• 2
  • 3
2007-08-20, 20:18
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Claesson_
Tja ska man installera något i linux måste man ju ha root behörigheter.
Jaså? Varför kan du inte bara lägga det i din hemmapp? Bara att ändra din PATH.
Jag brukar skapa en mapp i /opt/games/ och ändra så att jag som användare äger den - sedan installera där. Sedan som root skapar man symlänkar i /opt/bin och klart

Personligen har jag också satt rättigheter för min vanliga användare på usr/local och tagit bort den från roots sökväg.
Citera
2007-08-20, 20:47
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Och vad är det?

Läs hela inlägget.
Citera
2007-08-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Jaså? Varför kan du inte bara lägga det i din hemmapp? Bara att ändra din PATH.
Jag brukar skapa en mapp i /opt/games/ och ändra så att jag som användare äger den - sedan installera där. Sedan som root skapar man symlänkar i /opt/bin och klart

Personligen har jag också satt rättigheter för min vanliga användare på usr/local och tagit bort den från roots sökväg.

Du har säkert rätt, men jag trodde att hela tanken med säkerhetstänket i Linux va att en vanlig användare inte kunde installera något.

Ska gå och skämmas nu
Citera
2007-09-03, 20:36
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag har också problem med att installera HoMM3, fast i Xubuntu 7.04. Jag har både monterat iso-filen som beskrivits ovan, och även försökt packa upp den i en mapp.

När jag kör sudo sh setup.sh får jag felmeddelandet

setup.sh: 9: function not found
x86

Vad felas? Datorn är en äldre laptop med en intel celeron, så det är inga konstigheter med 64-bitar eller annan knepig hårdvara.

Googlar jag på det så kommer det mest upp sidor på utrikiska, och på de språk jag förstår har jag inte hittat någon lösning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in