Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skulle du byta till Linux om de nya spelen portades?
Ja!
34,26%
135 röster
Ja - Jag skulle vilja byta då, men min hårvara stödjs inte av Linux för tillfället
6,35%
25 röster
Nej - Jag är beroende av mjukvara som endast finns till Windows (Ge exempel).
8,12%
32 röster
Nej - Linux verkar inte vara nåt för mig
12,94%
51 röster
Nej - Annan anledning
8,63%
34 röster
Jag kör redan Linux
29,70%
117 röster
2007-08-28, 22:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Dina argument haltar rätt kraftigt då det är "tekniknördarna" som utvecklar verktyg, och för utvecklarna är det lättast att utveckla till sin egen platform. Så tillslut får helt enkelt den stora massan finna sig i detta och byta.
Pengar lockar mer än ära/livsåskådning. Det är t.ex. därför Photoshop är överlägset Gimp. Det är även därför det finns fler spel till Windows än till Linux. Tekniknördar ger inte marknaden de verktyg de behöver, tekniknördar ger sig själva de verktyg de själva behöver.
Citera
2007-08-28, 23:06
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Pengar lockar mer än ära/livsåskådning. Det är t.ex. därför Photoshop är överlägset Gimp. Det är även därför det finns fler spel till Windows än till Linux. Tekniknördar ger inte marknaden de verktyg de behöver, tekniknördar ger sig själva de verktyg de själva behöver.
Photoshop 1 kom 1990. Gimp 1 kom 1998. Hur såg Photoshop ut 99? När det gäller teknik så är det alltid tekniknördarna som går i spetsen och nu växer linux kraftigare än windows, spelar ingen roll om du inte tror att stora verktyg kommer att portas. Det är just vad som kommer att ske för annars hade vi inte sett något hända med linux överhuvudtaget men nu är det fler och fler spel som kommer. När skolor och arbetsplatser börjar använda sig av linux så får den stora massan bekanta sig, detta är också vad som sker. Vem vet? Nästa version av Photoshop kanske kommer till linux?
Citera
2007-08-28, 23:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
text
Tro vad du vill. Photoshop CS4 kommer till Linux när Terminator 4 kommer på Betamax. Nu var det iofs inte applikationer tråden handlade om, utan spel. Ge mig en lista på kommande stora spel som kommer till Linux under året. Förklara även hur spelföretagen resonerar när de först gör ett spel för XBOX 360, därefter portar det till Windows, och slutligen portar det till Linux. XBOX 360 är en av de största moderna spelplattformarna. Att porta spel från XBOX 360 till Windows är en barnlek jämfört med att porta det till Linux. Vad skulle Microsoft vinna på det? Vilka spelföretag skulle våga investera i en så osäker marknad när majoriteten av spelmarknaden finns på konsollerna? Vill Linux-användare ens köra program som inte är opensource? Då faller ju hela idén med Linux. Era aluminiumhattar skulle inte längre fylla någon funktion. Echelon skulle stjäla era privata PGP-nycklar och världen skulle falla samman.
Citera
2007-08-29, 12:32
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Tro vad du vill. Photoshop CS4 kommer till Linux när Terminator 4 kommer på Betamax. Nu var det iofs inte applikationer tråden handlade om, utan spel. Ge mig en lista på kommande stora spel som kommer till Linux under året. Förklara även hur spelföretagen resonerar när de först gör ett spel för XBOX 360, därefter portar det till Windows, och slutligen portar det till Linux. XBOX 360 är en av de största moderna spelplattformarna. Att porta spel från XBOX 360 till Windows är en barnlek jämfört med att porta det till Linux. Vad skulle Microsoft vinna på det? Vilka spelföretag skulle våga investera i en så osäker marknad när majoriteten av spelmarknaden finns på konsollerna? Vill Linux-användare ens köra program som inte är opensource? Då faller ju hela idén med Linux. Era aluminiumhattar skulle inte längre fylla någon funktion. Echelon skulle stjäla era privata PGP-nycklar och världen skulle falla samman.

Varför skulle inte Photoshop kunna komma till linux? Det finns ju till OS X, och att porta från en unixmiljö från en annan är väl inte allt för svårt?
Citera
2007-08-29, 15:11
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Varför skulle inte Photoshop kunna komma till linux? Det finns ju till OS X, och att porta från en unixmiljö från en annan är väl inte allt för svårt?

Vild gissning: Mac är känd som ett grafik och layout-system, så det vore ju betydligt mindre konstigt om de gjorde en mac-version än en linux-version.
Citera
2007-08-29, 15:14
Bannlyst
Jag spelar iofs. inga spel, men om det skulle fungera med mitt trådlösa internet och Linux så hade jag bytt.
Citera
2007-08-29, 16:59
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Varför skulle Adobe lägga ner pengar på ett nytt utvecklingsteam för att porta Photoshop till ytterligare en plattform när Linux-användarna är fullt nöjda med sin gratis Photoshop-killerapp Gimp? Adobe tjänar knappt ett öre på privatpersoner, eftersom Photoshop förmodligen är världens mest kopierade applikation. De drar in sina pengar i huvudsak på företag och skolor. Tror du t.ex. etablerade företag skulle riskera att byta plattform bara för att Photoshop kommer ut i en Linux-version?
Citera
2007-08-29, 17:16
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Tror du t.ex. etablerade företag skulle riskera att byta plattform bara för att Photoshop kommer ut i en Linux-version?
Ja definitivt. Eftersom de kan tjäna mycket pengar på ett skifte!
Skolor, som oftast har låg budget, skulle nog också byta om de hade kunskapen och Photoshop för Linux.
Citera
2007-08-29, 17:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Skolor, som oftast har låg budget, skulle nog också byta om de hade kunskapen och Photoshop för Linux.
De skulle alltså tjäna pengar på att produktionen upphörde medan personalen gick diverse kurser på det nya operativsystemet? De skulle tjäna pengar när de var tvungna till support eftersom de inte är vana att arbeta i Linux? De skulle tjäna pengar på att bli av med sitt arbetsflöde (t.ex. programvara som INTE portas till Linux, som är ett led i deras arbetsflöde). Riktiga skolor anpassar sig efter verkligheten, annars har eleven en totalt värdelös utbildning när han/hon kommer ut i arbetslivet.
Citera
2007-08-29, 17:22
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Det är ju främst skolor som man hör talas om (På nyheterna etc) byter i dagsläget, och myndigheter.
Citera
2007-08-29, 22:38
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

En skola bör enligt min mening undervisa främst i det OS och program som används mest i arbetslivet med andra ord Windows.

Jag skulle inte vilja bli (främst) utbildad i Linux om jag visste att jag skulle använda Windows i mitt arbetsliv (eller tvärtom för den delen)
Citera
2007-08-29, 23:47
Medlem
Jag kör redan linux och ubuntu sen ungefär ett halvår tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in