2007-10-14, 14:07
Medlem
Sipramil (antidepp): Jag käkade det i tre veckor och under den tiden kände jag mig som en hysterisk och speedad labbråtta. Fyfan vad dåligt jag mådde av den! Har även hört från två andra att de fått liknande insättningssymtom.

Remeron (antidepp): Jämnade ut humöret och det var allt, så den passade inte mej. Men jag tycker ändå det är en bra medicin, för den gjorde vad den skulle och hade lite biverkningar.

Zoloft/Sertralin (antidepp m.m.): Jag käkar det just nu och tycker den är väldigt effektiv. Den jämnar ut mitt humör rejält, lindrar även mitt kraftiga tvång/OCD och har en viss lugnande effekt. (Sen har den gjort att mina IBS problem nästan försvunnit helt!) Jag tycker det är en väldigt bra medicin, men det finns också en del nackdelar med zoloft:
Minus: Den torkar ut mina slemhinnor, så jag får lättare näsblod och blir torr i munnen. (Man kan be om recept på Fludent tuggummi m.m. så att man inte får karies av muntorrheten.)
Minus: Käkar jag en för hög dos blir jag som en känslolös zombie och sex blir helt ointressant för jag kan ändå inte få orgasm p.g.a. övermedicineringen.
Minus: Utsättningssymtom kommer snabbt om jag missar en dos, 5-6 timmar för sent räcker och då blir jag orolig, speedad och får ansiktsryckningar m.m.
Minus: Hoppar jag över flera doser så får jag ryckningar inuti huvudet som känns som snabba elektriska stötar. Och jag lipar hela tiden, även om jag inte känner mig ett dugg ledsen så börjar jag grina över ingenting.

Zyprexa (neuroleptikum): Jag hatar den här medicinen! Jag minns inte vad som var bra med den, för jag tog den bara under tre veckor när jag var inlagd på psykos avdelning. Jag vet bara att den gjorde att jag blev som besatt av mat och jag tänker aldrig mer ta den. Det är inte ok med en medicin som med stor sannolikhet gör att man riskerar bli kraftigt överviktig, få typ 2 diabetes eller dö i förtid av hjärtattack. (Företaget som gör Zyprexa har blivit anklagade för att mörka med biverkningarna.)

Zeldox (neuroleptikum) : Jag käkar det just nu och tycker den fungerar bra, fast långt från tillräckligt. (Ska be om högre dos och se om det hjälper, annars får jag väl kompletera med nått mer.)
Minus: I början så gav den mig mycket mardrömmar, men det gick över efter ca tio dagar.
Minus: Även Zeldox ger muntorrhet, så jag måste vara noga med tandborstningen!

Zolpidem (insomnings): Den gör vad den ska men ger en besk bismak hela dagen efter. Den är inte värt det för det finns liknande mediciner utan den biverkningen!

Stilnoct (insomnings): Den gör vad den ska, men den verkar för kort tid för att hjälpa mot orolig sömn eller för att motverka uppvaknande under natten.
Minus (!?): Man blir flummig av den! Det tar bara ca en kvart för den att verka så om man inte somnar eller går och lägger sig, då finns det en risk att man under några timmar beter sig lite lustigt, men utan att vara medveten om att man flummar. (Om man bara vill ha en bra nattsömn så är detta bara störande efter ett tag.)
Minus: Den är beroendeframkallande och svår att sluta med om man tar den under för lång tid. Man ska inte käka den mer än några veckor, men jag fick den under 18 månader och gjorde sen en cold turkey, så den gav mig lite abstinens!

Propavan (sömnmedel): Den käkar jag just nu och jag tycker den är effektiv. Man blir bara jättetrött av den och sen sover man lugnt hela natten. Jag har haft den från och till i flera år och har alldrig haft abstinens de gånger jag slutat med den.
-/+ ?: Dagen efter så blir man tröttare/lugnare, än vad man skulle varit annars. (För mig är detta bara positivt.)
Minus: Jag får ibland "myrkrypningar" i benen av den innan jag somnar. Men de har blivit lindrigare och händer mer sällan nu. I början kan det vara kraftiga krypningar som känns outhärdliga. (Det hjälper lite gran att "cykla" snabbt i luften med benen när det händer!)
Minus: Även proppisar ger muntorrhet!

Theralen (lugnande): Jag har fått det några gånger på psyk, när jag haft ångestattacker och jag har då blivit lugnare och sen lite sömning. Jag har aldrig märkt av några biverkningar av den.

Atarax (lugnande/antihistamin): Den har jag precis slutat med och jag tycker den hjälpte lite. Ataraxen tog aldrig bort den lättare, gnagande oron men den tog udden av den hysteriska ångersten om jag tog 4-8 st a' 25 mg på en gång. Jag vet att jag överdoserade lite, men den kändes rätt svag så det hjälpte inte annars.

Benzo (lugnande): Egentligen de enda lugnande som jag tycker man blir helt lugn av, men de är också beroendeframkallande så jag vill inte ha det!

