Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-21, 20:54
Medlem
FarbrorFetts avatar
Jag tycker som du inte heller om alltför varmt kaffe, det är perfekt när det är precis på gränsen så att man kan svepa det rakt av utan att skrika av smärta efteråt. På mitt jobb så får man först ut en högkoncentrerad kaffesörja ur automaten, sen fylls det på med varmt vatten. Brukar dra bort muggen strax innan det är klart och fylla på med lite kallt vatten från vattenberedaren.

Men ni kanske har lyxigare varianter?
Citera
2007-08-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Ohälsosamt är det ju knappast och tänderna borstar väl vi allihopa (komplettera med tuggummin...)? Sen är det självklart skillnad på kaffe och kaffe, kanske rentav du som är en kommunalarbetare?
att det är ohälsosamt o missfärgande på tänderna är inte precis min åsikt, det är vedertaget fakta..
Citera
2007-08-22, 16:56
Medlem
Andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
Du kan prova att dricka på det gammeldags sättet..

Du häller över lite kaffe i assietten och dricker ur den.

Ha gärna 1-2 sockerbitar i munnen samtidigt och sila kaffet genom sockret.

Detta sätt att dricka kaffe verkar ha glömts bort, möjligen finns några på ålderdomshem som fortfarande brukar denna gamla tradition.

Åhh, fasiken vad man kom att tänka på morfar, han drack atttid sitt kaffe så förr för för att det skulle gå snabbare fast nu när han har mer tid över så har han övergått tilla tt dricka det ur sin kopp, dock har han ett stort motstånd mot muggar
Citera
2007-08-22, 19:11
Medlem
Suertes avatar
Kyl med lite vatten, som någon sa. Blir det för blaskigt så har ju de flesta kaffeautomater så man kan öka styrkan och på så sätt kompensera.
Eller ställ det där det är drag, i nått fönster eller något.
Alla arbetsplatser har väl ett kylskåp, ta med mjölk är ju också en bra lösning.

OT: Personligen tycker jag kaffe är ett första klassens rävgift. Jag har druckit 1/4 kopp i hela mitt liv, och har inga planer på att lära mig.
Citera
2007-08-22, 20:11
Medlem
KalleXs avatar
Kofein är beroendeframkallande. Det är därför man måste 'vänja' sig vid smaken.
De flesta som smakar kaffe för första gången tycker att det smakar bränt skit. Men eftersom det är ett socialt måste att dricka kaffe så tvingar folk sig själv att börja dricka det, men då kraftigt utspätt/sockrat.
Citera
2007-08-23, 18:41
Medlem
Rangvalds avatar
Har absolut inget problem med kaffesmaken, men det är just värmen som är problemet.

Vi har RIKTIGA kaffekokare på jobbet, och inga halvdanna maskiner :P

Tvivlar starkt på att det går att ha en paket mjölk ifred i kylen, för folk tar lite vad dom känner för där :S

Får väll kyla ner det med vatten antar jag.
Citera
2007-08-23, 20:10
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Jag försökte ett tag men insåg att det är meningslöst. Varför måste man lära sig att bli slav under den sörjan?

Min mamma hävdar att man inte blir vuxen förrän man lärt sig dricka kaffe
Citera
2007-08-23, 21:36
Bannlyst
Om ni visste vad jag hatar att man "ska lära sig tycka om [fyll i valfri rätt/dryck/whatever]". Gillar du det inte så drick det inte, svårare än så ska det inte behöva vara. Personligen gillar jag kaffe, alltså dricker jag det. Jag gillar dock inte vin t.ex., alltså dricker jag det inte. Rah!
Citera
2007-08-23, 22:33
Medlem
Giffoxs avatar
Gah, det är väl ingen som tvingar er men det är något som man verkligen kan börja uppskatta. Vidga era vyer lite, det finns annat än korv och potatismos.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acquired_taste

Förövrigt är kaffe inte särskilt ohälsosamt; innehåller bland annat mycket antioxidanter och kan förhindra vissa sjukdomar. Överdoser och beroende är ju såklart inte att rekommendera även om man inte ska överdriva koffeinets kemiska beroendefaktor...
http://www.google.se/search?q=kaffe+...ient=firefox-a
Sida 2 fortsätter i samma stil. Så nej, såvida man inte sitter och sörplar i sig gammalt löfbergs lila från en sunkig maskin på fikan 'för att alla andra gör det' är det snarare något man kan njuta av en kort stund.
Citera
2007-08-23, 22:42
Medlem
Windom_Earls avatar
Att lära sig att dricka kaffe är ungefär lika slugt som att lära sig röka.. visserligen inte lika skadligt, men det är ju ett korkat beroende/en korkad vana som man absolut inte behöver och som absolut inte berikar ens liv. Om du är kaffe-fri nu så tycker jag att du skall försöka fortsätta vara det. Din mage, dina tänder och din andedräkt kommer tacka dig.
Citera
2007-08-24, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rangvald
Har absolut inget problem med kaffesmaken, men det är just värmen som är problemet.

Vi har RIKTIGA kaffekokare på jobbet, och inga halvdanna maskiner :P

Tvivlar starkt på att det går att ha en paket mjölk ifred i kylen, för folk tar lite vad dom känner för där :S

Får väll kyla ner det med vatten antar jag.

Skriv ditt namn på mjölkpaketet?!

Eller får du väl bjussa på lite mjölk
Citera
2007-08-24, 13:05
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windom_Earl
Att lära sig att dricka kaffe är ungefär lika slugt som att lära sig röka.. visserligen inte lika skadligt, men det är ju ett korkat beroende/en korkad vana som man absolut inte behöver och som absolut inte berikar ens liv. Om du är kaffe-fri nu så tycker jag att du skall försöka fortsätta vara det. Din mage, dina tänder och din andedräkt kommer tacka dig.

Jag skulle vilja påstå motsatsen. Kaffe har många bra fördelar. Det är socialt att ta en kaffepaus, det är uppiggande, det ökar fettförbränningen, det är skönt att rensa magen från lite skit (om man får den klassiska kaffeinducerade nödigheten) och det känns mycket berikande att ta sig en kopp när man läser tidningen på morgonen och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in