• 1
  • 2
2007-08-17, 10:23
Medlem
Nemesis1s avatar
Ja, finns det någon sådan här?? Eftersom så många Mac-människor tycker de har den bästa hårdvaran borde det väl de flesta Linux-användare använda Mac istället för PC, men ändå har jag inte märkt att så är fallet... Varför är det så?? Väljer man bara Mac för att få ha MacOS??
Citera
2007-08-17, 11:23
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ja, finns det någon sådan här?? Eftersom så många Mac-människor tycker de har den bästa hårdvaran borde det väl de flesta Linux-användare använda Mac istället för PC, men ändå har jag inte märkt att så är fallet... Varför är det så?? Väljer man bara Mac för att få ha MacOS??
Jag tror man väljer att köpa en Mac av många anledningar, användare kan ju vara extremt mångsidiga!

I din formulering "Eftersom så många Mac-människor tycker de har den bästa hårdvaran borde det väl de flesta Linux-användare använda Mac istället för PC," känner jag en dragning mot en sån här tråd där man ska berätta att mac inte alls är bäst utan att användarna istället är mongoloida får som tycker om att injicera diarée i ögongloben eller nåt.

Om så icke är fallet så tror jag att OSX är ett så pass bra operativ att man behåller det när man ändå köpt en mac.
Citera
2007-08-17, 14:50
Medlem
Jag kör Linux på min MacBook Pro. Köpte den för hårdvarans skull. Dock så blir det mest OS X, då det flyter på bättre. Men programutbudet till GNU/Linux är ju enormt, så ä det något man saknar så är det ju bara att boota om.

Och så självklart Linux för wardriving.

Kör olika Linuxdistar på alla datorer hemma, men jag lär ändå säga att OS X är grymt!
Kör dessutom Leopard nu, och det är ju inte precis sämre.
Citera
2007-08-17, 16:21
Medlem
Akademikerns avatar
Många verkar köra både OS X och linux på sina mac'ar vad jag har läst.

Själv kör jag bara OS X då jag anser att det är ett helt underbat operativsystem.
Citera
2007-08-17, 18:09
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Har kört lite Linux på mina datorer men har aldrig sett att jag egentligen har något behov av det och därför sällan bootat in i det. OS X är bättre enligt mig.
Citera
2007-08-17, 22:49
Medlem
Nemesis1s avatar
Men nu ville jag inte höra om Mac-människor som kör Linux, utan om Linux-människor som kör Mac-hårdvara...
Citera
2007-08-17, 23:13
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Då kanske inte Mac OS-forumet är rätt?
Citera
2007-08-17, 23:28
Medlem
katten80s avatar
jo det är rätt så vanligt. Var det inte så att Linus Torvalds själv hade en IMac som huvuddator ett tag?

Annars har jag också hört om många "Linux människor" som köpt en Mac men sen upptäckt att OS X är ett riktigt bra os.
Citera
2007-08-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Men nu ville jag inte höra om Mac-människor som kör Linux, utan om Linux-människor som kör Mac-hårdvara...
På sätt och vis, ja. Men inte på det viset du förmodligen menar. Jag kör Linux på en PC, men MacOS på en Mac Mini. Men det är faktiskt inte MacOS som är anledningen till att jag köpte en Mac Mini. Utan jag ville ha den därför att den är relativt tyst, samtidigt som den är kraftfull nog att kunna visa filmer i HD-upplösning, och dessutom passar rätt bra i vardagsrummet. Anledningen till att jag kör MacOS på den, är att jag inte ser någon särskild anledning att köra något annat system på den. Det finns helt enkelt gott om programvaror för Mac som klarar det jag använder den till, dvs mestadels filmtittande.

Många har en bild av Mac som en dyr dator. Det kanske gäller en del macar, men i min Mini, har jag en dator som inte är dyrare än en motsvarande PC om man ser till helheten. Då syftar jag inte enbart på prestanda, utan även på faktorer som tysthet, att den kan stå i vardagsrummet utan att skämmas, att den direkt funkar tillsammans med min plasma-tv utan något som helst krångel, mm. Naturligtvis går det att hitta en snabbare PC för samma pris. Men om den låter som en dammsugare, ser ful ut, mm, då är den inte precis något jag vill ha i vardagsrummet. Man bör tänka på att en hel del av dessa kvaliteter har Apple uppnått genom att använda komponenter som vanligtvis hittas i bärbara datorer. Sådana är egentligen rätt dyra i förhållande till motsvarigheterna för stationära datorer. Därför är jag rätt imponerad av hur de lyckas hålla så låga priser på Mini-modellerna.
Citera
2007-08-18, 10:19
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Då kanske inte Mac OS-forumet är rätt?
Nej, det har du rätt i, jag borde ha startat tråden i Linux-forumet istället!
Citera
2007-08-19, 11:03
Medlem
miklons avatar
Jag gissar att det är kombinationen hårdvara och mjukvara som gör att de flesta Mac-fantaster föredrar Mac och om man tar bort mjukvaran så försvinner ju en viktig del i ekvationen, då har man kvar en dator som är snygg, men som egentligen inte utmärker sig prestandamässigt.

Så frågan är hur intressant det är att köpa en Mac om man har tänkt att enbart köra Linux. Förmodligen finns det en del som gör det ändå, för att de vill ha en snygg burk eller för att de upplever att de får bra kvalitet för pengarna, men frågan är hur vanligt det är.
Citera
2007-08-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag gissar att det är kombinationen hårdvara och mjukvara som gör att de flesta Mac-fantaster föredrar Mac och om man tar bort mjukvaran så försvinner ju en viktig del i ekvationen, då har man kvar en dator som är snygg, men som egentligen inte utmärker sig prestandamässigt.

Så frågan är hur intressant det är att köpa en Mac om man har tänkt att enbart köra Linux. Förmodligen finns det en del som gör det ändå, för att de vill ha en snygg burk eller för att de upplever att de får bra kvalitet för pengarna, men frågan är hur vanligt det är.
Nja, där har du väl ändå fel.

När jag köpte min MBP så fanns det inga andra datorer som var i närheten av den prestandan i det formatet. Kanske en med 17" skärm för 30k.
Nästan lika nu, alltid något som gör att det är "fel" på de andra jag kikat på. Och nu är jag ingen speciell Mac älskare. Det var den dator som passade mig just då.

Men iof så har ju alla olika smak. :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in