Och det var nog allt!
Citera
2008-12-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Jag tänkte att vi i den här tråden kunde samla våra erfarenheter kring antidepressiva läkemedel. Själv har jag inte testat särskilt många, enbart citalopram (40mg) och cipralex (5mg efter min ECT-behandling). Har även testat neuroleptisk medicin i samband med att läkaren misstänkte att jag höll på att bli psykotisk. För mig fungerade citalopram inte alls, tvärtom blev jag märkbart mer deprimerad när jag påbörjat behandlingen och kände mig som en psykopat. När dosen gick upp till 40mg så tappade jag helt förmågan att känna några äkta känslor. Blev som ett kolli.

Cipralex fungerar dock utmärkt för mig, trots den låga dosen. Kan behålla mitt positiva stämningsläge mycket längre - även om jag i perioder kan känna mig deprimerad (dock går dessa perioder över snabbt nuförtiden).

Så, vilka antidepressiva läkemedel har ni testat som fungerat, respektive inte fungerat? Nämn gärna även bieffekter ni fått av dem.

cymbalta 120 mg fungerar.

Citalopram 60 mg fungerade inte.

Har även lamotrigin mot krampanfall, som även är en stämningsstabiliserande medicin..

Av cymbalta... ryckningar i kroppen, akne, nattsvettning.. men biverkningar går över....
Citera
2008-12-15, 23:14
Medlem
Zahs avatar
Åt Cipramil, jag mådde lite bättre men gick upp i vikt...det var inte värt det.....

Nu har jag gått ner de kilona och äter för tillfället Fluoxetin, visst känner jag en viss skillnad, jag "orkar" göra mer saker, jag ser saker mer klart....men på senaste tiden har detta bara fått mig att må sämre.

Atarax hjälpte inte ett skit.

Imovane/Sonata är det enda som har hjälpt för stunden...synd bara att jag inte får sådant utskrivet längre........
Senast redigerad av Zah 2008-12-15 kl. 23:20.
Citera
2008-12-15, 23:34
Bannlyst
cipralex + edronax

doser är
20mg + 6mg (tror jag )
Citera
2008-12-16, 00:31
Medlem
Jokenimos avatar
Har ätit zoloft mer eller mindre regelbundet sen jag var 18 mot social fobi, senare övergått till en kopia av samma sen patentet släpptes.

Zoloften hjälpte mig med problemet jag hade att vistas bland folk. Sitta i klassrum, åka buss, gå och handla och liknande. Zoloften hjälpte mig däremot inte i nära sociala relationer, vilket nog har att göra med min andra diagnos, Avoidant Personality Disorder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Avoidan...ality_disorder

Jag har nu (25 år gammal) nyligen lagt av med zoloft, några år försent i mitt tycke, eftersom den utökade effekten jag eftersökte aldrig kom.

Rekommenderar zoloft(eller dess kopior) för människor med social fobi när det gäller rädslan för vardagssociala sammanhang. Då i form av en kortare kur på 6 månader eller därikring.
Citera
2008-12-16, 00:41
Medlem
Ser att väldigt många tycker Exefor har fungerat bra, är detta efter en längre tids användande?

Jag började med Efexor i måndags... förra måndagen alltså. Vilket ledde till att jag för första gången fick ett riktigt begär efter att skada mig själv (tidigare endast haft självmordstankdar) så nu har man massa sår i högerarmen...

Sen kan jag inte sova heller, sen i onsdags förra veckan har jag sovit ungefär 1 timme per natt, ligger i sängen 8 timmar och tiden går förbi fort som fan men jag är fortfarande vaken...sen efter ett par timmar slummrar jag kanske till och vaknar igen 15-45 minuter senare, och sen när jag går upp så är jag pigg och så, fast känner mig lite zombie-aktig resten av dagen.
Är rätt tråkigt också o ligga där även om tiden verkar gå fortare än annars.
Senast redigerad av zyxelia 2008-12-16 kl. 00:45.
Citera
2009-01-07, 22:22
Medlem
äter cipralex o har samma problem som beskrivits tidigare att har svårt att komma när jag har samlag...funkar själv om jag tokrunkar vilket är fan så jobbigt...tjejen blir besviken när jag inte kommer tror att de är hon de är fel på..va fan göra man???
Citera
2009-01-07, 22:40
Medlem
Deliras avatar
Har tagit Remeron två vändor och de har hjälpt mig stort. Nu har jag varit fri från långvariga depressioner i ~3 år.

Som stämningsstabiliserare för min cyklotymi tog jag först Ergenyl Retard, funkade sådär tyckte jag då. När jag fick Lamictal utskrivet i somras framstår Ergenyl Retard som rena sockerpillret. Lamictal är en fantastisk medicin som är i det stora hela fri från biverkningar (klart de finns, men det är ovanligt). Den har gett mig en stabilare tillvaro och i kombination med min fortsatta terapi hyser jag goda förhoppningar om mitt fortsatta liv.
Citera
2009-01-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Psykiatrins uppgift är inte att donera gratistimmar till terapeuter eller psykologer. Det vore inte hållbart. ECT-behandling är ju inte ens aktuellt förräns depressionen är sjuklig och riktigt grov.

