Citat:
Ursprungligen postat av Lapalama
Jo jag känner till Dahlgren mycket väl, både från TV, Bon Lloc och nu senast från Restaurang Mathias Dahlgren på Grand.
Denna risotto är säkert jättegod men inget jag skulle tillaga eller bjuda på, för det första inget vin (jag föredrar vermouth), för det andra skulle jag inte bjuda andra på rå oxmärg (grymt gott men inte värt risken med bse och grejer). Grädden i detta recept känns som en genväg till bra konsistens, den fixas med bra buljong, stärkelse i riset, smör och parmesan.
Trevligt att du värnar om dina gäster! Om du ska fortsätta i samma anda kan det vara en trevlig gest att ge gästerna hjälmar så att de har en större chans att överleva ett eventuellt takras. Sedan kan det också vara läge att vaddera bordskanterna och använda plastknivar…
Märk väl! Jag har aldrig någonsin skrivit att det ska vara grädde i en Konventionell risotto.
Däremot brukar jag, och uppenbarligen andra såsom påvisat, vända ner lite för att ge risotton en lenare finish. Löjligt annars att hänga upp sig på en sådan detalj som är en smaksak i en tråd som handlar om hur en vegetarian, med hjälp av grönsaker, ska få omkull en normal människa. Puss på dig!
EDIT.
Nu kanske jag överdriver en aning men jag skickade faktiskt ett mail till Mathias, eller till hans restaurang om jag ska vara exakt, och fick svar! Övermänniskan Mathias Dahlgren meddelar följande:
http://i17.tinypic.com/6bxxlih.jpg