2007-08-18, 21:40
Bannlyst
Jag har nu lyssnat på Steeleye Span - Gaudete:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gaudete

En mycket vacker låt framförd på Latin, med en mycket vacker kör. Jag känner att det Latinska språket är otroligt vackert - kanske det vackraste språket någonsin som har skapats av människan - och jag vill ha en massa rekommendationer från er, på bra låtar framförda på Latin. Helst ska det vara med kör. Jag är väldigt svag för kör, älskar de vackra tonarterna. Men alla tips är välkomna.

Låt oss göra den här tråden, till en bra listtråd som tar fram de bästa latinska låtarna. Ni får gärna skriva lite kort om låten också, lite bakgrundsinfo, om det är från någon film, musikal, eller vad som helst. Se dock till att skiten ni rekommenderar är bra grejer.

Och det är obligatoriskt, att låten är på latin. Helst ska hela låten vara på latin, men om det finns en refräng eller något på latin, och resten av låten framförs på engelska, så är det gränsfall, men om låten är bra, tar jag gärna emot rekommendationer.

Och nej, ingen Italiensk skit, tack.

Ös på med rekommendationer nu!
Citera
2007-08-18, 21:50
Medlem
Xploits avatar
Om du gillar kör och latin finns det ju en hel drös med kyrkomusik där ute. Löjligt stora mängder renässanspolyfoni komponerades ju under 1400-1600 talet och 99,9% av det är på latin (förutom en del engelsk kyrkomusik som skrevs på engelska efter reformationen); sedan skrev de klassiska mästarna en del verk på latin. Bach (som för övrigt var protestant och skrev det mesta av sin kyrkomusik på tyska) skrev sin mässa i h-moll på latin av någon anledning. Mozarts Requiem är en personlig favorit.

Bland renässanskompositörerna har du namn som Thomas Tallias, William Byrd, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Tomas Luis de Victoria och Josquin Des Prez. Dessa är väl de mest "berömda". Ett av de absoluta vackraste musikaliska verk jag känner till är från perioden; det är Miserere Nostri av Thomas Tallis. Verket ligger endast på lite drygt 2 minuter, men riktigt vackert är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in