Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skulle du byta till Linux om de nya spelen portades?
Ja!
34,26%
135 röster
Ja - Jag skulle vilja byta då, men min hårvara stödjs inte av Linux för tillfället
6,35%
25 röster
Nej - Jag är beroende av mjukvara som endast finns till Windows (Ge exempel).
8,12%
32 röster
Nej - Linux verkar inte vara nåt för mig
12,94%
51 röster
Nej - Annan anledning
8,63%
34 röster
Jag kör redan Linux
29,70%
117 röster
2007-08-24, 11:20
Medlem
Trance_Nations avatar
Nej - Annan anledning. Föratt:
Ifall det skulle vara smidigt att köra linux så skulle jag gjort det.
Det vill säga, ifall det är som windows, att man slippar pilla me massa kommandon och sånt skit. Och då självklart att allt som finns till windows ska funka på linux.
Där även ska det gå lätt att instalera saker, som windows, Dubbelklicka välja vart mans ka instalera sen klart
Citera
2007-08-24, 11:34
Medlem
Big Ms avatar
Eftersom pollen ligger under "Datoranvändning-Övriga operativsystem" kommer de populäraste alternativen givetvis att vara "Ja" eller "Jag kör redan Linux".
Jag tycker det är skönt att programmera klassisk C++ under Linux men för att skapa gränssnitt eller grafik är Win eller Mac bättre.
Citera
2007-08-24, 12:16
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Nej - Annan anledning. Föratt:
Ifall det skulle vara smidigt att köra linux så skulle jag gjort det.
Det vill säga, ifall det är som windows, att man slippar pilla me massa kommandon och sånt skit. Och då självklart att allt som finns till windows ska funka på linux.
Där även ska det gå lätt att instalera saker, som windows, Dubbelklicka välja vart mans ka instalera sen klart
Det finns versioner av Linux som jag faktiskt tycker är lättare att använda än Windows, och då menar jag att jag tyckte så direkt då jag provade dem, trots att jag använt Windows ända sedan Win 3.1...

Jag tycker du skall bränna en "live CD" av exempelvis Knoppix, dessa distros är barnsligt lätta att använda... Starta bara datorn med CD'n i så kör du Linux, sen så är det bara att starta om datorn igen så kör du Windows på nytt!

Och som sagt, jag är ingen Linux människa alls, men man skall ju helt klart se till att ge det en chans innan man dömer ut det... =)
Citera
2007-08-26, 20:34
Medlem
Bitmasters avatar
Jag har kört linux av och till i flera år, och nu för lite över nåt år sedan så skar jag loss mig från windows helt. Allt fungerar urbra, jag har inget att klaga på. Fast nästa gång jag ominstallerar (vilket jag för övrigt aldrig behövt göra) så ska jag nog ta 32-bitarsversionen istället för 64-bitars som jag kör nu, då det medför en del extra krångel med diverse småsaker.

En sak jag märkt numera är att jag numera blir lika frustrerad, om inte mer, över att sitta vid en windowsburk som jag blev förr när jag satte mig vid en linuxburk. Detta visar ju att linux definitivt inte är ett dugg svårare än windows att använda. Det är bara annorlunda, och man måste vänja sig.
Citera
2007-08-26, 22:39
Medlem
Cormacs avatar
Jag spelar inte

Annan orsak:

Har testat lite knoppix och backtrack, men på grund av att saker krånglat har jag oftast gett upp efter några dagar, för att sen testa om några veckor igen, men tillbaka till xp har jag alltid kommit. Funderar på att testa Ubuntu då jag får lite tid över.
Dock känns det inte som att det är aktuellt att byta på min maindator pga orken att föra över filer överallt saknas. Sen så kör jag Autocad Inventor och arc GIS en del och med alla fördomar så känns det som att det skulle krångla i det mesta utom XP. Drivrutiner till specialprylar känns jobbigt att leta reda på, istället för att bara stoppa i en cd och få allt serverat på ett fat. Visst skulle man kunna köra en del genom wine, men måste man göra det tycker jag att man lika gärna kan sitta i det os som programmet är skapat för.

Sedan så känns det inte som att det finns någon perfekt ersättning till Live Messenger :P
Citera
2007-08-27, 10:14
Medlem
Nej - Jag är beroende av mjukvara som endast finns till Windows (Ge exempel).

Exempel: Jag behöver Sibelius

EDIT: Det är förresten inte riktigt sant. På min mac kör jag Sibelius, så det finns versioner för annat os än Windows... Det hjälper dock inte när man kör linux...
Citera
2007-08-27, 10:38
Medlem
silbersteins avatar
Mitt ljudkort fungerar inte i Linux Antar att en extern reciever is the way to go om man vill får bra ljud i linux. Men blir så jävla dyrt! Ångrar lite att jag köpte kortet iom att det låser mig till windows, men jag är ljudkänslig och riktigt bra ljud är en förutsättning för att jag skall kunna lyssna på musik osv

EDIT: När jag får råd skall jag köpa mig en laptop, då blir det linux iaf
Citera
2007-08-27, 10:47
Medlem
Läskigs avatar
Jag har börjat smygköra linux lite för att lära mig, men kör mest med Windows fortfarande, men den dagen då Adobe börjar göra sina program för Linux så ska jag gå över helt, klarar mig tyvärr inte utan dom programmen, och enligt mig så finns det inga program som kommer upp i samma klass som t.ex. Photoshop. Hur det är med program som kan ersätta After effects eller Premiere vet jag inte, men tycker det är svårt att lära sig sånna program från grunden igen så jag avvaktar nog tills dom på adobe har blivit förståndigare...
Citera
2007-08-28, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Mitt ljudkort fungerar inte i Linux Antar att en extern reciever is the way to go om man vill får bra ljud i linux. Men blir så jävla dyrt! Ångrar lite att jag köpte kortet iom att det låser mig till windows, men jag är ljudkänslig och riktigt bra ljud är en förutsättning för att jag skall kunna lyssna på musik osv

Det här kortet är världsberömt bland semi-proffs i hela världen för dess fantastiska ljudkvalitet för ett löjligt pris:
M-Audio Audiophile 2496

Är du så ljudkänslig som du säger + att du vill lyssna på musik, så är INTE surround rätt. Ett BRA stereokort är vad du behöver.
Citera
2007-08-28, 10:08
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik1982
Det här kortet är världsberömt bland semi-proffs i hela världen för dess fantastiska ljudkvalitet för ett löjligt pris:
M-Audio Audiophile 2496

Är du så ljudkänslig som du säger + att du vill lyssna på musik, så är INTE surround rätt. Ett BRA stereokort är vad du behöver.

Ahh, tack för tipset! Det var inte främst med tanke på surroundet jag köpte mitt nuvarande. Eller jo, headphone surround ville jag ha.I vanliga fall med lurar tycker jag ljudet ligger för nära inpå och trycker på trumhinnorna, men Dolby Headphone Surrround fixar det och det känns mer som man lyssnar på högtalare någonstans i rummet. Men köpte x-meridian pga. den generellt fantastiska ljudkvaliteten, och bra digitalutgång. Funkar audiophile i linux?
Citera
2007-08-28, 12:49
Medlem
köra CAD/CAM samt GIS-program

Jo dessa program körs inom försvars industrin på "linux varianter"
så de funkar.
Citera
2007-08-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Funkar audiophile i linux?

Tror du jag skulle rekommenderat det till dig i den här tråden annars?

Självklart funkar kortet utmärkt i linux.
Jag köpte ett begagnat för 350 kr, det bästa köp jag någonsin gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in