• 1
  • 2
2007-08-17, 16:33
Bannlyst
Hej, köpte en dator med XP Home för typ 4 år sen,
windows var förinstallerat på en "partition" på hårddisken, alltså vanliga hårddisken är C: och så är D: låst. Om man måste typ installera om datorn till fabriksinställningarna, så installeras den från den partitionen

Men om jag skulle få för mig att pröva att installera t ex. Ubuntu/Linux och sen ville ha tillbaks windows, finns det då nån möjlighet att "tanka ner" windows lagligt? Jag menar, man har ju ändå en licensierad version av windows som man har "rätt" till.
Citera
2007-08-17, 17:38
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Hej, köpte en dator med XP Home för typ 4 år sen,
windows var förinstallerat på en "partition" på hårddisken, alltså vanliga hårddisken är C: och så är D: låst. Om man måste typ installera om datorn till fabriksinställningarna, så installeras den från den partitionen

Men om jag skulle få för mig att pröva att installera t ex. Ubuntu/Linux och sen ville ha tillbaks windows, finns det då nån möjlighet att "tanka ner" windows lagligt? Jag menar, man har ju ändå en licensierad version av windows som man har "rätt" till.

När du har ett OEM-operativsystem ligger ansvaret hos den som tillverkade datorn.
Citera
2007-08-17, 19:13
Medlem
borrizs avatar
Kolla om du inte har en möjlighet att säkerhetskopiera (bränna) dina installationsfiler. De flesta OEM-installerade datorer brukar ha en "skapa säkerhetskopia"-option.
Citera
2007-08-17, 23:11
Bannlyst
Ok, tack för svaren. OM det finns en sådan inställningsmöjlighet (att skapa en säkerhetskopia) - är det i så fall nåt som ligger som ett synligt kommando nånstanns, typ kan man göra det genom kontrollpanelen, eller i systeminställningar eller nåt sånt?
Citera
2007-08-19, 12:56
Bannlyst
jag råkade komma in på ämnet i en tråd om linus så jag tar det här istället!

Citat:
Ursprungligen postat av danieleb
@ sEBbe85: Jag är inte helt icke-amatör själv. Hårddiskens struktur och innehåll kopieras till ett komprimerat arkiv. Om du defragmenterar den innan så får du en defragmenterad avbild. Jag har t.ex. ett 3,1 gb arkiv som innehåller samtliga fyra partitioner på min 160 gb hd: (XP, Linux [/home, /, swap]) efter en nyinstallation av båda os:en, så det är bara uppdateringar och basprog. Själv sparar jag mina backuper på en extern hd. Jag vet inte om det är möjligt att återställa från dvd-skivor när man använder rescue cd:n, om man bara har en cd/dvd-drive, dessutom tar det en jäkla tid med sådana.

Det här är i alla fall ett tips till de som vill pröva ett installerat linux, men är rädda för att förstöra sin tidigare installation. Har sett många trådar här på forumet av folk som har latjat med Ubuntu ett tag och som sedan upptäcker att de inte kan få igång sitt windows igen. Gör en backup innan för att vara på den säkra sidan.

Jo, jag svarar här istället. Om jag struntar i att behålla några filer i windows och bara vill kunna ha möjligheten att installera windows igen, räcker det då att ta en avbild av d: ? (det är tydligen där som min "windows-cd" ligger. D: partitionen är på typ 3,1 GB - den delen av hårddisken används alltså när jag typ ska nollställa datorn tillbaks till fabriksinställningarna) Jag vet inte vilka problem som skulle kunna uppstå, om det är nån inbyggd "kod" eller nåt, men jag har ju alla fall en windowslicensnummer på ett klistermärke på datorn, och det kanske kunde vara till nån hjälp om dom kräver autenticering
Citera
2007-08-19, 17:36
Medlem
borrizs avatar
Snälla sEBbe85, jag har en känsla av att du gör saker och ting alldeles för svåra för dig!
Kontakta det företag som levererat din dator och be om råd, i värsta fall får du slanta upp för en ominatallations CD.
Jag förutsätter att du har kollat på leverantörens support-site, redan innan du har skapat tråden.
Citera
2007-08-19, 17:54
Medlem
sommarlovs avatar
Passa på att köpa en ny/större hårddisk.
På den kan du installera ubuntu/vad du vill.
Utan att riskera orginalinstallationen.

