2007-08-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Det gäller nog de flesta av de "tveksamma" områden som listats eller diskuterats här.

Gröna linjen i västerort är generellt helt ok, där det enda området som brukar talas om som tveksamt är hässelby gård, och det är nog ganska trevligt jämfört med vissa områden söder om stan. T om vällingby kräver dock några år i den kommunala kön, och bostadsrättspriserna ligger runt 20k/kvm.

Jadå, men jämför med bredängs läge och vad du får för pengarna.
80kvm genomgående 3a för 5000 precis vid mälaren.
Vällingby och hässelby, med några undantag, är bra de med, men det är ett sånt djäkla strul att ta sig nånannanstans eller in till stan. Man tror man bor i enköping tidsmässigt.
Citera
2007-08-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jadå, men jämför med bredängs läge och vad du får för pengarna.
80kvm genomgående 3a för 5000 precis vid mälaren.
Vällingby och hässelby, med några undantag, är bra de med, men det är ett sånt djäkla strul att ta sig nånannanstans eller in till stan. Man tror man bor i enköping tidsmässigt.

Hehe verkligen, flyttade hemifrån (söder) till blackeberg för ett halvår sedan, och även om området var över förväntan (trevliga renoverade 50-talskåkar och hygglig demografi) så är 25 minuter till centralen litet matigt. Då ligger stället ändå lika nära stan som sundbyberg fågelvägen, men gröna linjen går så förbannat långsamt

Men det är ett mindre problem ändå, så om någon har en lägenhet på g i blackan så rekommenderar jag att slå till. Med litet tur så sker det en del fördelaktiga bostadsrättsombildningar här såsmåningom.

Edit: Den här lyan fick jag genom svebo:s ungdomskö, jag vet inte om jag hade bränt kötid i den kommunala kön på densamma, och det verkar krävas 4-5 år för det nu för tiden ändå.
Citera
2007-08-21, 00:49
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikeaboy
När jag var 20 bodde jag i Vasastan i andra hand. Inte särskilt svårt att få lägenhet i city i andra hand om man kikar runt lite.

Vill ni inte ha andrahands-boende så finns det en hel del nyproduktion som är inflyttningsklar omedelbart eller inom det närmaste året. Bara att gå igenom alla kommunala och privata bostads- och byggbolags hemsidor och kolla. Oftast släpper de halva beståndet till Stockholms bostadskö och fördelar andra halvan själva.

Priserna är givetvis högre än i det gamla beståndet men det ska inte vara några problem om ni är tre pers som jobbar extra och delar på hyran. Snabb sökning gav nedanstående där en trea kostar 12,000 i månaden, dvs 4,000 per skalle för att bo mitt i city! Kan inte finnas särskilt många huvudstäder i Europa med lika låga priser. Notera att det kostar lika mycket eller mer (per person) att sitta i en nyproducerad etta i Kista och se dum ut.

http://www.familjebostader.com/Main.aspx?ID=5ECD7331-2D49-4155-939A-D5FE1B126CC3

Börja därför leta där ni helst vill bo. Att som många i den här tråden föreslår att man ska börja leta i trista områden där man inte vill bo förefaller väldigt dumt. Du kommer nämligen garanterat att hitta en lägenhet och då har du skaffat dig boende nånstans där du inte kommer att trivas. Och det är inte "omöjligt" att bo i stan. Det kostar nån tusenlapp extra i månaden men det spar man ju in bara på bil, taxiresor och busskort.

Visst ska man leta efter bostad där man vill bo. Men det krävs kontakter för att fixa ett andrahandskontrakt i innerstan, och har man inte det så är man hänvisad till en rätt jobbig marknad där budgivningar, ockerpriser mm är vardag. Man kan givetvis ha tur och ramla på nåt, men det är ganska sannolikt att trådskaparen är tvungen att ta nåt en bit utanför stan.

Det låter som en bra idé att kolla på nyproducerat, men jag tror (observera att jag inte är säker) att det är svårt att få värden att skriva kontrakt för tre 20-åringar.
Citera
2007-08-21, 00:59
Medlem
Ja, Blackeberg är inte illa alls.
Men där kostar en 50kvm 2:a 4500.
Och man får ta en, iofs trevlig, promenad till vattnet.
Dåligt med kommers förutom vällingby centrum.
Usla kommuniskationer med bilköer åt alla håll och seeg t-bana.
Stället har ändå redan ryckt upp sig och har aldrig varit ett invadringshak.

