Citat:
Ursprungligen postat av Klitte
Jag behöver köra CAD/CAM samt GIS-program som är mycket minneskrävande, vilket gör att de fungerar bättre i Windows.
Försöker du hävda att program som kräver mycket minne fungerar bättre i Windows än i Linux? Det hävdar jag är rent trams. Däremot kan det ju naturligtvis vara så att programmen inte finns till Linux, men det är ju något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Och då självklart att allt som finns till windows ska funka på linux.
Där även ska det gå lätt att instalera saker, som windows, Dubbelklicka välja vart mans ka instalera sen klart

Du vill med andra ord köra Windows. Du har inget att hämta i Linux om du kräver att allt skall fungera exakt som i Windows. Dessutom är det ju givet att alla Windowsprogram inte någonsin kommer att fungera i Linux. De är skrivna för Windows, och Wine och liknande lösningar kommer aldrig att komma ikapp och bli helt Windows-kompatibla, eftersom Windows rör på sig hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Fast nästa gång jag ominstallerar (vilket jag för övrigt aldrig behövt göra) så ska jag nog ta 32-bitarsversionen istället för 64-bitars som jag kör nu, då det medför en del extra krångel med diverse småsaker.
Vad då för krångel? Jag kör 64-bitars Linux (Fedora 7), och det enda "krånglet" var att installera en 32-bitars Firefox för att Flash inte finns i 64-bitarsversion.
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Visst har Linux många användare, men jag tror att det är betydligt färre som skulle kunna tänka sig att betala för ett spel än både Windowsanvändare och alla större spelkonsoller.
Snicksnack. Vad grundar du det på? Är det att vi tycker om fri programvara som spökar?
För övrigt är betalningsviljan ganska låg bland Windows-gamers, då många inte betalar för spelen utan använder piratkopior istället.
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Linux kommer aldrig bli ett OS för de som är mer estetiskt inriktade... Kommer förbli ett OS för tekniknördar som älskar tekniken i sig.... kommer det aldrig hända att ens en bråkdel av spelen portas till Linux
Alla dessa självsäkra förutsägelser. Jag föreslår att du undviker sådant, annars kanske du hamnar på den här listan:
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.101527
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vill Linux-användare ens köra program som inte är opensource? Då faller ju hela idén med Linux.
Trams. Det går utmärkt att köra stängda program i Linux, och idén med Linux faller inte om man gör det. En del vill inte göra det, och det står dem fritt att slippa, men det finns inget som säger att gruppen Linuxanvändare som helhet inte kan tänka sig att köra program som inte är öppen källkod.
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
En skola bör enligt min mening undervisa främst i det OS och program som används mest i arbetslivet med andra ord Windows.
En skola bör ge generisk kunskap om datoranvändning, inte produktspecifik kunskap om en viss serie av applikationer. Vill man sedan lära sig mer om just Windows så kan man gå icke obligatoriska kurser som fördjupar sig i detta system.
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
Det där är jätteviktigt.
På många arbetsplatser (i industrin, landsting, etc.) så använder man väldigt speciell programvara...
Dessa applikationer finns i princip alltid för Windows, och enbart för Windows.
Man klarar sig inte utan dessa program, alltså blir en migrering väldigt dyr.
Nu är det ju dock så bra att de användare som behöver sådana specialapplikationer utan problem kan använda sig av virtualisering eller en terminalserver. Det går alltså utmärkt att ha Linux på skrivbordet och köra Windows antingen virtuellt eller på en terminalserver för att komma åt Windowsbaserade specialprogram.
Det enda fall som dessa lösningar inte fungerar för är då applikationerna har hårdvarulås eller kräver 3D-accelerering.