Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skulle du byta till Linux om de nya spelen portades?
Ja!
34,26%
135 röster
Ja - Jag skulle vilja byta då, men min hårvara stödjs inte av Linux för tillfället
6,35%
25 röster
Nej - Jag är beroende av mjukvara som endast finns till Windows (Ge exempel).
8,12%
32 röster
Nej - Linux verkar inte vara nåt för mig
12,94%
51 röster
Nej - Annan anledning
8,63%
34 röster
Jag kör redan Linux
29,70%
117 röster
2007-08-28, 17:44
Medlem
emriks avatar
foobar och hydrairc klarar mig inte utan. egentligen fruity loops också men där finns det ialla fall ganska vettiga alternativ.
Citera
2007-08-28, 17:49
Medlem
om alla program jag vill använda fungerar UTAN massa bökande osv så - ja.
Citera
2007-08-28, 17:56
Medlem
irrblosss avatar
Nej, annan anledning. Jag hatar Linux-apor. Många lever för operativsystemet. Vuxna män (oftast) sitter där i sin urtvättade pingvin-t-shirt. Allt de gör genomsyras av deras operativsystemval. Deras största nöje är att kompilera kärnor. De går runt och tror att de är bättre människor än de som inte kör Linux. Försöker ständigt omvända icke troende, drar Bill Gates-skämt. Ritar fula bilder i Gimp osv.
Citera
2007-08-28, 17:56
Bannlyst
Frågan är varför inte speltillverkarna och linux ser över detta problem, båda skulle tjäna på det. Linux skulle få mer andvändare, och spelen skulle sälja mer. Men dock så tror jag windows ligger bakom ganska mycket ang. just spel till linux.
Citera
2007-08-28, 18:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santi
Frågan är varför inte speltillverkarna och linux ser över detta problem, båda skulle tjäna på det. Linux skulle få mer andvändare, och spelen skulle sälja mer. Men dock så tror jag windows ligger bakom ganska mycket ang. just spel till linux.
Vill man föra sådana samtal om Windows så ringer man Microsofts växel och ber dem att koppla en. Vart ringer man om man vill prata med 'Linux'? Och sen har Microsoft knappast tvingat företag att skriva spel för just deras plattform - förutom i de fall Microsoft faktiskt äger speltillverkaren. Det finns redan idag för många plattformar för tillverkarna att skriva spel till. Varför lägga enorma summor på att skriva till en platform som nästan ingen använder. Visst har Linux många användare, men jag tror att det är betydligt färre som skulle kunna tänka sig att betala för ett spel än både Windowsanvändare och alla större spelkonsoller. Utan något system motsvarande DirectX - och inte bara Direct3D - så är det nog helt enkelt för dyrt att få ut ett spel med tanke på hur lite pengar de får in.
Citera
2007-08-28, 18:38
Medlem
emriks avatar
finns det några spel till linux som fungerar direkt out of the box?

alltså stoppa i skivan och trycka på install?
Citera
2007-08-28, 19:35
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
Tror du jag skulle rekommenderat det till dig i den här tråden annars?

Självklart funkar kortet utmärkt i linux.
Jag köpte ett begagnat för 350 kr, det bästa köp jag någonsin gjort.

Låter förträffligt. Jag skulle ju alltid kunna köra med två ljudkort i burken.
Citera
2007-08-28, 20:13
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emrik
finns det några spel till linux som fungerar direkt out of the box?

alltså stoppa i skivan och trycka på install?

Unreal Tournament 2004. Finns en linuxinstaller på skivan, den är grafisk och allt. Bara att trycka på install.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej, annan anledning. Jag hatar Linux-apor. Många lever för operativsystemet. Vuxna män (oftast) sitter där i sin urtvättade pingvin-t-shirt. Allt de gör genomsyras av deras operativsystemval. Deras största nöje är att kompilera kärnor. De går runt och tror att de är bättre människor än de som inte kör Linux. Försöker ständigt omvända icke troende, drar Bill Gates-skämt. Ritar fula bilder i Gimp osv.

