• 1
  • 2
2007-09-26, 20:17
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Det är ingen bluff att tänka på vilka kolhydrater man äter och att vissa gör att du snabbare blir hungrig, vilket leder till att du äter mer, vilket leder till att du går upp i vikt eller vart fall inte går ner.

Saken är att man generellt inte ens behöver äta MINDRE kolhydrater, utan snarare rätt kolhydrater i förhållande till vilken typ av aktivitet man ska utföra/har utfört.

Däremot så är aftonbladets och alla andra succémetoder ofta missvisande.
Men visst är du med på att det är en bluff?
Citera
2007-09-26, 22:01
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kossan 3
Bluff och bluff ..hur kommer det då sig att blodsocker nivån håller sig mer i schack och inte åker berg o dal bana när man äter mindre kolhydrater?
Jag har blivit av med mitt sockerbegärer/behov efter att jag börjat äta enligt GI och det är ju = med viktnedgång.

/K
Då undrar jag vad det är för fel på folk vars blodsocker åker berg- och dalbana av att äta vanlig mat, det är då sannerligen inte normalt.

On topic: GI-recept var det! Blanda smör och fruktos och ät så blir du jättesmal.
Citera
2007-09-27, 08:49
Medlem
cosmic_dancers avatar
Jag kör inte på någon alktiv gi-kost men jag äter mycket fullkorn och linser etc. Så det du kan göra är att byta ut ris och potatis etc mot exempelvis quinoa.

Klars Gi-bok... tror jag att den heter har en massa lätta recpet som är bra till vardags. Hon Klara ahr även skrivit andra bra gi-böcker. Sen har ju "du är avd du äter" samlatr sina recept på deras hemsida i den kan man hitta en hel del recpet. Kolla upp den.
Citera
2010-08-09, 19:16
Bannlyst
Här är mitt bästa GI-recept

Laxfilé (tinad)
dill
citron
olja
salt
peppar

in i ugnen 160 grader i 14 minuter för en portionsbit

till detta en Couscous tabbouleh

ca 4 pers

en bit strimlad purjolök
ett par kokta morötter i bitar
squashbitar
rivet citronskal 1/2
ett par matskedar pressad citron
persilja
salt
peppar
nån örtkrydda
buljong att koka couscousen i
olivolja

jag brukar koka morötterna i buljongen och på slutet hälla ner squashen, cous cousen och ev andra grönsaker (röd paprika, sockerärtor). blanda alltsammans med kryddorna och glöm för fan inte den rivna citronen och saften. Utan citronen och buljongen blir rätten inte alls samma sak. Servera med gräddfil eller creme fraish och njut!
Senast redigerad av deman 2010-08-09 kl. 19:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in