2007-08-19, 17:30
Medlem
mihmuts avatar
Har köpt en iMac och vill ha XP, ME eller 2000 på den. Går detta eller måste jag boosta om moderkortet på en verkstad för de?
Citera
2007-08-19, 17:41
Medlem
siarens avatar
Det finns en rad olika lösningar. DU behöver inte trixa med hårdvara för några av dem. Antingen kan du installera windows via boot camp. Det är apples egna lösning. Den bygger på att du håller nere en tangent när datorn startas, och du därigenom väljer om du vill starta windwos eller mac os.
Här kan du läsa mer: http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

De andra alternativen är att köra windows inuti mac os.
För detta använder du dig av http://www.parallels.com/ (parallels desktop) eller http://www.vmware.com/ (VMWare Fusion) .
Citera
2007-08-19, 17:54
Medlem
siarens avatar
Vilken imac det är du har förresten?
Citera
2007-08-19, 21:09
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihmut
Har köpt en iMac och vill ha XP, ME eller 2000 på den. Går detta eller måste jag boosta om moderkortet på en verkstad för de?

Jag tar för givet att det är en intel mac?
Citera
2007-08-19, 22:28
Medlem
softizs avatar
1. Installera bootcamp
2. Välj maximal partition för XP
3. Starta om med XP skivan och installera
Citera
2007-08-19, 23:20
Medlem
Om man inte har en xp-skiva då... vart skulle man kunna få tag på det, förutom i affären då?

Har sökt runt men allt jag hittar är dessa förbannade paket som säkert är jättebra men man behöver någonting som får plats på en CD.
Citera
2007-08-19, 23:24
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulten
Om man inte har en xp-skiva då... vart skulle man kunna få tag på det, förutom i affären då?

Har sökt runt men allt jag hittar är dessa förbannade paket som säkert är jättebra men man behöver någonting som får plats på en CD.

1. www.utorrents.com
2. www.isohunt.com eller www.piratebay.org
3. sök på något i stil med xp pro corp
Citera
2007-11-03, 15:01
Medlem
Jag har försökt hitta en kopia på windows som fungerar att installera med parallels. Tyvärr verkar det bara vara av filtypen .daa, vilken jag inte kan öppna från min mac. Någon som kan länka till en torrent som fungerar att öppna med mac?
Citera
2007-11-03, 19:19
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villblijurist
Jag har försökt hitta en kopia på windows som fungerar att installera med parallels. Tyvärr verkar det bara vara av filtypen .daa, vilken jag inte kan öppna från min mac. Någon som kan länka till en torrent som fungerar att öppna med mac?

Men varför skall du köra Windowsfilen inne på macen? När jag installerade Parallells och Win så installerade jag först Parallells och därifrån drog jag igång Windowsinstallationen. Skall inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in