2007-08-22, 14:48
Medlem
Utgårdalokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Håller inte alls med.
Att inleda med teori, som sedan omsätts i praktiska övningar i fält, är ofta (inte alltid) att föredra.

/VV

Eftersom soldaters främsta uppgift inte är att verka i lektionssalar skall också så lite av utbildningen det bara är möjligt förläggas utanför lektionssalar. Teorilektionerna som krävs för att lära dagens bortklemade ungdomar att orientera går utmärkt att hålla i terrängen.

Som jag ser det är överdrivet utnyttjande av lektionssalar och verksamhet som bedrivs inomhus i förlängningen en del av problematiken som vissa här mycket passande beskriver som ”HBT, lustiga mössor (läs:turbaner), PK, kvoteringar och fan & hans moster”.

Kaptenen du skrivit om verkar dock vara en föregångsman och därför skall ingen skugga falla över honom.
Citera
2007-08-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Den gången blev det dock ingen upphämtning av civil räddningstjänst, utan I22 klarade biffen.
Jag vet inte vem som hämtade vem annat än det jag hört, men den civila alpina fjällräddningen i Kiruna var/är i praktiken mer eller mindre samma sak.
Citera
2007-08-22, 22:47
Medlem
mallorcamanges avatar
K1

K1 är ett gammalt fint regemente. Inte att förglömma.
Citera
2007-08-23, 07:56
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallorcamange
K1 är ett gammalt fint regemente. Inte att förglömma.

...och?
Citera
2007-08-23, 18:19
Medlem
K1 (eller ja, det som inofficiellt fortfarande kallas det) har alltid spelat i en helt egen liga. Det är väl det faktum att det ligger mitt i Stockholm och är ett gammalt anrikt överklasskavalleriregemente som gör det. Det är fortfarande ett gäng stroppiga officare där men det var betydligt värre förr. När officerskollegor hälsade på K1 från lantregementen som I11 och I12 visade överklassofficerarna sitt förakt öppet, ja såvida lantofficeren inte stod betydligt högre i rang förstås.
Citera
2007-08-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patria
Jag har hört skrönor från det glada åttiotalet om hur jävligt det var på KJ men FJSarna har en hel del sjuka historier på sitt samvete de med. Kan väl enas om att alla som gjort lumpen tidigare innan alla puss och kram reformer slog igenom är hårdare än de som gör den nu. Nu kommer ju självklart alla gamla rävar kollektivt döma ut alla som gjort lumpen under 2000 och frammåt, men det får man ju ta
Jag gjorde ju lumpen 98- som GB på I22.
Kan ju lungt säga att där uppe så fanns det inte mycket "fjanteri" bland befälen. Snarare tvärtom, då flertalet befäl och då så klart de lägre stående korpralerna använde sig av minst sagt grovt olagliga metoder i sina övningar och utlåtanden mot oss värnpligtiga. Vissa tyckte det va bra att de va hårt och så, men så klart fanns det ju hackkycklingar som drabbades mer. Gick så långt att det ledde till några polisanmälningar. Har för mig att det handlade om några påhopp av rasistisk karaktär.
Att det är hårt på fältet och övningsmässigt är ju en sak. Det hade då inte jag något emot. Men så hade vi dom där psykiska trackaserierna som givetvis inte va okej!
Citera
2007-08-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
K1 (eller ja, det som inofficiellt fortfarande kallas det) har alltid spelat i en helt egen liga. Det är väl det faktum att det ligger mitt i Stockholm och är ett gammalt anrikt överklasskavalleriregemente som gör det. Det är fortfarande ett gäng stroppiga officare där men det var betydligt värre förr. När officerskollegor hälsade på K1 från lantregementen som I11 och I12 visade överklassofficerarna sitt förakt öppet, ja såvida lantofficeren inte stod betydligt högre i rang förstås.
Överklassen har i modern tid alltid skickat sina söner till Flottan eller (senare) till Flygvapnet. Dogge Doggelito däremot skickades till Kungsängen.

@Burritoz
Vill du gråta ut, eller?
Citera
2007-08-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Överklassen har i modern tid alltid skickat sina söner till Flottan eller (senare) till Flygvapnet. Dogge Doggelito däremot skickades till Kungsängen.

@Burritoz
Vill du gråta ut, eller?

K1 = Lidingövägen
I1 = Kungsängen
Citera
2007-08-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
K1 = Lidingövägen
I1 = Kungsängen
Svårt att hålla reda på alla turer.
Citera
2007-08-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
@Burritoz
Vill du gråta ut, eller?
Beror i vilket sammanhang..
Citera
2007-08-23, 21:23
Medlem
mallorcamanges avatar
mvh

vill inte verka dryg men K1 är ett av Sveriges finaste och anrikaste regementen. Utbildar Militärpoliser om ngn undrar. Blev likställd med jägarutbildningen 94/95 och från och med då fick även MP bära gröna basker efter genomförd marsch. Är många befäl från I22 som jobbat där genom åren och många som fortfarande är kvar. Enligt dessa är I22 det hårdaste och finaste som någonsin funnits och de brukar säga att K1 är nästan lika bra hehe....sett ur deras ögon såklart.....
Citera
2007-08-23, 21:59
Medlem
Patrias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallorcamange
vill inte verka dryg men K1 är ett av Sveriges finaste och anrikaste regementen. Utbildar Militärpoliser om ngn undrar. Blev likställd med jägarutbildningen 94/95 och från och med då fick även MP bära gröna basker efter genomförd marsch. [/b] Är många befäl från I22 som jobbat där genom åren och många som fortfarande är kvar. Enligt dessa är I22 det hårdaste och finaste som någonsin funnits och de brukar säga att K1 är nästan lika bra hehe....sett ur deras ögon såklart.....

Hmm nu är jag ju ingen större anhängare av "jägare-är-så-jävla-mycket-hårdare-än-alla-andra" brölarna. Röjdyk är tex en hård jävla utbildning som nog står sig väldigt bra i jämförelse med alla andra utbildningar. Men Militärpoliser är militärpoliser och vadå likställt med jägare? Är eran uppgift också att i små grupper slå mot strategiska mål eller att bidriva dold spaning under längre tid långt från vänligt sinnade förband? Hur menar ni jämstället med jägare, har ni en liknande utbildning, med liknande krav? När jag låg inne var omdömet man fick höra om K1 att dom var ena jävlar på att bäda sängar och gå i takt men inte så mycket mer.. kan ju ha fel såklart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in