2007-08-18, 19:30
Medlem
Profaxs avatar
Har en Sony Cybershot DSC-T5 som jag hade inkopplad via USB till datorn. Kameran var på men jag höll inte på att överföra några bilder. När jag skulle använda kameran så glömde jag att trycka på "Säker borttagning av usb-enheter" och slet bara loss kameran.

Nu startar inte ens kameran. Har tagit ut och satt tillbaks både minneskort och batteri utan resultat. Har även försökt att koppla in den i datorn igen, men det fungerar inte eftersom kameran är död.

Vad kan man göra? Är det kört?
Citera
2007-08-18, 19:33
Medlem
palefaces avatar
har du garanti kvar på kameran? isf ska det vara lugnt
Citera
2007-08-18, 20:41
Medlem
Profaxs avatar
Jo det har jag nog, men det var över 1 år sedan jag köpte den. Och jag bor inte ens i Sverige ...
Citera
2007-08-18, 20:45
Medlem
Pasolinis avatar
Måste haft maximal otur om den pajjat av de. Ja stänger aldrig av maskinvaran innan ja drar ut USB-produkter och det har aldrig hänt ngt. Du verkar juh dock ha gjort vad du kunnat. Är det ingen internationell garanti så du kan lämna in den där du bor? Annars får du väl skicka den till Sverige så ngn vän kan lämna in den.

Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jo det har jag nog, men det var över 1 år sedan jag köpte den. Och jag bor inte ens i Sverige ...
Citera
2007-08-18, 21:33
Medlem
Profaxs avatar
Jo, lite otur måste jag nog ha haft. Men det lär ju som tur var(?) inte vara något maskinellt fel. Jag föreställer mig att dom kan "nollställa" mjukvaran eller ngt hos en reparatör. Eller kan det ha gått så långt att hela kretskortet kortslutits?
Citera
2007-08-18, 21:42
Medlem
Pasolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jo, lite otur måste jag nog ha haft. Men det lär ju som tur var(?) inte vara något maskinellt fel. Jag föreställer mig att dom kan "nollställa" mjukvaran eller ngt hos en reparatör. Eller kan det ha gått så långt att hela kretskortet kortslutits?

Ja har ingen aning. De känns så främmande iom att det aldrig hänt mig å ja har kopplat ur massor av USB-produkter utan att stoppa dom mjukvarumässigt. Testat startat om datorn? testat kameran i en annan dator?
Citera
2007-08-21, 11:18
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasolini
Ja har ingen aning. De känns så främmande iom att det aldrig hänt mig å ja har kopplat ur massor av USB-produkter utan att stoppa dom mjukvarumässigt. Testat startat om datorn? testat kameran i en annan dator?

Finns det några artiklar att läsa om det där felet. Känns som om jag aldrig har brytt mig om att klicka bort säkert bortagning av maskinvara. Har 2 olika kameror samt mobilen som jag brukar koppla in lite då och då och har säkert gjort så i 3 år utan att haft ett enda problem med det.
Citera
2007-08-21, 13:28
Medlem
miklons avatar
Det låter märkligt att hela kameran skulle dö för att du bara drog ut sladden, något annat måste ha hänt.
Citera
2007-08-21, 13:30
Medlem
Testa att byta minneskortet?
Citera
2007-08-21, 13:39
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
En fråga bara, måste du använda ett speciellt program för att föra över bilder från kameran eller dyker den upp som en flyttbar disk? Om det är det första kan man kanske också använda det där programmet för att uppdatera och ändra inställningar i kameran och det kan då ha hänt något när du ryckte ut kabeln...

Om du inte kan uppdatera kameran själv, eller den inte ens känns igen av datorn, är det nog bara service som gäller!
Citera
2007-08-24, 02:27
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
En fråga bara, måste du använda ett speciellt program för att föra över bilder från kameran eller dyker den upp som en flyttbar disk? Om det är det första kan man kanske också använda det där programmet för att uppdatera och ändra inställningar i kameran och det kan då ha hänt något när du ryckte ut kabeln...

Om du inte kan uppdatera kameran själv, eller den inte ens känns igen av datorn, är det nog bara service som gäller!
Jag behöver inte något speciellt program. Den kommer upp som flyttbar disk. Testade att starta utan minneskort utan resultat.. Försöker jag ladda batteriet så blinkar bara lampan, som om den vorde fullt laddad (Vilket jag inte tror att den är).

Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in