Vet inte, tror särkert en liknande tråd kan ha varit uppe lite tidigare.. Men jag försöker ändån så får vi se vad jag får för respons.
Det är så att jag, min flickvän och en kompis har bestämt oss att flytta upp till Stockholm nästa sommar. Själva frågan är vart någonstans i Stockholm man ska satsa hårdast på att försöka få tag på en lägenhet..
Två av oss har tänkt att studera och en jobba, så mest tid lär nog äga rum in mot city som det ser ut nu. Vi är intresserade av ett ganska lugnt och tryckt område där man har bra kommunikation till innerstan. Jag är inte så väldigt påläst om Stockholm så blir gärna informerad om intresseranta områden och vad som kan tänkas vara bra och veta.
Kan tillägga att vi är 21 och 19 år. Tack på förhand.
Du vet att det står 100.000 pers före i kön va? Om ni nöjer er med ett mindre tryggt område kan ni nog få ett kontrakt om ett par år, bättre områden mellan fem och tio år. Men andrahandsmarknaden är rätt stor, försök få något med inte alltför blodig överhyra.
Jo, en av oss har stått länge i en bostadskö så får väl hoppas på att man har lite flyt med det.. Men annars, område. Det var det jag var nyfiken på mest, alla Stockholmskännare borde väl kunna dela med sig av sina erfarenheter vad de befann sig runt 20-års åldern.
Efter ett par veckors kötid i stockholms bostadsförmedling kan ni få lgh i områden som hässelby, vällingby, farsta, hökarängen, bagarmossen mfl och det är också där ni kommer hamna såvida ni inte ska köpa en bostadsrätt, det är lite förmätet att tro att ni kan få en lya i innerstaden, glöm det, sen finns förstås andrahandsuthyrning.
Nej nej, vi vill hellre bo lite i utkanten av stan men samtidigt ha bra kommunkation till tunnelbana eller buss. Tack för alla olika förslag.. Får gärna berätta lite mer om varje ställe lite detaljerat så hade jag varit evigt tacksam.
Info om Sollentuna (stor kommun strax norr om sthlm)
Hyresområderna i rotebro och norrviken tror jag är helt okej. Många har egen tomt med uteplats!
Generellt upplever jag hyresområderna i sollentuna så här:
rotan: generellt mkt bra, undvik om det går loftgångshusen men det kan gå
norrviken: bra, bl a hyresradhus
häggvik: bra
malmvägen: undvik! ett av norra sthlms absolut sämsta områden. nästan farligt att bo där
helenelund: mkt blattar men nära stan = ok
edsberg: 50% blattar 50% svenskar. Är bra och lungt. 15 min buss till danderyd sjukhus. Då är du nästan i stan.
rotsunda: en del blattar men även mycket finnar pga läget nära lapplands väsby. Lite småstökigt ibland men fint vid vattnet.
Sollentunahem håller nu på att ombilda till br beroende på intresse. Tror att rotan, helenelund och malmvägen var speciellt prioriterade men kan ha fel.
Obs! Detta är info om områden utanför innerstan, alla områden i innerstan är kanon även om gärdet, östermalm och djurgården är toppklass:
(och nu talar jag generellt):
Bra områden (dvs trygga och tillräckligt nära stan):
nacka
danderyd
bromma
solna (dock ej blåkulla)
sollentuna (dock ej malmvägen)
täby
lidingö
ulriksdal
enskede
hägersten
årsta
gröndal
halvbra/halvdåliga
farsta
vallentuna
upplands väsby
flemingsberg
kista (både kista och flempan har mkt invandrare men är ganska nära stan tror jag, minns inte hur långt ut flempan låg)
dåliga: (otrygga och invandrartäta, men kan ligga nära stan)
Mitt goda råd till er är verkligen att undvika de dåliga invandrartäta områderna. Detta är ingen fördom utan mina erfarenheter och jag har verkligen haft dem. Har jobbat i dessa områdern och känner folk där.
Sundbyberg är nice men där kan ni bara få bostad via privata värdar, Förvaltaren som är kommunal kräver att man jobbar eller redan bor i Sundbyberg för att ens få stå i kön. Jag har bott i bostadsrätt i centrala delarna och jag trivdes bra men lägenheten var lite liten för två.