• 1
  • 2
2007-08-19, 00:44
Medlem
Det är inte utgångshastigheten utan anslagskraften som avgör om det behövs licens eller inte. 10J är max för en licensfri enkelskottare och ynkliga 3J för semi-/automatiska vapen.

Bland det kraftigare du kan köpa rakt över disk (med licens) borde vara en FX Ranchero (om vi håller oss till luftpistoler). Den nämnda Crosman 2240 är helt ok för sitt pris och dessutom licensfri. Den kan också göras så mycket "roligare" med relativt enkla medel.
Citera
2007-08-19, 01:09
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det är inte utgångshastigheten utan anslagskraften som avgör om det behövs licens eller inte. 10J är max för en licensfri enkelskottare och ynkliga 3J för semi-/automatiska vapen.

Bland det kraftigare du kan köpa rakt över disk (med licens) borde vara en FX Ranchero (om vi håller oss till luftpistoler). Den nämnda Crosman 2240 är helt ok för sitt pris och dessutom licensfri. Den kan också göras så mycket "roligare" med relativt enkla medel.

10J följs ju för enkelskottare, och det är ju standardiserat till 200m/s för 4,5mm och nåt på 130 för 5,5mm enligt de flesta... Frågan är om verkligen alla semiautovapen där ute följer 3 joule-gränsen? Verkar inte vara så hård kontroll på just det, jag har provskjutit med luftvapen som jag skulle likställa med ett standard 200ms 4,5-gevär, men som vart i semiauto.
Citera
2007-08-19, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
10J följs ju för enkelskottare, och det är ju standardiserat till 200m/s för 4,5mm och nåt på 130 för 5,5mm enligt de flesta... Frågan är om verkligen alla semiautovapen där ute följer 3 joule-gränsen? Verkar inte vara så hårt kontroll på just det, jag har provskjutit med luftvapen som jag skulle likställa med ett standard 200ms 4,5-gevär, men som vart i semiauto.

Lagen säger 10J och 3J. Den gamla m/s lagen försvann för länge sedan. Teoretiskt så skulle du ju kunna konstruera ett luftvapen för lättare ammunition och då skulle det krävas högre hastighet vid samma diameter på ammunitionen för att komma upp i samma anslagsenergi som med den tyngre ammunitionen (t.ex. plastdiaboler, kompositrundkulor eller något annan tokeri).

Gällande "semi": I lagens mening skall vapnet automatiskt ladda om och föra en ny kula till loppet efter att du skjutit av det tidigare skottet för att det skall vara halv-/helautomat.

Vad gäller luftvapen så är detta extremt ovanligt, t.ex. de luftpistoler som du kan skjuta med så snabbt du hinner dra i avtryckaren för i realiteten kulan till loppet i och med att du drar i avtryckaren med fingret, dvs det sker inte automatiskt och således så är det fortfarande 10J som gäller.

edit: kommer på ett enda fullautoluftgevär och detär Baikals "Drozd". I sin ursprungliga version så är den tillståndspliktig då den ligger runt 7,5J. Det finns dock en version med kortare pipa som skall ligga på lagliga 3J.
Citera
2007-08-19, 01:43
Medlem
><((((°>s avatar
det är väl för kompicerat med så små kulor mm (om dom inte är runda) för att göra semi/FA till luftgevär/pistol. med tanke på den allmänt låga kvaliteten på luftvapen så skulle jag föredra en enskottare any day! dessutom vem behöver semi, det första man borde göra är att lära sig sikta och träffa saker, istället för "spray and pray". dessutom så är det mycket billigt med luftgevärskulor så man har god tid på sig/råd att öva.
Citera
2007-09-08, 14:49
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Finns roliga luftvapen att köpa nu, ombyggda riktiga vapen som är 2-3 ggr. kraftigare än Co2.

Jag har en Glock 19, ombyggd, mycket litet ingrepp. Funkar väldigt bra.
Citera
2007-10-04, 21:58
Medlem
En fråga bara:
Varför vill ni ha så kraftiga luftvapen?!
Är det inte lättare med riktiga?! En 9 mm pistol låter nog inte mycket mer än ett kraftigt luftvapen, fast den är ordentligt mycke kraftigare!
Jag ifrågasätter er inte ty luftvapen är smidigare, tystare etc...
Citera
2007-10-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hischnick
En fråga bara:
Varför vill ni ha så kraftiga luftvapen?!
Många har väl inte vapenlicenser men vill kunna bli av med lite duvor och skit ändå, eller bara nöjesskjuta lite. I princip alla luftvapen är betydligt mycket starkare från fabriken än vad de är i Sverige p.g.a. svenska fjantlagar på området.

Med licens så är luftvapen en j*vligt billig metod för skyddsjakt, en burk på 500 skott kostar nästan ingenting och luften är helt gratis. Luftgevär används också i mycket stor omfattning till tävlingsskytte (men då finns det begränsingar).

Citat:
Är det inte lättare med riktiga?! En 9 mm pistol låter nog inte mycket mer än ett kraftigt luftvapen, fast den är ordentligt mycke kraftigare!
Har du hört en 9mm pistol någon gång? Jag gissar att svaret är nej.

Citat:
Jag ifrågasätter er inte ty luftvapen är smidigare, tystare etc...
Den främsta fördelen är priset på ammunition och möjligheten att träna på ditt skytte i princip överallt. Alla tävlingsskyttar spenderar en stor del av året med att nöta med luftgevär inomhus även om de flesta nog tycker att det är roligare med sommarens utomhusskytte på 50 och 300m.
Citera
2007-10-06, 14:04
Medlem
Det är ju sant! Luftvapen är lite billigare och mer praktiska att bruka!
Men kan man inte få tag på riktigt, riktigt kraftiga luftvapen utan licens?!
Citera
2007-10-06, 17:06
Medlem
Citat:
Det är ju sant! Luftvapen är lite billigare och mer praktiska att bruka!
Men kan man inte få tag på riktigt, riktigt kraftiga luftvapen utan licens?!
Nej, inte lagligt.
Citera
2007-10-07, 16:49
Medlem
cephs avatar
Han har en poäng angående ljudnivån dock, riktigt ordentliga PCP-gevär låter iallafall lika mycket eller ibland mer än en vanlig 22:a. Så pass att grannarna börjar undra, iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in