2007-08-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brödrost
Någon god sallad går nog bra. Annars fungerar Quornfärs som ganska bra ersättning i de flesta köttfärsrätter.

Tacos!
Quorn är inte vegetariskt, om vi skall vara petiga. Quorn innehåller äggviteprotein.
Citera
2007-08-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Vet inte ens vad större delen av det där betyder, lust att specificera?
Risotto är uteslutet, för övrigt. Gillar inte det. Och ingen tryffel heller. Och inga gröna ärtor.
Nä, jag har faktiskt ingen personlig favorit, eftersom jag alltid bara slänger ihop vad jag har i kylskåpet. Och även om jag hade någon favorit så hade den varit för vardaglig för att bjuda på. Jag vill som sagt ha något piffigt.
Så du är vegetarian, men gillar inte svamp, risotto, tryffel, ärtor...låter lite tråkigt tycker jag. Vegetarian utan svamp, hur tusan går det?

Dessutom skall det inte vara grädde i en risotto, det krämiga skall komma från riset (och osten) och inget annat.
Citera
2007-08-17, 21:42
Medlem
ssshhs avatar
Citat:
Quorn är inte vegetariskt, om vi skall vara petiga. Quorn innehåller äggviteprotein.

OT: Vegetariskt är det väl, men inte veganskt?

Du skulle kunna laga till goda falafelbollar, som du sedan serverar tillsammans med massor av tillbehör, såsom grönsaker, hummus, aoli. Ställ fram allt i små skålar på bordet och servera med pitabröd, så kan man plocka ihop sin mat själv. Känns mysigt och lagom pyssligt
Citera
2007-08-18, 03:28
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777

Du kan vara hur petig du vill. Vegetarianer äter ägg.
Citera
2007-08-18, 03:29
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Så du är vegetarian, men gillar inte svamp, risotto, tryffel, ärtor...låter lite tråkigt tycker jag. Vegetarian utan svamp, hur tusan går det?

Dessutom skall det inte vara grädde i en risotto, det krämiga skall komma från riset (och osten) och inget annat.

Livet går vidare utan svamp och gröna ärtor...jag lovar. ;]
Citera
2007-08-18, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Du kan vara hur petig du vill. Vegetarianer äter ägg.
Så det är okej att äta ett ägg innan det kläcks? Löjligt. Det finns inga skäl till varför man skulle äta ägg men inte kyckling. Kyckling är inte skadligt, så det finns inga hälsoskäl. Och äter man ägg stödjer man ändå fågelindustrin, så man kan inte skylla på det etiska heller.

Men det är klart, idag kallar sig ju folk vegetarianer, innan de sätter sig ner för att äta sin panerade torsk med äggsås, som de dricker en liter mjölk till...tydligen är man vegetarian om man inte äter rött kött.
Citera
2007-08-18, 05:08
Medlem
ssshhs avatar
Citat:
Så det är okej att äta ett ägg innan det kläcks? Löjligt. Det finns inga skäl till varför man skulle äta ägg men inte kyckling. Kyckling är inte skadligt, så det finns inga hälsoskäl. Och äter man ägg stödjer man ändå fågelindustrin, så man kan inte skylla på det etiska heller.

Men det är klart, idag kallar sig ju folk vegetarianer, innan de sätter sig ner för att äta sin panerade torsk med äggsås, som de dricker en liter mjölk till...tydligen är man vegetarian om man inte äter rött kött.

Självklart kan man diskutera det etiska i att äta ägg eller inte, men jag tror mer att jag samt Apotek menade att just quorn ÄR, per definition, vegetariskt. Vad du pratar om är vegansk kosthållning, inte vegetariskt. Om man ska vara petig
Citera
2007-08-18, 05:28
Bannlyst
Citat:

Äggen som man äter är ju inte befruktade så det är ju inte så att man dödar nått/nån.
Citera
2007-08-18, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Som övertygad köttätare och tillika het granne (men inte till dig antagligen, om inte du är den söta nyinflyttade blondinen...) så skulle jag vilja varna lite för sådana rätter som "imiterar" kötträtter. Hur gott det än skulle vara så skulle en köttätande man kunna tolka det som ett subtilt "uppfostringsförsök". lite i stil med att "titta så gott det går att göra denna kötträtten med quorn".

Satsa istället på någon rätt som inte har kött i vanliga fall, och tänk på att en man inte i första hand äter för att det är socialt, utan för att det är gott och bli mätt. Mycket skall det vara alltså, och mättande. Inga jävla gurkstavar med dipp alltså

Vägen till mannens hjärta går genom magen. En gammal sanning.
Det är håller jag med om, delvis i alla fall. Satsa på en rätt som inte innehåller något "köttsubstitut".

