2010-03-19, 10:55
Medlem
Hjälp mig hitta rätt antidepressiv medicin

Långvarig depression sen ca 8 år... har ADHD och Aspergers syndrom.

Började med Efexor för en vecka sen, inkl. Ritalin. Vill byta sistnämnda till Metamina, har inte fått det ännu...

Många säger att Efexor är en skitmedicin....

Ni som har bra erfarenheter av en antidepressiv medicin, hjälp mig lite nu..
Kommer ge detta en månad, men sen om jag byter till en annan vill jag ha lite "tips" först..
Citera
2010-03-19, 12:05
Medlem
Owers avatar
Hittade ett FAQ om antidepressiva läkemedel.
https://www.flashback.org/t1061790
Även detta https://www.flashback.org/sok/antidepressiv

Lycka till
Citera
2010-03-19, 16:49
Medlem
Testat en hel radda olika mediciner i olika kombinationer/doser osv, men än så länge har ingenting fungerat.

Dom jag har haft mot depressioner o dylikt (även om alla inte är antidepp): Lyrica, Lamotrigin, Fluoxetin,
Sertralin.
Även testat Melatonin, Atarax, Lergigan och Theralen mot sömnsvårigheter och ångest men dessa har inte heller hjälpt mig.

Går just nu inte på några mediciner (förutom att jag fick en burk Stesolid utskriven för att ta vid behov), eftersom jag blev förbannad på att inget hjälpte, men i början av nästa vecka ska jag träffa doktor och få nya, får väl se vad det blir då.
Citera
2010-03-19, 18:54
Medlem
19801s avatar
Rekommenderar Remeron, som man sedan trappar ut efter hand som depressionen släpper taget.

Många kan inte skilja på depression som har att göra med Serotonin, Noradrenalin och den typen av ämnen och negativa symptom som har med Dopamin och sånt att göra. Man kommer aldrig i helsike åt Dopamin med SSRI.
Citera
2010-03-19, 18:55
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redial
Långvarig depression sen ca 8 år... har ADHD och Aspergers syndrom.

Började med Efexor för en vecka sen, inkl. Ritalin. Vill byta sistnämnda till Metamina, har inte fått det ännu...

Många säger att Efexor är en skitmedicin....

Ni som har bra erfarenheter av en antidepressiv medicin, hjälp mig lite nu..
Kommer ge detta en månad, men sen om jag byter till en annan vill jag ha lite "tips" först..
Testa bra kost, motion och sömn.
Citera
2010-03-19, 19:52
Medlem
Kivans avatar
Sammanfogade ämnen
Citera
2010-03-19, 21:19
Medlem
Fobias avatar
Ingen mer som känner sig drogad/dimmig av SSRI? plus att man får massa andra skumma biverkningar som yrsel/balansproblem, ångest så man inte vågar gå ut osv
Citera
2010-03-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fobia
Ingen mer som känner sig drogad/dimmig av SSRI? plus att man får massa andra skumma biverkningar som yrsel/balansproblem, ångest så man inte vågar gå ut osv

De första två veckorna kände jag mig precis så, men inte nu längre. Äter fluoxetin och de har hjälpt mig.
Citera
2010-03-20, 00:12
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fobia

Har ätit Citalopram 20mg i 2 månader nu och hittills har jag bara positiva saker att säga om detta preparat. Milda, knappt märkbara insättningssymptom och medicinen har gett önskad effekt. Känner mig lättare i sinnet och orkar ta mig för saker på ett helt annat sätt. Bör kanske nämna att detta är min första kontakt med "humörmediciner".
Citera
2010-03-21, 20:47
Medlem
Jag har tidigare prövat Fluoxetin och sertralin (SSRI) m.m. och det hade ingen eftekt alls på mig. Har även testat risperdal, propavne, imovane, atarax, zopiklon, inovane och stilnoct.

För tillfället äter jag Velafaxin (SNRI) som jag tror börjar funka. Äter också theralen som vid-behov medicin och den funkar sådär. Tll natten tar jag lergigan som inte funkar så bra påmig så jag vill ha stilnoct igen istället : )
Citera
2010-08-02, 11:35
Medlem
ManWithD_s avatar
Jag körde hela alfabetet av mediciner

Atarax, Nosinan, Lergigan, Theralen, Ingenting fungerade

Körde SSRI

Mitrazepin, Zoloft, Cipralex, Gjorde mig bara trött och känslokall.

Tillslut bad jag om någonting nytt, en dopaminåterupptagningshämmare som heter Voxra (Wellbutrin) kallas det även. Detta var det perfekta för min del, har använt en hel del amfetamin och rökt cannabis ett jävla antal år, detta gjorde så att jag blivit skitpigg på dagarna, vaknar varje morgon med nästan en överaktiv hjärna.

Blir att tänker skitmånga tankar hela tiden från den sekunden jag vaknat (nästan för många, har en ganska överaktiv hjärna) och får precis allting gjort som jag måste göra (jobbiga möten, sociala situationer) etc etc, mitt problem låg i att jag hade för låga dopaminnivåer, innan jag började med Voxra kunde jag knappt röra mig längre sträckor utan att känna en extrem kraftlöshet.

Så detta rekommenderar jag till dem som får dålig effekt av SSRI och blir trötta (men när jag rekommenderar det, utgår jag enbast bara av mina egna erfarenheter)
Citera
2010-08-02, 13:32
Medlem
Kämpa mot depressionen istället för att knarka ner er med mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in