2007-08-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Jaha, ursäkta missförståndet. Det händer ingenting när jag försöker öppna setup.sh. Läser vidare i README-filen och där står inget ytterligare om installationen, så jag fortsätter till "Playing the game". Där står att jag ska öppna heroes3-filen, men inget händer då heller. Värt att nämna är att båda dessa filer har Wine som default-öppnare. Kanske ska byta till något annat program?

Vad är den exakta utmatningen när du försöker att köra "setup.sh" eller någon annan fil i terminalen?
Citera
2007-08-19, 19:23
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Vad är den exakta utmatningen när du försöker att köra "setup.sh" eller någon annan fil i terminalen?

Utmaningen ligger helt enkelt i att jag vill kunna spela spelet. För att kunna göra det så måste jag ju först installera spelet, och det är där setup.sh kommer in i bilden. Det jag vill uppnå är väl att starta installationen av spelet.
Citera
2007-08-19, 19:24
Medlem
Citat:
Utmaningen ligger helt enkelt i att jag vill kunna spela spelet. För att kunna göra det så måste jag ju först installera spelet, och det är där setup.sh kommer in i bilden. Det jag vill uppnå är väl att starta installationen av spelet.
Det har jag förstått, men hur ska vi kunna hjälpa dig om vi inte får någon info att gå på?
Citera
2007-08-19, 20:20
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Det har jag förstått, men hur ska vi kunna hjälpa dig om vi inte får någon info att gå på?

Jag kör koden som skrevs tidigare i tråden i terminalen, men det enda som händer är att filerna extraheras till en vanlig mapp. Försöker sedan köra setup.sh-filen genom att dubbelklicka på den, men det händer inget.

Vet inte riktigt vad för mer information jag kan ge.
Citera
2007-08-19, 20:26
Medlem
Citat:
Jag kör koden som skrevs tidigare i tråden i terminalen, men det enda som händer är att filerna extraheras till en vanlig mapp. Försöker sedan köra setup.sh-filen genom att dubbelklicka på den, men det händer inget.

Vet inte riktigt vad för mer information jag kan ge.
Kör setup.sh via terminalen!
Citera
2007-08-19, 20:36
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Kör setup.sh via terminalen!

Hur gör jag det?

Edit: Jag må uppfattas som en total nybörjare, vilket jag är. Ubuntu är min första LInuxdist och jag har hållt på med den i mindre än en vecka.
Citera
2007-08-19, 22:25
Medlem
Citat:
Hur gör jag det?

Edit: Jag må uppfattas som en total nybörjare, vilket jag är. Ubuntu är min första LInuxdist och jag har hållt på med den i mindre än en vecka.

Du skriver
Kod:
sudo setup.sh
i den katalogen som setup.sh ligger i.
Citera
2007-08-19, 22:28
Medlem
flowss avatar
Citat:
Citat:

Haha Bästa svaret av Arcanum dessutom

Topic: Terminalen hittar du i Program -> System (eller liknande)
Citera
2007-08-19, 22:38
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Claesson_
Du skriver
Kod:
sudo setup.sh
Är du tokig!? Man kan ju inte bara sudoa hur som helst med filer man inte vet vad de gör. Dessutom är sudo tillsammans med wine strikt förbjudet.

Kod:
./setup.sh
Det här kommandot är det rätta att börja med, klagar den sedan på rättigheter är det dags att använda sudo.
Citera
2007-08-20, 18:15
Medlem
Arcanums avatar
Citat:

Du skriver
Kod:
sudo setup.sh

Testat. Konqueror öppnas och säger något i stil med att filen var felfri men att en mapp förväntades.

Citat:
Ursprungligen postat av flows

Haha Bästa svaret av Arcanum dessutom

Topic: Terminalen hittar du i Program -> System (eller liknande)

Heh, läste fel, my bad. Bjuder på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Är du tokig!? Man kan ju inte bara sudoa hur som helst med filer man inte vet vad de gör. Dessutom är sudo tillsammans med wine strikt förbjudet.

Kod:
./setup.sh
Det här kommandot är det rätta att börja med, klagar den sedan på rättigheter är det dags att använda sudo.

Samma resultat som sudo-koden.

Ska nog testa att installera en annan .iso-fil, se om det är nåt fel på den här .iso:n eller om det är jag som inte gör rätt.
Citera
2007-08-20, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado

Kod:
./setup.sh

Tja ska man installera något i linux måste man ju ha root behörigheter.
Citera
2007-08-20, 20:08
Medlem
Citat:
Samma resultat som sudo-koden.

Och vad är det?

Citat:
Tja ska man installera något i linux måste man ju ha root behörigheter.
Och jag skulle inte tro att ett seriöst företag skulle lägga "rm -rf /" i en installationsfil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in