2007-08-19, 16:00
Bannlyst
(DanielP, jag svarade/frågade vidare i en annan tråd i windowsforumet om det där m windowsavbildningar osv, skrev ett pm om var den finns)

Jag har några frågor, eftersom jag är en hopplös gammal windowsnörd , (ja alltså, jag älskar inte windows eller så, men jag är van vid att använda det och har inte använt nåt annat system sen jag slutade använda amiga500 för 14 år sen.. )

Har för mig att linux har ett ganska annorlunda filsystem, då det gäller hur det är upplagt liksom, stämmer det? Är ju själv van vid ända sen dostiden att det är som ett hiearktiskt träd, typ C: mapp1 / mapp2, och så vidare, och så kan man skapa en mapp lite var man vill och i den mappen stoppar man det man vill. Är det radikalt annorlunda med Linux?

Och så, viktig fråga: Är det möjligt att använda Linux (Ubuntu t ex.) utan att behöva gå in i det "riktiga" operativsystemet och skriva textkommandon? Som windowsnörd vill jag helst slippa hamna i något otäckt kommandofönster. jag vill bara glida omkring i det grafiska gränssnittet hela tiden, och ändå kunna installera program och sånt. Är det möjligt? Kan man t ex. installera program via grafiska gränssnittet utan att behöva eks..exkve.. ja, alltså det där med att omvandla programkod till maskinkod så att det blir en körbar fil?

Om man slipper textkommandon för att installera progran, och slipper skriva "mount dev/null/bull ah- 4 5 dev #3" för att öppna dvd-spelarens lucka så är jag nog beredd att försöka mig på det där!
Citera
2007-08-19, 16:14
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Har för mig att linux har ett ganska annorlunda filsystem, då det gäller hur det är upplagt liksom, stämmer det? Är ju själv van vid ända sen dostiden att det är som ett hiearktiskt träd, typ C: mapp1 / mapp2, och så vidare, och så kan man skapa en mapp lite var man vill och i den mappen stoppar man det man vill. Är det radikalt annorlunda med Linux?
Det är som Windows fast med struktur.
http://en.wikipedia.org/wiki/Filesys...archy_Standard

Kort:
/home/ är där dina filer lagras
/usr/ är där programmen installeras
/usr/bin/ är där alla ".exe" filer läggs
/usr/lib/ är där alla ".dll" filer läggs
/media/ där dina andra enheter med filsystem på läggs.

Citat:
Och så, viktig fråga: Är det möjligt att använda Linux (Ubuntu t ex.) utan att behöva gå in i det "riktiga" operativsystemet och skriva textkommandon? Som windowsnörd vill jag helst slippa hamna i något otäckt kommandofönster. jag vill bara glida omkring i det grafiska gränssnittet hela tiden, och ändå kunna installera program och sånt. Är det möjligt? Kan man t ex. installera program via grafiska gränssnittet utan att behöva eks..exkve.. ja, alltså det där med att omvandla programkod till maskinkod så att det blir en körbar fil?
Du sitter aldrig i det "riktiga" operativsystemet. Det du tänker på heter ett skal och är det kraftfullaste sättet att kontrollera ditt system. Det är dock väldigt få saker du inte kan göra med GUI nu för tiden dock - men det går generellt sett snabbare med konsolen.

Exempel:
Kod:
# Bränn en CD
cdrecord spel.iso
# Mata ut en CD
eject /dev/cdrom
# Starta om
reboot

Citat:
Om man slipper textkommandon för att installera progran, och slipper skriva "mount dev/null/bull ah- 4 5 dev #3" för att öppna dvd-spelarens lucka så är jag nog beredd att försöka mig på det där!
Du kan givetvis bara högerklicka på CDROM-ikonen och klicka Eject om du nu gillar det bättre. För att installera program så använder du antligen "Add/Remove Applications" - där alla program är testade och välanvända - eller Synaptic. Synaptic har i sin fulla form ~25 000 paket att erbjuda dig - bara Sök, Klicka och Apply så är det installerat.

Om det inte finns till Synaptic så är det bara att göra på det gamla goda Windows-sättet och leta reda på ett paket (.deb - typ som ett installationsprogram) eller en 3:rd-party sida för Synaptic att hämta paketet ifrån.

