Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
jag råkade komma in på ämnet i en tråd om linus så jag tar det här istället!
Jo, jag svarar här istället. Om jag struntar i att behålla några filer i windows och bara vill kunna ha möjligheten att installera windows igen, räcker det då att ta en avbild av d: ? (det är tydligen där som min "windows-cd" ligger. D: partitionen är på typ 3,1 GB - den delen av hårddisken används alltså när jag typ ska nollställa datorn tillbaks till fabriksinställningarna) Jag vet inte vilka problem som skulle kunna uppstå, om det är nån inbyggd "kod" eller nåt, men jag har ju alla fall en windowslicensnummer på ett klistermärke på datorn, och det kanske kunde vara till nån hjälp om dom kräver autenticering
Hej, fick ditt pm.
Oj, nu sätter du mig på prov

Jag vet inte hur det där med återställningspartitioner fungerar riktigt... Om D: är e.g en installations-cd så
borde det ju funka att göra som du säger. Fast jag har svårt att se anledningen att bara göra en image av D:. Gör du en image av hela disken kan du välja vilken/vilka partitioner du vill återställa, du behöver inte återställa samtliga partitioner. Personligen skulle jag göra så här för att ta reda på svaret:
1. En backup av hela hårddisken (alla partitioner inklusive MBR)
2. "Utplåna" C och D genom valfri metod (till exempel installera linux)
3. Återställa D: och sedan försöka installera windows. Om detta misslyckas så kan jag återställa resterande partitioner också från min backup
Nu menar jag inte att du bör göra detta (snälla gör inte det, för om det går åt h-e så är det p.g.a. att jag har lett in dej på dåliga tankar

), men jag tror att jag hade gjort så, djärv och dum som jag är när det handlar om sån't här...
En tanke som slår mig dock är att jag vet att vissa Dell datorer levererades med en återställningspartition. Om man formatterade om C: och installerade om windows (det följde även med en installationsskiva), så gick det sedan inte att komma åt pc-restore (alltså motsvarande din "D:") även om just den partitionen var orörd.