2007-08-18, 22:11
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Detta med restaurangbesök utomlands är värt en egen tråd.
Huvudregeln är att undvika den inhemska maten. Förutom att den brukar smaka vidrigt, bestå av märkliga maträtter tillverkade av ännu märkligare djur (färgranna fiskar, sjögurkor, inälvor, allehanda fåglar m.m.) och vara kryddat till vansinne så kan den ge dig en ränndreta som inte är av denna värld.
Tänk svensk kvinna, kort kjol, högklackade skor, första kvällen ute i tropisk värme och ränndreta nerför benen efter ett restaurangbesök som inte blev så trevligt som hon trodde. Alla taxibilar är upptagna.
Inte roligt och sådant händer varje dag vid semesterorter och storstäder runt om i världen.
Hade dessa kvinnor följt mina råd så hade de sluppit att råka ut för detta.

Hade den svenska mannen bjudit den där undersköna svarta kvinnan han nyss har mött på "Pan-pizza Planet" så kanske kvällen hade slutat med hårdporr.
Istället vill han uppleva det inhemska och exotiska köket och bjuder henne på en pittoresk restaurang där de serverar äkta sumpål på Kenyanskt vis.
På väg tillbaka till hotellet är mannen glad över att han lyckades tvinga ned något som i smak och konsistens påminde om vanvettigt kryddad tvättsvamp kokat i späck.
Han är glad över att kvinnan inte märkte hur han grimaserade av äckel och han är ännu gladare över att det verkar som om det kommer att bli pälskrage ikväll.
Kvinnan är imponerad av mannens tjocka plånbok och börjar bli upphetsad, hon har hört att alla skandinaver är både rika och storkukade.
Hon blir mindre imponerad av att mannen knappt hinner låsa upp dörren till hotellrummet förräns han lägger av skitarnas atombomb. Rakt i nya fina kostymbyxorna.
När mannen sitter på toaletten och skiter tarmarna ur led och spyr rakt ned i sina redan smutsiga byxor så är han medveten om två saker, det blir inget knulla denna kvällen, så mycket är säkert. Inte några andra kvällar heller. Han misstänker att han inte gjorde ett så gott första intryck trots allt och på allt förtret så misstänker han att han kommer att få tillbringa resten av semesterna på toaletten.
Det liksom känns så.

Därför åker jag alltid till storstäder där jag vet att alla kända snabbmatsrestauranger finns. Då kan man vara rätt så säker på att man slipper bli sjuk och det bästa av allt: Den läckra snabbmaten får du som bonus!
Pan-pizza, hamburgare, friterad kyckling, grillade revbensspjäll m.m. är precis lika smaskigt oavsett vilken storstad du besöker, bara du besöker de stora kända snabbmatskedjorna!

Här är några länkar till kända och bra snabbmatskedjor som finns i de flesta storstäder runt om i världen. Alla rekommenderas varmt! Jag har hedrat dem alla med ett besök någon gång!
www.kfc.com/
www.dominos.com.au/home/
www.hardrock.com/
www.wendys.com/
De här sista tror jag bara finns i USA och Australien, har aldrig sett dem här i Europa i alla fall och jag har ännu inte fått den stora glädjen att få besöka dem.
wimpysonline.com/
www.originalpancakehouse.com/
www.applebees.com/

Tack USA för den härliga maten! Utan er hade livet varit trist.
2007-08-18, 22:21
Medlem
bra tips om man är feg.

halva grejen med att åka utomlands (i alla fall för dom som är regelbundna besökare i denna forumdel) är att prova på landets matkultur.

bland kan jag tycka att det borde skaffas en underdel till detta forum som bara behandlar snabbmat eftersom det är nästan hälften av dom trådarna i detta forum som handlar om detta
2007-08-18, 22:23
Medlem
Bulldoozers avatar
http://www.dennys.com/en/

Denny's - Jävligt goda hamburgare och massa annat, en jävligt bra restaurang helt enkelt..

