• 2
  • 3
2007-08-20, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ministah Fistah
Om du har en HP dator så ringer du bara HP, numret kan du hitta på google.
Sen leder dom dig fram och så säger du glömde göra en backup-disk och så får du ange datorns serienummer och vart du bor osv sen skickar dom skivorna hem till dig, förutsatt att du inte redan gjort detta innan, för du kan bara göra det en gång!

Hoppas det löser sig med detta.

Tack (L) Får la kolla det imon.. ska sova snart :P Men endå så fixar jag en crackad xp version och installerar för tillfället :P
Citera
2007-08-21, 09:04
Medlem
Megaforces avatar
Om du har köpt en riktig HP (ej stulen) så har du också fått med en skiva som heter i stil med HP Recovery disc eller nåt i den stilen. I den finns en brandad version av XP med de drivrutiner som skall vara till din maskin. Det är samma innehåll som i den partition som du inte får igång igen..
Citera
2007-08-21, 09:29
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeeNii
Okej så felet kan ligga varsom..?
Öhm, tja jag har egentligen ingen aning om vari felet består. En okvalificerad och högst amatörmässig gissning är att Symantec pc-restore, som det handlade om i fallet med Dell-datorerna, skriver någonting till MBR som ju skrivs över vid en ominstallation. Som sagt bara ren spekulation, har ingen aning egentligen...

Edit: Inte så fel gissat ändå tydligen och kanske är det likadant i din dator:
Citat:
The Dell-specific Ctrl+F11 process is supposed to completely automate the restoration process, returning the hard disk to the state it was in when Dell shipped the computer. However, overwriting the MBR by using a boot manager, using the commands "fixmbr" or "fdisk /mbr", installing from a Windows installation CD, and assorted other tasks a user might do will inadvertantly break Ctrl+F11, rendering the system unable to boot the DSR partition. Furthermore, changing the partitioning by adding, deleting, or resizing partitions will cause DSRcheck to fail, so even if Ctrl+F11 works, the restore process will abort without attempting to restore the Ghost image.

http://www.goodells.net/dellrestore/
Citera
2007-08-21, 17:22
Medlem
SLOBs avatar
Trams raderat.

Så, var nu inte elaka. Hjälp till, eller låt bli att posta.

/S
moderator
Citera
2007-08-21, 18:27
Medlem
Fungerar tangentbordet? Jag hade problem med en av mina datorer vid ominstallation och det var att tangentbordet hade någon "funktionsknapp" aktiverad så när jag trodde att jag tryckte "F8" trodde datorn att jag ville höja volymen eller något.

Hoppas du förstår vad jag menar?
Citera
2007-08-21, 18:30
Medlem
junks avatar
hmm skrev inte linux över mbr så hittar den väl inte varifrån den ska boota den där hp_recovery eller tänker jag galet?
Citera
2007-08-21, 19:24
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
hmm skrev inte linux över mbr så hittar den väl inte varifrån den ska boota den där hp_recovery eller tänker jag galet?

Om jag förstår dig rätt så är vi inne på samma linje (se mitt tidigare inlägg, #27)
Citera
2007-08-21, 20:35
Medlem
junks avatar
ja jäklar ja du han ju före med den teorin =) men nu när vi är två som tycker så ökar ju chansen att det också är så
Citera
2007-08-21, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om du har köpt en riktig HP (ej stulen) så har du också fått med en skiva som heter i stil med HP Recovery disc eller nåt i den stilen. I den finns en brandad version av XP med de drivrutiner som skall vara till din maskin. Det är samma innehåll som i den partition som du inte får igång igen..

Köpt helt NY från power (tror jag det va)..

Ni andra som skrev nått i stilen med mbr? Vad är det för nått+? Går det att fixa på nått sätt? )

Nejdå tangentborde fungerar perfekt.. allså allt funkar perfekt men som jag sa innan när jag trycker på ESc kommer svart skärm (samma sak med andra tangenter som F10 etc..)
Citera
2007-08-22, 00:03
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeeNii
Köpt helt NY från power (tror jag det va)..

Ni andra som skrev nått i stilen med mbr? Vad är det för nått+? Går det att fixa på nått sätt? )

Nejdå tangentborde fungerar perfekt.. allså allt funkar perfekt men som jag sa innan när jag trycker på ESc kommer svart skärm (samma sak med andra tangenter som F10 etc..)

MBR=Master boot record, en sektor på hårddisken där information finns om partitionerna bla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record

Förmodligen skrev Linux partitionerare över HPs eget mbr när du installerade, vilket gör att det inte går att boota från recovery partitionen. HP har kanske recovery CD's eller disketter som kan återställa MBR'et. Ring eller maila deras support.

Vad är det för modell du har?

/S
Citera
2007-08-22, 19:06
Medlem
sicnexs avatar
Fuckade upp en dualboot häromsistens och den accepterade inte windowsskivan förrän jag fomatterat bort samtliga linuxpartitioner.
Prova formattera disken som nfts och tryck sedan f10 vid uppstart
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in