Jo, jag vet vad du menar. Jag har ett liknande problem när det gäller Windowsanvändare. Dessa finns i flera olika tappningar; dels har vi alla fjortisar som sitter på Lunarstorm och andra communitysidor, emellanåt kommer hit och stör, säljer camshower mot kontantkort och lunar pro o.s.v; dels har vi alla medelålders män och kvinnor med migrerande hårlinje som sitter fast i ett enda program, som kallar på supporten så fort en dialogruta dyker upp, som går på alla ytterst genomsynliga bedrägeriförsök och blir upprörda på köpet när de i själva verket har sina egna idiotiska handlingar att skylla på; vi har även CS-nollorna, forumtrollen... Ja, i stort sett hela slumsektionen av datoranvändare.

Jag kör linux. Jag har aldrig dragit ett Bill Gates-skämt (hans åstadkommanden som programmerare har jag inget emot; det är hans åstadkommanden som affärsman jag inte gillar), jag bär kostym till jobbet, jag älskar att vara ute i naturen på hajk. Att jag försöker "omvända" folk kanske är sant, men då ska tilläggas att jag lyckats en hel del också, och ingen har ångrat sig hittils.
Citera
2007-08-28, 20:50
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emrik
foobar och hydrairc klarar mig inte utan. egentligen fruity loops också men där finns det ialla fall ganska vettiga alternativ.
foobar? foobar musikspelaren? Jösses Amarok är helt i en annan klass, klart den bästa musikspelaren som finns så foobar är inte något man saknar.
Citera
2007-08-28, 20:51
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Att jag försöker "omvända" folk kanske är sant, men då ska tilläggas att jag lyckats en hel del också, och ingen har ångrat sig hittils.
Du lär iaf inte ha omvänt spelare, såvida de inte är väldigt insnöade på ett specifikt spel som funkar 100% i Linux native, wine eller cedega. Knappast någon grafiker/designer/filmskapare heller. Det man gör i Linux begränsas till programmering, systemadministration, testa senaste winmanagern med de häftigaste 3D-effekterna samt publicera screenshots i diverse trådar, webutveckling osv. Inget fel i det, men Linux kommer aldrig bli ett OS för de som är mer estetiskt inriktade och vill använda datorn som ett verktyg för sitt skapande. Kommer förbli ett OS för tekniknördar som älskar tekniken i sig.

För att gå on topic igen så kommer det aldrig hända att ens en bråkdel av spelen portas till Linux eftersom målgruppen är fel och för liten. Frågeställningen i tråden är lika hypotetisk som "Skulle du byta din brödrost mot en symaskin om den kunde rosta bröd?".
Citera
2007-08-28, 21:58
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Du lär iaf inte ha omvänt spelare, såvida de inte är väldigt insnöade på ett specifikt spel som funkar 100% i Linux native, wine eller cedega. Knappast någon grafiker/designer/filmskapare heller. Det man gör i Linux begränsas till programmering, systemadministration, testa senaste winmanagern med de häftigaste 3D-effekterna samt publicera screenshots i diverse trådar, webutveckling osv. Inget fel i det, men Linux kommer aldrig bli ett OS för de som är mer estetiskt inriktade och vill använda datorn som ett verktyg för sitt skapande. Kommer förbli ett OS för tekniknördar som älskar tekniken i sig.

För att gå on topic igen så kommer det aldrig hända att ens en bråkdel av spelen portas till Linux eftersom målgruppen är fel och för liten. Frågeställningen i tråden är lika hypotetisk som "Skulle du byta din brödrost mot en symaskin om den kunde rosta bröd?".
Dina argument haltar rätt kraftigt då det är "tekniknördarna" som utvecklar verktyg, och för utvecklarna är det lättast att utveckla till sin egen platform. Så tillslut får helt enkelt den stora massan finna sig i detta och byta.
Citera
2007-08-28, 22:04
Medlem
SilverDoggs avatar
jag skulle byta direkt om dom fixade till alla smågrejer. drivisar som inte är top notch, och en del andra smågrejer. spelen är självklart en del av det hela med, men inte allt.
sen skulle det inte skada om dom faktiskt gjorde det lite enklare. det är inte raketvetenskap, men det är inte världens enklaste heller.

dock kommer jag slänga in ubuntu på denna dator igen sen när jag införskaffat en ny =). så kan man fiffla och lära sig mer om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in