2007-08-22, 18:41
Medlem
Stipendier hemifrån kan du glömma för studier på grundnivå och i USA lär du inte få mycket till finansiellt stöd som internationell student.

Investment banking och andra finansyrken är alldeles för tidigt att tänka på nu.
Citera
2007-08-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J Doe
Stipendier hemifrån kan du glömma för studier på grundnivå och i USA lär du inte få mycket till finansiellt stöd som internationell student.

Investment banking och andra finansyrken är alldeles för tidigt att tänka på nu.

Det lät ju inte så positivt. Men det kan ju knappast vara onödigt arbete att ens söka stipendier. Ifall man söker väldigt många bör man ju kunna få något form av stöd, om än kanske inte jättestort.

Varför är det för tidigt att tänka på yrken? Man måste ju kunna ha en vision. Jag har inte sagt att jag ska bli investment banker men ifall man nu läser en business-utbildning är väl finansbranschen en relativt passande bransch att sedan verka i.
Citera
2007-08-23, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericksson
Det lät ju inte så positivt. Men det kan ju knappast vara onödigt arbete att ens söka stipendier. Ifall man söker väldigt många bör man ju kunna få något form av stöd, om än kanske inte jättestort.

Varför är det för tidigt att tänka på yrken? Man måste ju kunna ha en vision. Jag har inte sagt att jag ska bli investment banker men ifall man nu läser en business-utbildning är väl finansbranschen en relativt passande bransch att sedan verka i.

Min poäng var att du inte kan räkna med att finansiera stora delar av din grundutbildning med stipendier hemifrån.

Det är för tidigt att tänka på yrken, speciellt investment banker och andra finansyrken, eftersom du fortfarande går på gymnasiet. Du gör däremot helt rätt att fokusera på vilken utbildning du vill läsa samt var du vill läsa den.
Citera
2007-08-23, 06:32
Medlem
Sammanfattningsvis kan man säga att om du har som mål att läsa ekonomi och vara konkurrenskraftig på arbetsmarknaden efter din examen så ska du sikta in dig på HHS eller liknande i Europa.

Vill du uppleva amerikanskt college liv (bo på campus, se på college-idrott, gå på frat-parties osv) i 4 år och få en ok utbildning på köpet men inte har några andra större ekonomiska resurser förutom CSN, så sikta in dig på någon hyfsad statlig skola i USA.
Citera
2007-08-23, 11:21
Medlem
Citat:

Det är för tidigt att tänka på yrken, speciellt investment banker och andra finansyrken, eftersom du fortfarande går på gymnasiet. Du gör däremot helt rätt att fokusera på vilken utbildning du vill läsa samt var du vill läsa den.

Säg inte så... Många banker har börjat med internships redan för förstaårsstudenter en vecka på vårterminen. Det gäller att identifiera och sedan knipa begåvningarna när de fortfarande är färska serru; En 19-åring har säkert lättare att bli imponerad av gratis frukt och lyxig kontorsinredning än vad en graduate har.
Citera
2007-08-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Säg inte så... Många banker har börjat med internships redan för förstaårsstudenter en vecka på vårterminen. Det gäller att identifiera och sedan knipa begåvningarna när de fortfarande är färska serru; En 19-åring har säkert lättare att bli imponerad av gratis frukt och lyxig kontorsinredning än vad en graduate har.

Läser man på en skola där arbetsgivare som tex investment banker och olika studentklubbar aktivt håller presentationer så kommer man förr eller senare lära sig om de olika yrkena. Ingen ide att stressa sig över det när man går på gymnasiet.
Citera
2007-08-23, 19:01
Medlem
Citat:
Läser man på en skola där arbetsgivare som tex investment banker och olika studentklubbar aktivt håller presentationer så kommer man förr eller senare lära sig om de olika yrkena. Ingen ide att stressa sig över det när man går på gymnasiet.

Jag stressar inte över detta, det är något jag med glädje funderar över. Sedan är det väl klokt att välja utbildning efter vilken bransch man efteråt vill arbeta inom.

Appropå HHS har jag idag framfört önskemål om att få läsa Matematik D, vilket verkade gå bra. Så förhoppningsvis kommer jag även vara HHS behörig, vilket ju är bra ifall jag inte skulle komma utomlands.

För övrigt önskar jag givetvis fler svar på mina frågor, ifall någon sitter på det .
Citera
2007-08-23, 19:22
Medlem
Citat:
Jag stressar inte över detta, det är något jag med glädje funderar över. Sedan är det väl klokt att välja utbildning efter vilken bransch man efteråt vill arbeta inom.

Du kan i princip läsa vad som helst i USA/UK så länge du gör det på en tillräckligt prestigefylld skola som bankerna rekryterar ifrån och hamna i finansbranschen eftersom de kör träningsprogram för alla grönisar.

Citat:
Appropå HHS har jag idag framfört önskemål om att få läsa Matematik D, vilket verkade gå bra. Så förhoppningsvis kommer jag även vara HHS behörig, vilket ju är bra ifall jag inte skulle komma utomlands.

HHS kommer även att kräva moderna språk tom steg 3 from nästa år.
Citera
2007-08-23, 19:29
Medlem
Citat:
För övrigt önskar jag givetvis fler svar på mina frågor, ifall någon sitter på det .

Fråga på, jag har en låg arbetsbörda idag så passa nu när jag dödar tid här på FB.
Citera
2007-08-23, 19:35
Medlem
Citat:
HHS kommer även att kräva moderna språk tom steg 3 from nästa år.

Hmm, problematiskt, för det är just språk som faller bort till förmån för Matte D. Får se över hur man kan lösa detta, hade jag vetat det för ett år sedan så hade det varit bra.. (Källa btw?)

Appropå frågorna så finns de i mitt första inlägg, bara att välja och vraka och svara efter bästa förmåga :P
Citera
2007-08-23, 19:44
Medlem
Citat:
Hmm, problematiskt, för det är just språk som faller bort till förmån för Matte D. Får se över hur man kan lösa detta, hade jag vetat det för ett år sedan så hade det varit bra.. (Källa btw?)

Appropå frågorna så finns de i mitt första inlägg, bara att välja och vraka och svara efter bästa förmåga :P

Här är källan: http://www.hhs.se/MSc/Applying/sv_AntagningAr1.htm
Citera
2007-08-23, 21:04
Medlem
Citat:

Alldeles för mycket grönissnack. Har säkert redan svarat på det mest essentiella. Du får lära dig att ställa lite mer kortfattade och specifika frågor om du vill få vettiga svar. Dessutom får du lära dig att tacka för hjälpen som du får.

Sen får du prova med att söka själv först och fråga sen. En grundförutsättning för att man ska klara sig på universitet är att man själv ska kunna leta upp information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in