upp en del.

Du vet att vissa program kan bugga sig, eller inte svara när de märker att det inte finns någon swap?
Citera
2007-08-23, 23:41
Medlem
Krukväxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Ska man gå efter cacheminne ska du inte köpa en Core 2 Duo E4300 då den bara har 2 MB.
Min E6750 klockar 2,66 GHz och har 4 MB cache. Kostar väl runt 1600-1700 på datorbutiken.com

Förresten behöver du verkligen inte lägga ut 15-20 k för en dator som orkar med dina krav.
Strax under 10k borde det kunna landa på. Någon?
Citera
2007-08-24, 00:15
Medlem
burk

införskaffa dig en klockvänlig c2d processor med 2gb+ ram.
Värt är att vänta på intels nya prollar som kommer i november Ryktades om att 12MB Cache skulle vara tillgängligt på en prolle
Citera
2007-08-24, 06:05
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaomi
Du vet att vissa program kan bugga sig, eller inte svara när de märker att det inte finns någon swap?
Hört det också gällande vissa spel men inte stött på några problem överhuvudtaget på över ett halvår så änsålänge har jag bara positiva erfarenheter av det, det negativa är väl att man har upptäckt hur jävla förbannat slöa hårddiskar är
Citera
2007-08-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Menar du cacheminne?

(skrivihop.nu)
Citera
2007-08-24, 11:22
Moderator
Falukropps avatar
Utöver det som redan sagts i tråden kan det vara värt att kika på accesstiden på hårddisken du tankar till.
Blir rätt mycket dribblande fram och tillbaka mellan olika ställen på disken om du tankar många filer på en gång.

Kan också vara en ide att ställa upp bufferstorleken lite så det inte blir lika många writes per fil om det är möjligt i dina p2p-klienter.
Citera
2007-08-24, 11:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Jim Profit, har du inte installerat om den.

Tror knappast det är din dator som gör att nerladdnigar går segt, det är oftast annat som är problem.

En ny dator behöver möjligvis inte ge dig snabbare nerladdning, det hänger oftast på adsl modemet / routern, kvalite på linan, samt att du har ett operativsystem som inte är nerlusat med skräp

Spywhere, trojaner och annat som suger bandbredd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in