• 1
  • 2
2007-08-18, 20:12
Medlem
Bluntmans avatar
Då min gamla pentax k1000 har gjort sitt o jag funderat starkt på att gå över till en digital systemkamera undrar jag om det finns någon som man faktiskt kan ställa in bländare och slutare lika smidigt och enkelt som på min gamla klenod. I princip alla jag har sätt har bländaren men inte någon slutar inställning på kameran. Är inte intreserad av att behöva gå in i nån meny för att göra inställningen.

Någon som har ett tips på en kameramodell?
Citera
2007-08-18, 20:28
Medlem
en k1000 !!!! \0/

jag måste då fråga om vad budgeten säger.
sen så tror jag du kan ställa slutare/bländare på dom allra flesta digitala systemkameror
har haft tidigare en pentax ist DS, och äger nu en pentax K10D. på bägge har jag kunnat göra det du vill.
mitt råd skulle då vara : kolla runt så mkt du kan, fixa en liten lista med några modeller som verkar bra på papper ,sen kan du gå till nån butik och testa alla och kanske du hittar den rätta för dej
lycka till !
Citera
2007-08-18, 21:10
Medlem
Bluntmans avatar
jo inställning för bländare sitter ju uteslutande på objektivet och det är det mindre problemet... Slutarinställningen jag inte gillar på de modeller jag sett eftersom man måste in i någon form av digital meny
Citera
2007-08-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluntman
jo inställning för bländare sitter ju uteslutande på objektivet och det är det mindre problemet... Slutarinställningen jag inte gillar på de modeller jag sett eftersom man måste in i någon form av digital meny

ehm, okej jag har alltid haft lite svårt för slutare/bländare men jag är 100 på att det styrs i kamerahuset eftersom digitala objektiv saknar fysisk bländare.

sen om du ska använda dina fina gamla analoga objektiv med en dig. hus så fungerar det perfekt. nu kom jag på en sak : har du lite/mkt pentaxoptik ? isånafall skulle jag vilja veta vad ( mest för nyfikenhet )
Citera
2007-08-18, 22:19
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Digitala objektiv saknar inte alls bländare, det finns knappt något som heter digitala objektiv! Alla objektiv har bländare, varför vill man annars betala mer för ett mer ljusstarkt objektiv om man redan har ett med samma brännvidd?

Man kan inte ställa in bländare i kameran då det är beroende på objektiv, kolla ovanför, men slutartid brukar man ställa in med ratten, ganska standard, det är inte kompaktkameror trådskaparen har kollat på?

Citera
2007-08-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Digitala objektiv saknar inte alls bländare, det finns knappt något som heter digitala objektiv! Alla objektiv har bländare, varför vill man annars betala mer för ett mer ljusstarkt objektiv om man redan har ett med samma brännvidd?

Man kan inte ställa in bländare i kameran då det är beroende på objektiv, kolla ovanför, men slutartid brukar man ställa in med ratten, ganska standard, det är inte kompaktkameror trådskaparen har kollat på?

FAAAAN, visste jag skulle klanta mej
sorry :P
Citera
2007-08-19, 01:35
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC

Det var inte riktigt sant spegeltelen saknar bländare.
punk - en messerschmitt
Citera
2007-08-19, 13:15
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Så kan det gå om man generaliserar...
Citera
2007-08-22, 17:06
Medlem
ähh. sånt händer :P
Citera
2007-08-22, 17:25
Medlem
Du har fortfarande inte sagt något om din budget vilket gör det mycket svårt att veta i vilken prisklass du vill lägga dig. Budget först, sedan kamera tips.
Citera
2007-08-22, 18:36
Medlem
håller faktiskt med.

finns dig.system från 2000-3000 beg. upp till 300000+ fiiina H3D *dreglar*
Citera
2007-08-25, 13:55
Medlem
Bluntmans avatar
Har inte haft tillgång till internet fören nu men jag tänkte mig ett pris nånstans mellan 4000-8000
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in