Och du behöver väldigt sällan kompilera (inte exekvera) något om du kör ett Debian-baserat system så som Ubuntu.
Citera
2007-08-19, 16:27
Bannlyst
jo, jag tror jag fattade det där med skal, vi menar nog samma sak. Jag menade alltså att det "riktiga" linux där man skriver textkommandon av allehanda slag, och att det grafiska gränssnittet är som ett "skal" ovanpå.

men det där du sade om vad som var ens "hem"-mapp, ligger allt huller om buller där, eller kan man skapa undermappar för sina olika saker?
Citera
2007-08-19, 16:42
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
jo, jag tror jag fattade det där med skal, vi menar nog samma sak. Jag menade alltså att det "riktiga" linux där man skriver textkommandon av allehanda slag, och att det grafiska gränssnittet är som ett "skal" ovanpå.

men det där du sade om vad som var ens "hem"-mapp, ligger allt huller om buller där, eller kan man skapa undermappar för sina olika saker?

Du kan skapa mappar hur du vill. Se det som "Mina dokument"
"menade alltså att det "riktiga" linux där man skriver textkommandon av allehanda slag," = skal
http://www.oreilly.com/catalog/debia...s/deb.0324.gif

Det grafiska gränssnittet ligger inte över de textbaserade skalen.

Så där typ:
Kod:
Kärna
  init (Det programmet som sköter allt - "System" i Windows)
    bash
    httpd
    maild
    X
Här körs 4 saker. Ett textbaserat skal (bash), en webbserver (httpd), en mailserver (maild) och det grafiska gränssnittet X. Ingen av dem ligger över den andra.
Citera
2007-08-19, 17:06
Medlem
Jerka^s avatar
Mer om filstrukturen:

Linux har en filstruktur som bygger på Unix och det är rätt noggrant vilka filer som ska ligga var. Som tur är behöver man nästan aldrig bry sig om det. Programmen installerar sig själva så att säga utan att man behöver säga till var de ska ligga. En skillnad mellan Linux och Windows är att Linux inte har några partitionsbokstäver såsom C:/ eller D:/. Istället har man ett enda filträd med / som högsta nivå och så monteras andra partitioner under denna. Om man t ex monterar en windowspartition kanske den hamnar under /mnt/windows eller /media/win_c. Men det behöver man som sagt inte bekymra sig om så mycket.

Under mappen /home ligger alla användarnas filer, och varje användare har en egen mapp (t ex /home/gustav). Under /home/gustav ligger användaren gustavs privata filer - alltifrån bilder och musik till dokument osv. Dessa ordnar Gustav precis som han vill i mappar precis som han skulle göra i Windows.

Till skillnad från Mina Dokument är /home/gustav en riktig mapp och inte bara en genväg som pekar på C:/Documents and Settings/blabla... Detta gör att det är mycket enklare att säkerhetskopiera sina filer eller komma åt dem från ett annat system.
Citera
2007-08-20, 15:30
Bannlyst
SÅ Linus fungerar lite som typ macintosh - om man installerar ett program så behöver man själv inte bry sig om var programmet och dess eventuella mappar för data kommer lägga sig - utan det sker mer automatiskt och på systemets villkor? Det är ju bra iså fall, för med Mac verkar det som om systemet tar hand om installationer och avinstallationer på ett mer självklart sätt som inte innebär att användaren kanske rentav måste rensa efter det.

Det är ju jävligt dumt egentligen, att man själv ska välja mapp på hårddisken då man installerar program i windows, och att man sen kanske måste hitta mappen samt ett eventuellt avinstalleringsprogram, eller gå in i kontrollpanelen - installera/avinstallera program + att avinstallationerna inte sällan lämnar efter sig tomma mappar och skräp
Citera
2007-08-20, 15:50
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
SÅ Linus fungerar lite som typ macintosh - om man installerar ett program så behöver man själv inte bry sig om var programmet och dess eventuella mappar för data kommer lägga sig - utan det sker mer automatiskt och på systemets villkor? Det är ju bra iså fall, för med Mac verkar det som om systemet tar hand om installationer och avinstallationer på ett mer självklart sätt som inte innebär att användaren kanske rentav måste rensa efter det.

Det är ju jävligt dumt egentligen, att man själv ska välja mapp på hårddisken då man installerar program i windows, och att man sen kanske måste hitta mappen samt ett eventuellt avinstalleringsprogram, eller gå in i kontrollpanelen - installera/avinstallera program + att avinstallationerna inte sällan lämnar efter sig tomma mappar och skräp

Precis så. Vem som tog efter vem är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in