• 1
  • 2
2007-08-19, 18:34
Medlem
Laktostolerants avatar
Semestern är slut och här sitter man nu +5 kg på några veckor. Dags för en rejäl GI-kur. Har ni några bra GI-recept att dela med er av? Gärna sånt som passar till vardags.

OBS! Endast GI - inget annat tjafs.
Citera
2007-08-19, 21:58
Medlem
CrazyCopKillers avatar
1näve rå fulkorns pasta skölj ner med 1liter mjölk
Citera
2007-08-20, 19:29
Medlem
poojks avatar
kyckling feta ost sallad lök hackade svarta oliver gurka gul paprika kanske lite jalapeneos givetvis avokado! serveras med vitlöksdressing, (man kan ha i lite smörstekta kantareller som steks me chili och vitlök yum)
Citera
2007-09-26, 10:49
Medlem
Liten_smurfs avatar
Nyss börjat lite halvseriöst med GI själv. Med halvseriöst syftar jag på
att jag inte kan så mycket och inte går efter de tre olika faserna utan
främst käkarmindre socker,kolhyderater samt mer protein.
Kollar runt en del på Tastelines GI-recept
Detta receptet har jag själv testat och kan jag rekomendera.
Citera
2007-09-26, 11:56
Medlem
Requiems avatar
Stör mig som fan på allt folk säger om GI, jag menar, GI är ingen metod. ALL mat har ett Glykemiskt index. Det handlar bara om hur kosten påverkar blodsockret.

Sedan kan man inte följa GI-tabeller slaviskt. Fett sänker t.ex. det glykemiska indexet eftersom fet mat är svårare att smälta. Det innebär inte att fet mat är bra.

Sedan pratar många som säger sig gå på GI-kurer om att man ska akta sig för vitt bröd, pasta osv. Men.... nej, så är det ju inte! Det finns tillfällen där man faktiskt behöver snabba kolhydrater. T.ex. efterer ett träningspass. Att käka fullkornsprodukter i det läget är faktiskt DÅLIGT för kroppen.

Any way, slightly off topic där.

Det du kan tänka på generellt är att ha ett större kolhydratintag under dagen och mer protein på kvällen.

En tonfisksallad med bulgur eller råris kanske med avocado och kokta ägg utan äggulor i och skippa dressingen.
Citera
2007-09-26, 12:56
Bannlyst
hmm

Du vet väl att gi är en bluff?
Citera
2007-09-26, 13:38
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Du vet väl att gi är en bluff?

På vilket vis skulle Glykemiskt Index vara en bluff? GI är som jag skriver ovan ett sätt att definiera hur kolhydrater påverkar blodsockerkurvan, det är obestridd fakta så vitt jag vet.

Däremot kan man vara skeptisk till det som kallas GI-metoder osv. Något som dock är bevisat är att vi faktiskt mår bättre av att äta långsamma kolhydrater som ger en mer balanserad blodsockernivå under dagen.
Citera
2007-09-26, 14:45
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
På vilket vis skulle Glykemiskt Index vara en bluff? GI är som jag skriver ovan ett sätt att definiera hur kolhydrater påverkar blodsockerkurvan, det är obestridd fakta så vitt jag vet.

Däremot kan man vara skeptisk till det som kallas GI-metoder osv. Något som dock är bevisat är att vi faktiskt mår bättre av att äta långsamma kolhydrater som ger en mer balanserad blodsockernivå under dagen.
Men visst förstår du att det inte är på riktigt?
Citera
2007-09-26, 16:12
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Bluffen är att man försöker blåsa i folk att enskilda livsmedels påverkan av blodsockerkurvan har betydelse för en eventuell viktnedgång.
Citera
2007-09-26, 16:33
Medlem
Bluff och bluff ..hur kommer det då sig att blodsocker nivån håller sig mer i schack och inte åker berg o dal bana när man äter mindre kolhydrater?
Jag har blivit av med mitt sockerbegärer/behov efter att jag börjat äta enligt GI och det är ju = med viktnedgång.

/K
Citera
2007-09-26, 16:45
Medlem
Requiems avatar
Det är ingen bluff att tänka på vilka kolhydrater man äter och att vissa gör att du snabbare blir hungrig, vilket leder till att du äter mer, vilket leder till att du går upp i vikt eller vart fall inte går ner.

Saken är att man generellt inte ens behöver äta MINDRE kolhydrater, utan snarare rätt kolhydrater i förhållande till vilken typ av aktivitet man ska utföra/har utfört.

Däremot så är aftonbladets och alla andra succémetoder ofta missvisande.
Citera
2007-09-26, 18:21
Medlem
Skulle inte tråden handla om Gi-recept, inte huruvida Gi är en bluff eller inte.

Hur har du tänkt att äta? Ska pasta, ris, bröd od ingå i dieten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in