Om du har diagnosen egenlig depression är väl den per definition sjuklig... Jag får gratis psykoterapi 1/ggr per vecka av psykiatrin .

Jag fick ECT bara några veckor efter mina första kontakter med psykiatrin. Jag trodde innan att det var något de satte in när de prövat allt annat, men när jag frågade så sa de att folk som blir inlagda och tar upp dyra plateser av vården kan lika gärna få ECT när de är där. Är nöjd med den behandlingen. Ångesten försvann inte men du fick koncentrationsförmågan och orken tillbaka. Det andra som var bra med ECT var att omgivningen accepterade att man är sjuk. Om jag bara hade varit "depremmerad" och fått lite piller hade jag blivit klassad som "utbränd" eller lat av omgivningen. Sjukskrev mig inte förän jag blev inlagd. Nu tillbaka och arbetar igen.

Citalopram provade jag så kort tid så jag vet inte om den fungerar. Tror inte det...

Bara remeron, nja, lite kanske. Efexor + Remeron fungerar bra på mig .
Citera
2009-01-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podboqpodboq
Stilnoct (insomnings): Den gör vad den ska, men den verkar för kort tid för att hjälpa mot orolig sömn eller för att motverka uppvaknande under natten.
Minus (!?): Man blir flummig av den! Det tar bara ca en kvart för den att verka så om man inte somnar eller går och lägger sig, då finns det en risk att man under några timmar beter sig lite lustigt, men utan att vara medveten om att man flummar. (Om man bara vill ha en bra nattsömn så är detta bara störande efter ett tag.)
Minus: Den är beroendeframkallande och svår att sluta med om man tar den under för lång tid. Man ska inte käka den mer än några veckor, men jag fick den under 18 månader och gjorde sen en cold turkey, så den gav mig lite abstinens!

Propavan (sömnmedel): Den käkar jag just nu och jag tycker den är effektiv. Man blir bara jättetrött av den och sen sover man lugnt hela natten. Jag har haft den från och till i flera år och har alldrig haft abstinens de gånger jag slutat med den.
-/+ ?: Dagen efter så blir man tröttare/lugnare, än vad man skulle varit annars. (För mig är detta bara positivt.)
Minus: Jag får ibland "myrkrypningar" i benen av den innan jag somnar. Men de har blivit lindrigare och händer mer sällan nu. I början kan det vara kraftiga krypningar som känns outhärdliga. (Det hjälper lite gran att "cykla" snabbt i luften med benen när det händer!)
Minus: Även proppisar ger muntorrhet!

Theralen (lugnande): Jag har fått det några gånger på psyk, när jag haft ångestattacker och jag har då blivit lugnare och sen lite sömning. Jag har aldrig märkt av några biverkningar av den.

Benzo (lugnande): Egentligen de enda lugnande som jag tycker man blir helt lugn av, men de är också beroendeframkallande så jag vill inte ha det!

Och det var nog allt!

Theralen är ok för att vara en så mild medecin... Överdoserar iof på en höft. Blir lite sömningare och bra innan sängående - har en känsla att man sover något djupare.

Stilnoct fungerar bra för insomning. Dock har jag inte märkt av "flummigheten" alla pratar om, inte ens med alkohol i blodet vid sängående. Behöver inte ta så ofta så riskerar nog inte att bli beroende.

Benzo. Tycker det är lite överskattat. Jag tar 20 mg stesolid vid behov (ca 3 ggr per vecka). Visst, dämpar ångesten lite, men har inte bättre effekt än något glas vin (iof bättre att ta det än alkohol vid ångest). Har bara haft benso några månader och tar det sällan, så min tollerans beror inte på att jag är tillvand.

Gillar inte propavan. Den börjar verka på mig efter ca 8 timmar, typ när du vaknar dan efter och sen är du trött hela dagen och kvällen. Hjälper nästan mer för sömnen nästa natt.
Senast redigerad av grifter 2009-01-08 kl. 15:13.
Citera
2009-02-02, 00:03
Medlem
KillaHillaNi99as avatar
Zoloft:
Trappade upp till maxdos. Inga biverkningar alls men ingen som helst positiv effekt heller. Gav det fem månader och bytte sedan.

Mirtazapin/Remeron:
Trappade upp till maxdos. Första veckorna var jag, som alla andra, väldigt sömnig och fick extrem matlust. Sömnigheten gick över men matlusten blev kvar så jag gick upp 15 kilo. Inga biverkningar i övrigt och ingen positiv effekt heller, trots åtta månaders användning.

Fluoxetin:
Började med den för två veckor sen och det är den första SSRI jag fått rejäla biverkningar av: spänd, ångest, rastlös, ingen aptit, ingen sexlust. Hur konstigt det än låter är jag lite optimistisk just därför: de andra pillren har känts som sockerpiller. Med den här medicinen verkar det hända något åtminstone, även om jag inte sett positiv effekt ännu.
Citera
2009-02-02, 00:15
Medlem
Egentligen inget, men Zyban är inte direkt obehaglig, näst minst sämst var nog cipramil, trots sömnlöshet, impotens och svårigheter att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in