2007-08-18, 19:00
Medlem
Denna tråd kommer kanske att beröra många olika, och kanske vilt skilda frågor och ämnen, men så får det bli. Tråden riktar sig till de som studerar utomlands, har studerat utomlands eller bara sitter på svar till mina frågor. Lite egna erfarenheter är ju dock alltid trevligt att få ta del av.

Jag är 18 år och läser nu tredje året på gymnasiet, men funderar mycket på vad jag ska göra efteråt och har mer eller mindre bestämt mig för att jag vill studera vidare utomlands. Jag har gjort ganska mycket efterforskningar i detta och det är lite av en djungel med allt man ska ha koll på och ordna. Jag har fått svar på många frågor på andra håll men det är fortfarande mycket jag undrar, som jag hoppas att ni kanske har svar på.

Till en början är de länder som är aktuella USA, i andra hand Storbrittanien (London) och sist Australien. Det tål även att sägas att jag har för avsikt att stanna kvar i landet efteråt och arbeta där, vilket jag gärna gör i USA men kanske mindre gärna i England eller Australien (studera går bra dock).

Vilka skolor bör man satsa på att ansöka till? Det område jag vill studera inom är Business, dock har jag inte i detalj satt mig in i vad de olika utbildningarna innebär (ifall någon kunde reda ut begreppen inom de olika “Business-utbildningarna” hade det varit guld). Business Administration verkar intressant. Det får ju vara en skola med gott rykte som är attraktiv för eventuella framtida arbetsgivare, annars är det i min mening ganska bortkastade pengar.

Hur ligger det till med intagningskraven hos skolor av denna typ? Som det ser ut nu siktar jag på att gå ut gymnasiet med ett snittbetyg på mellan 19,5 och 20. Gymnasieutbildningen jag läser är på 3800 poäng ifall det har någon betydelse. Finns det speciella behörighetskrav på dessa “Business”-utbildningar, exempelvis matte? (kommer läsa fram till C-kursen). Jag har också förstått att man i utlandet i större utsträckning än man gör i Sverige också tittar på ens engagemang utanför skolan, exempelvis idrottande, andra föreningar och dylikt, har ni några tips inom detta?

Nu till det kanske mest problematiska ämnet – finansieringen av studierna. Som jag har förstått det är det vanligt att man lånar pengar, men gör man då detta av CSN? Enligt CSN:s hemsida kan man ta såkallat “Merkostnadslån” för att täcka undervisningsavgifter. Detta lån kan emellertid max vara på 1352kr per vecka, vilket på 52 veckor blir drygt 70 000kr, dvs inte ens hälften av vad många utbildningar i USA kostar. Var får man tag i resten av pengarna? Lån i vanlig bank? Hur fungerar det i sådana fall? Jag kan mycket väl tänka mig att låna upp förhållandevis stora summor ifall det sannolikt betalar igen sig på sikt. Jag ser det lite som en investering. Det verkar även finnas stipendier att söka, vilket man givetvis ska göra, men man kan väl knappast ta för givet att man blir beviljad sådana, för det är det väl förhållandevis få som lyckas med? Sedan undrar jag också om det finns möjlighet att, exempelvis i USA, arbeta vid sidan av studierna för att dryga ut kassan, eller finns det hinder som sätter stopp för detta?

Slutligen undrar jag lite om olika jobb inom finanssektorn som man har möjlighet att få efter fullföljd utbildning (i USA i första hand). Det jag vill ha är givetvis ett välbetalt arbete där det finns goda möjligheter att avancera. Jag kan tänka mig att arbeta väldigt mycket och hårt sålänge jag vet att det lönar sig direkt eller indirekt, dvs att jag antingen har en hög lön eller har stora möjligheter att senare få det. Är det någon med insikt i detta som kan berätta om eventuella passande yrken, och även vilka utbildningar som fodras till dessa? Jag läste tråden om investment banking (http://flashback.info/showthread.php?t=326889 ) som var intressant och lärorik, därmed säger jag inte att jag ämnar arbeta inom i-banking men det är onekligen en spännande bransch.

Tråden blev som jag misstänkte ganska lång, men jag är oerhört tacksam för om någon tar sig tid att svara på åtminstone någon eller några av frågorna. Då jag inte är helt insatt i alla av tråden berörda ämnen är det möjligt att jag har fel eller har blandat ihop begreppen någonstans, rätta mig gärna ifall så är fallet.

Tack på förhand!
Citera
2007-08-18, 20:14
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericksson
Var får man tag i resten av pengarna?

En kompis till mig var sugen att studera utomlands, och han sökte då olika stipendier. Det kan kanske vara värt att kolla på.
Citera
2007-08-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
En kompis till mig var sugen att studera utomlands, och han sökte då olika stipendier. Det kan kanske vara värt att kolla på.

Det tänker jag definitivt göra. Är det vanligt att folk i allmänhet får stipendier? Jag har förstått att sportengagemang premieras, gäller det även väldigt goda studieresultat?
Citera
2007-08-18, 20:32
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericksson
Det tänker jag definitivt göra. Är det vanligt att folk i allmänhet får stipendier? Jag har förstått att sportengagemang premieras, gäller det även väldigt goda studieresultat?

