Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Men nu ville jag inte höra om Mac-människor som kör Linux, utan om Linux-människor som kör Mac-hårdvara...
På sätt och vis, ja. Men inte på det viset du förmodligen menar. Jag kör Linux på en PC, men MacOS på en Mac Mini. Men det är faktiskt inte MacOS som är anledningen till att jag köpte en Mac Mini. Utan jag ville ha den därför att den är relativt tyst, samtidigt som den är kraftfull nog att kunna visa filmer i HD-upplösning, och dessutom passar rätt bra i vardagsrummet. Anledningen till att jag kör MacOS på den, är att jag inte ser någon särskild anledning att köra något annat system på den. Det finns helt enkelt gott om programvaror för Mac som klarar det jag använder den till, dvs mestadels filmtittande.
Många har en bild av Mac som en dyr dator. Det kanske gäller en del macar, men i min Mini, har jag en dator som inte är dyrare än en motsvarande PC om man ser till helheten. Då syftar jag inte enbart på prestanda, utan även på faktorer som tysthet, att den kan stå i vardagsrummet utan att skämmas, att den direkt funkar tillsammans med min plasma-tv utan något som helst krångel, mm. Naturligtvis går det att hitta en snabbare PC för samma pris. Men om den låter som en dammsugare, ser ful ut, mm, då är den inte precis något jag vill ha i vardagsrummet. Man bör tänka på att en hel del av dessa kvaliteter har Apple uppnått genom att använda komponenter som vanligtvis hittas i bärbara datorer. Sådana är egentligen rätt dyra i förhållande till motsvarigheterna för stationära datorer. Därför är jag rätt imponerad av hur de lyckas hålla så låga priser på Mini-modellerna.