För övrigt, grädde i risotto? Vart är världen på väg?...
Citera
2007-08-18, 07:24
Medlem
apoteks avatar
Citat:

Bästa Caine. Tack för ditt inlägg.

Hönsäggen vi människor äter är obefruktade, som du säkert vet. Det är inte stackars små kycklingar som ligger där i tills dumma jag kommer och kläcker ägget och steker det. Det är helt enkelt en stackars liten äggula.

Men den diskussionen kan vi väl ta i en annan tråd va?

Edit: Var bara tvungen att lägga in den lilla ordvitsen i början där.
Citera
2007-08-18, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Vad trevligt att vi har fått en risottoexpert till Mat och Dryck...

Här är mitt favoritrecept på risotta som kommer från Kokboken Bon Lloc, skriven av Mathias Dahlgren. Värt att notera för vår kära risottoexpert är att Mathias hör till den absoluta kockeliten med bl a en guldmedalj från Bocuse d´Or och är den svenska kock som röstats fram till kockarnas kock flest gånger. Receptet jag nu presenterar serverades en gång i tiden på en restaurang med en Stjärna i Guide Rouge.

Svamprisotto
Oxmärg, kalvsky, persilja

Ingredienser 4 portioner
Risotto

2 dl avoriris
4 msk schalottenlök, fint hackad
4-5 dl ljus kycklingbuljong
1 dl lättvispad grädde
50g parmesan
25 g tärnad oxmärg, väl sköljd i kallt vatten
Smör
Salt
Svartpeppar
Citronjuice

Svamp
100 g rensad skogssvamp, t ex kantareller, svart trumpetsvamp, karljohansvamp
Smör
Salt
Peppar

Övrigt
Kalvsky
25 g raspad parmesan
1 msk fint skuren persilja
Olivolja
Svartpeppar

Metod
Svetta lök och ris på svag värme med lite olivolja. Häll över kycklingbuljongen och koka riset mjukt, med lite kärna. Vänd ner oxmärg, riven parmesan, grädde och smör. Smaka av med salt och peppar.

Stek svampen i smör. Krydda och låt rinna av i finmaskig sil. Värm och smaka av kalvskyn.

Klicka ut risotton på botten av djupa tallrikar. Täck med stekt svamp och ringla sky över. Toppa med raspad parmesan, persilja, svartpeppar och några droppar olivolja.

Jo jag känner till Dahlgren mycket väl, både från TV, Bon Lloc och nu senast från Restaurang Mathias Dahlgren på Grand.

Denna risotto är säkert jättegod men inget jag skulle tillaga eller bjuda på, för det första inget vin (jag föredrar vermouth), för det andra skulle jag inte bjuda andra på rå oxmärg (grymt gott men inte värt risken med bse och grejer). Grädden i detta recept känns som en genväg till bra konsistens, den fixas med bra buljong, stärkelse i riset, smör och parmesan.
Citera
2007-08-18, 18:57
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapalama
Jo jag känner till Dahlgren mycket väl, både från TV, Bon Lloc och nu senast från Restaurang Mathias Dahlgren på Grand.

Denna risotto är säkert jättegod men inget jag skulle tillaga eller bjuda på, för det första inget vin (jag föredrar vermouth), för det andra skulle jag inte bjuda andra på rå oxmärg (grymt gott men inte värt risken med bse och grejer). Grädden i detta recept känns som en genväg till bra konsistens, den fixas med bra buljong, stärkelse i riset, smör och parmesan.

Trevligt att du värnar om dina gäster! Om du ska fortsätta i samma anda kan det vara en trevlig gest att ge gästerna hjälmar så att de har en större chans att överleva ett eventuellt takras. Sedan kan det också vara läge att vaddera bordskanterna och använda plastknivar…

Märk väl! Jag har aldrig någonsin skrivit att det ska vara grädde i en Konventionell risotto.
Däremot brukar jag, och uppenbarligen andra såsom påvisat, vända ner lite för att ge risotton en lenare finish. Löjligt annars att hänga upp sig på en sådan detalj som är en smaksak i en tråd som handlar om hur en vegetarian, med hjälp av grönsaker, ska få omkull en normal människa. Puss på dig!

EDIT.

Nu kanske jag överdriver en aning men jag skickade faktiskt ett mail till Mathias, eller till hans restaurang om jag ska vara exakt, och fick svar! Övermänniskan Mathias Dahlgren meddelar följande:

http://i17.tinypic.com/6bxxlih.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in