Det är väl snarare folk med "svårigheter", t.ex. handikapp som får stipendium i Sverige? Och stipendierna i Sverige är väl oftast väldigt låga, på några tusen sådär..
Citera
2007-08-19, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det är väl snarare folk med "svårigheter", t.ex. handikapp som får stipendium i Sverige? Och stipendierna i Sverige är väl oftast väldigt låga, på några tusen sådär..

Har också fått för mig att de är förhållandevis låga, men mer än några tusen borde man kunna få.

Ingen som har egentliga svar på någon av frågorna? Här brukar ju finnas stora kunskaper om allt möjligt.
Citera
2007-08-19, 14:56
Medlem
Läs på Handels i Stockholm. Gör bra ifrån dig. Sommaren efter 3:e året kan du sommarjobba i skyskrapa i London. Efter att du är klar med utbildningen kan du sedan jobba i Londons finanssektor. Tjänar runt miljonen redan första året (inkl bonus) även om du får slita som ett djur. En del lyckas till och med få jobb på Wall Street, men det är svårare. Däremot kan man efter London dra vidare till New York/Hongkong etc.

Du kommer förmodligen ändå inte in på Harvard (som dessutom kostar multum)så då är Handels ett bra alternativ.
Citera
2007-08-19, 15:14
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Läs på Handels i Stockholm. Gör bra ifrån dig. Sommaren efter 3:e året kan du sommarjobba i skyskrapa i London. Efter att du är klar med utbildningen kan du sedan jobba i Londons finanssektor. Tjänar runt miljonen redan första året (inkl bonus) även om du får slita som ett djur. En del lyckas till och med få jobb på Wall Street, men det är svårare. Däremot kan man efter London dra vidare till New York/Hongkong etc.

Du kommer förmodligen ändå inte in på Harvard (som dessutom kostar multum)så då är Handels ett bra alternativ.

Ett alternativ kan vara läsa kandidatnivå i Sverige och master utomlands, detta gäller mig personligen i högsta grad. Vet dock inte om handels är nödvändigt, tom Luleå Tekniska Universitet, Mittuniversitetet fungerar men undvik högskolan väst och liknande
Citera
2007-08-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
En del lyckas till och med få jobb på Wall Street, men det är svårare. Däremot kan man efter London dra vidare till New York/Hongkong etc.

the city är å andra sidan ett större finansiellt centrum än wall street, så att det skulle vara såpass svårare vette tusan?
Citera
2007-08-19, 17:56
Medlem
Jag har själv inte gått Handels, men har flera kompisar. Det är svårare att komma till Wall Street som europé eftersom det kryllar av bra amerikanska finansskolor som rekryteringen sker ifrån i första hand. När det gäller London så sker rekryteringen främst i Europa. Förmodligen är det likadant i Hongkong att rekryteringen främst sker i Asien där.

Wall Street är inte bättre än London. Man tjänar i princip lika mkt på båda ställen eftersom det råder fri konkurrens om personalen i finansbranschen. Men som europé är det lättare att först få ett jobb i London på samma sätt som det troligen är lättare för en amerikan att först få ett jobb på Manhattan.

Det finns folk från Sthlm som direkt börjar jobba på Manhattan, men de är mycket mycket färre än de som börjar jobba i London.
Citera
2007-08-19, 19:01
Medlem
Tack för svaren.

Ja, ska jag läsa i Sverige kommer jag försöka komma in på HHS (får fixa matte D bara).

Grejen är lite den att jag inte vill läsa i Sverige, jag är lite trött på Sverige. Däremot betvivlar jag inte kvaliten på utbildningen hos HHS, den håller säkert högsta klass.

Men hur fungerar det i USA - måste man ha gått på Wharton, Harvard etc för att få ett bra arbete? Givetvis siktar jag på att gå på en så "ansedd" skola som möjligt men att tro stenhårt att man kan gå på Wharton är inte helt realistiskt. Har man turen att ens komma in återstår problemet att det kostar skjortan.

Mer tips/råd/svar (gärna på ursprungsfrågorna)?
Citera
2007-08-19, 19:04
Medlem
Deannas avatar
Jag vet inte hur superbra denna sida är.. Men en överblick så ser den okej ut. Handlar om "ekonomiska" karriärsmöjligheter i USA

http://www.careers-in-business.com/

Vet att det ska finnas en bättre sida, sök på google.
Citera
2007-08-20, 19:31
Medlem
Sidan var i högsta grad intressant, tack!

Jag är lite kluven faktiskt. I England kan jag läsa på "top-skolor" och inte betala mer än £3000 om året (dvs högst överkomligt). Men jag vill ju helst läsa i USA. Jag åker inte ENBART för studiernas skull (även om det till största delen är därför), utan även för att få en trevlig upplevelse, och med den aspekten invägd åker jag mycket hellre till USA (tycker storbrittanien verkar lite "tråkigt", som sverige ungefär, vilket inte USA gör. (+ vädret =) ).Dock är utbildningarna betydligt dyrare i USA, för att inte tala om top-skolorna.

Hur bör man göra? Jag skulle ju kunna tänka mig att gå på ett mellanbra college/universitet i USA, om det nu finns någon sådan kategori, dvs ett som kanske inte tillhör topklassen (wharton/harvard etc) men ändå är relativt ansett och mer överkomligt i pris. Däremot känns det som bortslösade pengar att gå på ett helt okänt college i nån liten håla någonstans och betala 100k om året för det. Helst vill jag studera i New York-trakten, och sekundärt på västkusten - ifall någon skulle få för sig att ge förslag på skolor.

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in