Bredäng är mer turn-around case.
http://maps.google.se/maps?f=q&hl=sv&q=%C3%85lgrytev%C3%A4gen,+Stockholm ,+Stockholms+L%C3%A4n,+Sverige&sll=59.297974,17.93 1855&sspn=0.007757,0.019956&ie=UTF8&oi=georefine&c t=clnk&cd=1&geocode=0,59.296259,17.928323
Ungfär där pilen är och mot sjön, sen mot villorna, ingen insyn i lgh ska det vara o helst sjöutsikt högt upp.

hmm, man får skriva ålgrytevägen i söken
Citera
2007-08-21, 10:37
Medlem
Kvajjts avatar
Tack för all hjälp så länge. Ska läsa igenom allt när jag kommer hem från jobbet..
Citera
2007-08-21, 23:10
Medlem
Kvajjts avatar
Tack för alla svar. Har gett oss lite mer kött på benen.. Ni får jättegärna ut länkar på diverse ting som ni tror kan vara intressanta för oss.

Tack för all hjälp igen.
Citera
2007-08-22, 01:56
Medlem
Ni är unga och friska; det är sällan man blir knivmördad i 08 ens om man bor smått tveksamt. Faktiskt. Och det händer även i landsorten. Det finns inget att frukta. Kolla bara så att ni har t-bana och inte för långt till den från kåken. Området spelar mindre roll, ta det ni får från bostadssnabben http://www.bostad.stockholm.se/Om-bostadskon/Vara-lagenheter/ så sumpar ni ingen kötid.

När ni har lgh på gång, gå in på www.sl.se och kolla hur kommunikationerna är till t-centralen. Är det 20 min är det bra. Ungefär så.

Sen när ni har nåt på gång, då hojtar du till här och får en massa vägledande spridda omdömen hehe.
Citera
2007-08-22, 02:03
Medlem
Whattabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Ni är unga och friska; det är sällan man blir knivmördad i 08 ens om man bor smått tveksamt. Faktiskt. Och det händer även i landsorten. Det finns inget att frukta. Kolla bara så att ni har t-bana och inte för långt till den från kåken. Området spelar mindre roll, ta det ni får från bostadssnabben http://www.bostad.stockholm.se/Om-bostadskon/Vara-lagenheter/ så sumpar ni ingen kötid.

När ni har lgh på gång, gå in på www.sl.se och kolla hur kommunikationerna är till t-centralen. Är det 20 min är det bra. Ungefär så.

Sen när ni har nåt på gång, då hojtar du till här och får en massa vägledande spridda omdömen hehe.

Om man har möjligheten ska man såklart inte bosätta sig där man känner sig som en främling i sitt eget land, så det är klart de söker efter lite information efter bästa bostad.
Citera
2007-08-22, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba
Om man har möjligheten ska man såklart inte bosätta sig där man känner sig som en främling i sitt eget land, så det är klart de söker efter lite information efter bästa bostad.
Det tog en liten stund innan jag lyckades avkoda den rasistiska kommentaren.
Som jag sa: det är bara att fråga här när de har något konkret.
Citera
2007-08-22, 02:14
Medlem
Whattabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Det tog en liten stund innan jag lyckades avkoda den rasistiska kommentaren.
Som jag sa: det är bara att fråga här när de har något konkret.

Jag är så subtil...

Tror du det är en slump att vissa bra belägna förorter har 99 % invandrare? Svenskar vill inte bo där.
Citera
2007-08-22, 02:15
Medlem
Dharmas avatar
Södermalm verkar vara ett utpräglat ungdomligt område, men säkert svårt att få lägenheter
Citera
2007-08-22, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba
Jag är så subtil...

Tror du det är en slump att vissa bra belägna förorter har 99 % invandrare? Svenskar vill inte bo där.
den här maratondiskussionen kan vi ta en annan gång. eller aldrig kanske..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in