2007-08-21, 17:37
Medlem
MrTambourineMans avatar
Vad har Sokrates med stoicism att gra? Jag satt och lste Enchiridion av Epictetus. S lser jag fljande:

Citat:
Men are disturbed, not by things, but by the principles and notions which they form concerning things. Death, for instance, is not terrible, else it would have appeared so to Socrates.

Klla: http://classics.mit.edu/Epictetus/epicench.html

Epictetus anvnder det faktum att Sokrates inte tyckte att dden r fruktansvrd som bevis fr att dden inte r fruktansvrd. Precis som om Sokrates automatiskt har rtt i sina sikter bara fr att han r Sokrates.

Verkar nstan som om Epictetus dyrkar Sokrates. Eller har jag fel?

S hur passar Sokrates nu in i stoicismen?
Citera
2007-08-21, 19:12
Medlem
Jrgens avatar
r inte pongen att dden kan vara bde hemsk och ohemsk, eftersom fremls egenskaper tillskrivs dem utifrn subjektiva frestllningar?
Citera
2007-08-21, 19:57
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
r inte pongen att dden kan vara bde hemsk och ohemsk, eftersom fremls egenskaper tillskrivs dem utifrn subjektiva frestllningar?
Jo det r pongen. Men jag undrar mer om det hr med Sokrates. Varfr refereras hans sikt till som om den automatiskt var sanning?
Citera
2007-08-21, 21:50
Medlem
Numes avatar
Socrates ansgs (och anses) vl som en av de absolut strsta filosoferna.
Citera
2007-08-21, 22:06
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Socrates ansgs (och anses) vl som en av de absolut strsta filosoferna.
Antagligen.

Men rent idemssigt, hur hr Sokrates ihop med stoikerna? Har det nt med hans logik att gra eller?
Citera
2007-08-21, 22:12
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Antagligen.

Men rent idemssigt, hur hr Sokrates ihop med stoikerna? Har det nt med hans logik att gra eller?
Jag kan inte svara p den frgan riktigt d jag intet vet, men jag tror inte de har alltfr mycket med varandra att gra.
Citera
2007-08-21, 23:57
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jo det r pongen. Men jag undrar mer om det hr med Sokrates. Varfr refereras hans sikt till som om den automatiskt var sanning?

Ja, han den dr Sokrates var rtt smart. Men det som Epictetus sger r att Sokrates br ha tyckt att dden var hemsk i.o.m att han dog. I fallet Sokrates har du ju en mnniska som vet att han ska d, att nr han dricker giftet s kommer det ta s lng tid. Det var vittnen och annat som kunde beskriva frloppet frn liv till dd.

Sledes, det enda Epictetus gr r att pst att om dden r s br Sokrates, som dr, tycka att det r hemskt, vilket han inte gjorde. Det hela behver ndvndigtvis inte innebra att Sokrates r ngon hg auktoritet.
Citera
2007-08-22, 08:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Verkar nstan som om Epictetus dyrkar Sokrates. Eller har jag fel?

S hur passar Sokrates nu in i stoicismen?

Sokrates fick ju snabbt status av ett slags sekulrt helgon inte minst till fljd av sin "martyrdd" dr han oberrt gick i dden i sker vertygelse om sin rttfrdighet. Sdan extrem sjlvkontroll och knslotukt var naturligtvis avundsvrd fr stoikerna (i den mn de nu tillt sig att knna avund). - Sokrates' postuma ryktbarhet genom tiderna kan man bl.a. lsa om i Lars O Lundgrens Sokratesbilden. Frn Aristoteles till Nietzsche och Den svenske Sokrates. Sokratesbilden frn Rydelius till Gyllensten.
Citera
2007-08-22, 09:06
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Ja, han den dr Sokrates var rtt smart. Men det som Epictetus sger r att Sokrates br ha tyckt att dden var hemsk i.o.m att han dog. I fallet Sokrates har du ju en mnniska som vet att han ska d, att nr han dricker giftet s kommer det ta s lng tid. Det var vittnen och annat som kunde beskriva frloppet frn liv till dd.

Sledes, det enda Epictetus gr r att pst att om dden r s br Sokrates, som dr, tycka att det r hemskt, vilket han inte gjorde. Det hela behver ndvndigtvis inte innebra att Sokrates r ngon hg auktoritet.
Ah tnkte inte p det p det sttet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Sokrates fick ju snabbt status av ett slags sekulrt helgon inte minst till fljd av sin "martyrdd" dr han oberrt gick i dden i sker vertygelse om sin rttfrdighet. Sdan extrem sjlvkontroll och knslotukt var naturligtvis avundsvrd fr stoikerna (i den mn de nu tillt sig att knna avund). - Sokrates' postuma ryktbarhet genom tiderna kan man bl.a. lsa om i Lars O Lundgrens Sokratesbilden. Frn Aristoteles till Nietzsche och Den svenske Sokrates. Sokratesbilden frn Rydelius till Gyllensten.
Stmmer nog ocks bra. Mod var mig veterligen en av de fyra kardinaldygdera.
Citera
2018-01-28, 18:02
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Sokrates r fr stoiker den ideala mnniskan. Trots att Sokrates blev felaktigt anklagad och dmd till dden i Aten frskte Sokrates aldrig fly undan sin ddsdom och han yttrade ingen klagan ver att felaktigt ha blivit dmt. Sokrates visade aldrig ngon rdsla infr dden och han mte sitt de med vrdighet och tillfrsikt.

En annan viktig aspekt av Sokrates liv som stoikerna ocks uppskattade var hans enkla livshllning och oberrdhet infr svrigheter. Sokrates var helt oberoende av materiellt vlstnd och var likgiltig infr kld och vrme. Det viktigaste i hans livs var skandet efter sanning och vrdighet infr sig sjlv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in