• 1
  • 2
2007-08-20, 11:40
Medlem
Takeshis avatar
Hur går man till väga om man vill jobba på en kryssare/färja. Kan tänka mig jobba var som helst på en kryssare/färja. Är ute efter att få erfarenheter istället för att studera. Någon som vet vem man skulle kunna kontakta o.s.v. ?
Citera
2007-08-20, 12:19
Medlem
hilltops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeshi
Hur går man till väga om man vill jobba på en kryssare/färja. Kan tänka mig jobba var som helst på en kryssare/färja. Är ute efter att få erfarenheter istället för att studera. Någon som vet vem man skulle kunna kontakta o.s.v. ?

Jag har jobbat på både silja line & viking line och dom söker alltid folk till icke kvalificerade jobb , dock måste du ha erfarenhet av det yrket som du söker även om du ej har utbildning.

Så sök på www.siljaline.com www.vikingline.com
under rubriken sök jobb !
Citera
2007-08-20, 13:07
Medlem
Takeshis avatar
Man skulle ha läkarintyg för sjötjänst. HUr fixar man ett sådant intyg?
Citera
2007-08-20, 13:09
Medlem
Är du kille eller tjej?

Är du tjej och inte ser ut som ett krigsoffer finns det möjlighet att jobba som stewardess på kryssningsfartyg, men då gäller jobb från 06:30 till ungefär 22:00 med ett par timmar ledigt på eftermiddagen. Detta 7 dagar i veckan i minst 6 månader, i alla fall där jag är. Inte helt bra betalt heller, ett par hundra dollar i månaden i lön sen är resten dricks.
Citera
2007-08-20, 13:21
Medlem
Takeshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Är du kille eller tjej?

Är du tjej och inte ser ut som ett krigsoffer finns det möjlighet att jobba som stewardess på kryssningsfartyg, men då gäller jobb från 06:30 till ungefär 22:00 med ett par timmar ledigt på eftermiddagen. Detta 7 dagar i veckan i minst 6 månader, i alla fall där jag är. Inte helt bra betalt heller, ett par hundra dollar i månaden i lön sen är resten dricks.

Är kille Andra lösningar ?
Citera
2007-08-20, 13:27
Medlem
Citat:
Är kille Andra lösningar ?
Nej, inte vad jag kommer på. Just stewardess är den enda position där det inte är nödvändigt med erfarnehet även om det inte skadar.

Allt annat i hotell såsom servitör, bartender osv kräver rätt mycket väldokumenterad erfarenhet.

Läkarintyget du frågade om kan du ta på vilken vårdecentral som helst, se bara till att de har rätt blanketter hemma.
Citera
2007-08-20, 14:15
Medlem
Citat:
Är du kille eller tjej?

Fullföljde ett kontrakt i Väst indien i år som servitör arbets tiderna var exakt som ovan.... plus du kommer vara nog den enda vita Väst EU medborgare ombord resten av besättningen kommer att bestå av Indier,Filipinos,Thais,svarta från Bahamas och Rumäner som är inte så trevliga att ha gör med....speciellt när dom får en chefs position..
Man får räkna med mellan 80 och ibland 100 timmar arbets tid i veckan allt beror på antalet mag sjuka( GI) resänerer och anställda, blir du sjuk själv måste du betala 100 dollar till den som ersätter dig per DAG!!!!!!SLAVERI

Du kommer att börja med som assistent waiter och tjäna runt 2500-3000usd i månaden i tips( förutsetter att du jobbar bra) sen om du har tur kan du jobba som servitör och tjäna runt 4000 usd i månaden.

I slutet av 6 mån kontraktet hade jag sparat 110000 som assistent waiter.

Personligen tror jag inte att en person från Väst europa kommer att klara sig tills den 6 månaders långa kontraktet löper ut...jag skulle ALDRIG gör om det.
Är du en Tjej så kommer alla var SNÄLLA och hjälpa dig......till skillnad mot en kille...sen om du inte gillar någon kan du anklaga den personen för sexual harassments och du VINNER!!! SJUKT och en sak till ALLA TJEJER kommer att sova med officerare och sina chefer
Citera
2007-08-20, 17:45
Medlem
hilltops avatar
Citat:
Man skulle ha läkarintyg för sjötjänst. HUr fixar man ett sådant intyg?

Efter jag fick min anställning på Silja så fick man gå till företagsläkaren så dom hjälpte en med det.

Men viking line så fick jag betala den själv, kostade nästan 2000 om jag inte minns fel ?
Den kan du be en läkare skriva ut även om det brukar vara lång kö för olika intyg, Jag sprang till en dropin läkare i sthlm vid hötorget.

Allt som kollas är din syn , hörsel , samt lämmna blodprov för att kolla att du ej har leverskador, diabetes, osv.

Och sen kollar dom efter droger också !
Citera
2007-08-20, 17:48
Medlem
hilltops avatar
Citat:
Är du kille eller tjej?

Hur mycket brukar du få i dricks då ?
Citera
2007-08-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hilltop
Hur mycket brukar du få i dricks då ?
Jag är inte stewardess, jag jobbar som maskinbefäl och jag har fast lön. Men tjejerna snittar väl runt 2500 kanske, vissa månader mindre, andra mer.
Citera
2007-08-20, 19:34
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Jag är inte stewardess, jag jobbar som maskinbefäl och jag har fast lön. Men tjejerna snittar väl runt 2500 kanske, vissa månader mindre, andra mer.

Jag tycker nästan ni fötjänar lite dricks ni också i och med att ni får hålla på med omanliga och äckliga medelvarvare

Hilltop: Svenska rederier är skyldiga att betala för läkarintyget btw. Samtidigt har dom nog också rätt att bestämma vilken läkare du ska gå till (om jag inte minns helt fel. 2000 lät lite väl i överkant för vad man ska behöva betala
Citera
2007-08-20, 19:44
Medlem
HonkenLarssons avatar
Jag betalade 450 SEK i Göteborg. Men det var via förmedlingen järnhälsan. Går du direkt till läkaren i fråga så skulle det kostat 350.

Undersökningen är att man skall kolla färgblindhet. Kissa i mugg (äggviteämnen). Vägas och mätas kunna gå upprätt och andas. Kortsagt du skall vara frisk nog att ta dig upp i en livbåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in