Bara att öppna lämplig lucka på undersida och lyfta ur den gamla.
Citera
2007-08-19, 19:10
Medlem
danielebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
jag råkade komma in på ämnet i en tråd om linus så jag tar det här istället!

Jo, jag svarar här istället. Om jag struntar i att behålla några filer i windows och bara vill kunna ha möjligheten att installera windows igen, räcker det då att ta en avbild av d: ? (det är tydligen där som min "windows-cd" ligger. D: partitionen är på typ 3,1 GB - den delen av hårddisken används alltså när jag typ ska nollställa datorn tillbaks till fabriksinställningarna) Jag vet inte vilka problem som skulle kunna uppstå, om det är nån inbyggd "kod" eller nåt, men jag har ju alla fall en windowslicensnummer på ett klistermärke på datorn, och det kanske kunde vara till nån hjälp om dom kräver autenticering

Hej, fick ditt pm.
Oj, nu sätter du mig på prov Jag vet inte hur det där med återställningspartitioner fungerar riktigt... Om D: är e.g en installations-cd så borde det ju funka att göra som du säger. Fast jag har svårt att se anledningen att bara göra en image av D:. Gör du en image av hela disken kan du välja vilken/vilka partitioner du vill återställa, du behöver inte återställa samtliga partitioner. Personligen skulle jag göra så här för att ta reda på svaret:

1. En backup av hela hårddisken (alla partitioner inklusive MBR)
2. "Utplåna" C och D genom valfri metod (till exempel installera linux)
3. Återställa D: och sedan försöka installera windows. Om detta misslyckas så kan jag återställa resterande partitioner också från min backup

Nu menar jag inte att du bör göra detta (snälla gör inte det, för om det går åt h-e så är det p.g.a. att jag har lett in dej på dåliga tankar ), men jag tror att jag hade gjort så, djärv och dum som jag är när det handlar om sån't här...

En tanke som slår mig dock är att jag vet att vissa Dell datorer levererades med en återställningspartition. Om man formatterade om C: och installerade om windows (det följde även med en installationsskiva), så gick det sedan inte att komma åt pc-restore (alltså motsvarande din "D:") även om just den partitionen var orörd.
Citera
2007-08-19, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Snälla sEBbe85, jag har en känsla av att du gör saker och ting alldeles för svåra för dig!
Kontakta det företag som levererat din dator och be om råd, i värsta fall får du slanta upp för en ominatallations CD.
Jag förutsätter att du har kollat på leverantörens support-site, redan innan du har skapat tråden.

följ detta råd och skicka efter en ominstallationscd av firman du köpt datorn av om det var en OEM-windows förinstallerad, klart enklast om du vill behålla din licens och sparar tid i framtiden.
Citera
2007-08-19, 22:20
Medlem
Akademikerns avatar
tanka en piratad version. du har ju ändå betalt för det. helt rätt rent etiskt enligt mig. helt olagligt enligt en tjocka blå boken.
Citera
2007-08-19, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
tanka en piratad version. du har ju ändå betalt för det. helt rätt rent etiskt enligt mig. helt olagligt enligt en tjocka blå boken.
offtopic: håller med rent principiellt, om man tex en gång köpt en vinylplatta på 80-talet så äger man ju rättigheterna till sin "licens" och borde kunna dra ned/kopiera samma låtar på modernt media för egen del hur mycket man vill...
edit: microsoft skulle haft en "ren" installation att dra ned, som man bara kunde använt sitt köpta serial till motsv. anges vid nedladdning som id och vid installationsoxen.
Citera
2007-08-20, 01:35
Bannlyst
aha, jo men ladda ner olagligt har jag inget emot (hade Microsoft Office-paketet hemma förr, i piratversion) ..så det är inga problem att hitta windows installations-dvd-skivor ute i piratlandets träskmarker (typ torrentsidor?)? inbillade mig av nån anledning att sånt inte fanns ute... men om man nu har ett "riktigt" serienummer som man skriver in kanske det inte räknas som pirat? skitsamma, bara det är Xp så är jag nöjd. jag är en liten xp-bög.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in