2007-08-20, 15:09
Medlem
Arkhons avatar
När jag diskuterar kost med vänner och bekanta, brukar dom flesta bli helt förskräckta när jag berättar att jag intar c:a 2000 kcal om dagen. De tycker att det låter förskräckligt lite, och säger att de själva måste äta minst 3500 kcal om dagen för att inte gå ned i vikt (observera att ingen jag talat med har tränat eller liknande).

När jag sedan beskriver ungefär vad jag kan få i mig under en dag (2000 kcal):
Frukost: 2 portioner havregrynsgröt, en baguette med tjocka salami-skivor, ett stort glas juice
Mellanmål: En micropizza, två glas mjölk
Lunch: En påse tortellini, och spenat. Juice.
Middag: Spaghetti med 300 g köttfärs

När jag nämner det blir folk förbryllade, och säger: "va? jag äter ju hälften av det där! kan inte stämma..."
Själv blir jag bara förvånad hur många det är som jag talar med som inte förstår att ett intag av 3500 kcal när man inte tränar, är absurt mycket. Jag misstänker att många blandar ihop kcal och kj. Har ni liknande erfarenheter?
Jag brukar ofta ha svårt att förklara att de måste ha blandat ihop med kj, de tror absolut att de har rätt...
Citera
2007-08-20, 15:12
Medlem
Deannas avatar
Har aldrig stött på någon som haft problem att skilja mellan Kcal och Kj. Däremot verkar folk inte förstå att dessa är mått på energi och inte på fetthalt.
Citera
2007-08-20, 16:00
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
text

De flesta verkar ju inte ens ha nån uppfattning om energi. Är verkligen maten som du listade bara 2000kcal?
Citera
2007-08-20, 16:10
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
De flesta verkar ju inte ens ha nån uppfattning om energi. Är verkligen maten som du listade bara 2000kcal?

Nja, höftade lite faktiskt. Kanske är 2500 kcal. Men det är lite förbryllande när man möter folk som tror att dom äter 3500 kcal, när det egentligen är frukost (corn flakes), lunch (ärtsoppa) och middag (spaghetti och köttbullar) i vanliga portioner.
Citera
2007-08-20, 16:14
Medlem
spudwishs avatar
Well jag tror då inte de tar fel på kcal och kj när de säger 3500, eftersom 3500kj = 833kcal, dvs. svältdiet.
Citera
2007-08-20, 17:16
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Well jag tror då inte de tar fel på kcal och kj när de säger 3500, eftersom 3500kj = 833kcal, dvs. svältdiet.

Något tar de fel på, eftersom 3500 kcal är bulkdiet.
Folk verkar helt enkelt inte ha någon uppfattning om begreppen överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
det är väl deras problem

Ja. Mitt syfte med tråden är inte mer än att se om andra har gjort samma iakttagelser. Tycker bara att det är irriterande när folk tror att man svälter sig själv på 2000 kcal.
Citera
2007-08-20, 17:39
Medlem
LD50s avatar
Min uppfattning är att feta personer som vill gå ner i vikt tror att dom äter färre kcal än vad dom gör
och taniga personer som vill gå upp i vikt tror att dom äter mkt mer än vad de egentligen gör.
Det finns många inlägg här på forumet utav personer som påstår sig ha energiintag som dom
garanterat inte har om man tittar närmre på deras kost.

LD
Citera
2007-08-21, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Min uppfattning är att feta personer som vill gå ner i vikt tror att dom äter färre kcal än vad dom gör
och taniga personer som vill gå upp i vikt tror att dom äter mkt mer än vad de egentligen gör.
Det finns många inlägg här på forumet utav personer som påstår sig ha energiintag som dom
garanterat inte har om man tittar närmre på deras kost.

LD

Som ts?

Tror knappast 2500kcal räker för det käket?

1.5 dl havregrynsgröt AXA = 200 kcal
Grandiosa Pizza ~ 680 kcal (30g Protein, 84g Kolhydrat, 27g fett)
300g köttfärs = 1180kcal

Redan där har vi 2000kcal, och det andra bör blir än 500kcal till väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in