Finns dock bara i USA vad jag vet..
2007-08-18, 22:31
Medlem
Bulldoozer:

http://www.dennys.com/en/

Tack för tipset! Den skulle jag verkligen vilja testa! Såg du deras frukostmeny? MUMS!
2007-08-18, 22:45
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ett tips som jag iofs inte har vågat pröva själv är att första dagen ta ett stort glas lokalt vatten från vattenkranen och sätta i sig. Man lär få en mild magsjuka, men efter det är man "vaccinerad" mot de vanliga åkommorna.

Ett annat tips, om man nu vill vara lite mer våghalsig än GH, är att bara äta mat som grillas eller tillagas direkt, samt dricka öl/läsk från burk. Inga sallader alltså.
2007-08-18, 22:51
Medlem
Ruskigbuss:

Det stämmer, inga sallader för helvete! Det misstaget gjorde jag. Jag trodde nämligen att det var tämmeligen säkert att käka grönsaker, ack vad jag bedrog mig!
2007-08-18, 23:02
Medlem
cobrs avatar
Jag antar att ni avser exotiska länder österut, där kan man behöva en survival guide
Annars är ju halva grejen med att åka utomlands att äta det inhemska köket.
2007-08-19, 01:03
Medlem
Lobengulas avatar
Äh, skitsnack.

Naturligtvis upplever man de lokala rätterna i stället för snabbmat-bajs. Blir man risig i kistan så får man ta det. Det går över inom ett dygn eller så.
2007-08-19, 01:42
Medlem
Lobengula:

Men fan, det är ju inte ens gott! Varför plåga sig i onödan?
2007-08-19, 01:53
Medlem
Tjohildas avatar
Fattar inte hur ni bär er åt? Jag har rest i forna Sovjet, Sydeuropa och Sydamerika men har aldrig blivit magsjuk. Undviker inget heller, utom möjligen kranvatten. I Leningrad/St Petersburg hittade jag tom ett gammalt läppstiftsavtryck på ett glas jag druckit ur, men sjuk blev jag inte. Att äta lokalmaten är ju halva nöjet med att resa...
2007-08-19, 02:32
Bannlyst
Åker man till ett sånt eminent land som USA tror jag inte att det är nån fara med att äta det inhemska. Åker man däremot till nått sandneger-land så visst, då ska man nog akta sig...
2007-08-19, 02:39
Medlem
Tjohilda:

Citat:
Att äta lokalmaten är ju halva nöjet med att resa...

Jag fattar inte varför man ska utsätta sig för just denna "lokalmat" som ofta är något vedevärdigt hopkok av något som man inte vet vad det är?
En gång så gick jag iland i Gdynia, beställde något på en restaurang som jag trodde var kroppkakor, det såg ut som kroppkakor.
Hade jag käkat det hade jag antagligen avlidit. Det luktade krabba eller något och tittade man noga så såg man att de var fulla av något som var misstänkt likt fläsksvål.
Jag rörde det aldrig.
En gång så gick jag i land i en stad vid lettiska kusten. Minns inte namnet på stan men jag köpte mig en stor pirog i ett stånd, de såg goda ut. Tog ett bett och såg en stor fiskfena sticka ut ur fyllningen. Bara att slänga.

I Tunis så gick jag in i en restaurang och pekade på vad jag ville ha. Det blev pommes frites och en köttbit. Något jag kände igen i alla fall.
När jag fick in det så var köttet rått i mitten. Det enda som gick att äta var pommes friten, salt fanns det inget.
I Caracas så beställde jag något av bara farten vid ett marknadsstånd för att jag var så jävla hungrig. Fick en höna inslaget i papper och den var inte ens genomgrillad och fjädrar var det kvar. Totalt livsfarligt att äta!
I Paris var portionerna rent ynkliga och de dränkte allting i chokladsåser (Nutella!), söt kristyr, sockrad frityr och fan och hans mormor. Totalt oätligt.

Varför utsätta sig för sådant när man kan gå på kända snabbmatsrestauranger där man dels vet vad man får, det är gott och inte alltför dyrt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in