2007-08-17, 13:27
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Som övertygad köttätare och tillika het granne (men inte till dig antagligen, om inte du är den söta nyinflyttade blondinen...)
Om du med nyinflyttad menar cirka två och en halv månad, så jo, det skulle kunna vara jag.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
så skulle jag vilja varna lite för sådana rätter som "imiterar" kötträtter. Hur gott det än skulle vara så skulle en köttätande man kunna tolka det som ett subtilt "uppfostringsförsök". lite i stil med att "titta så gott det går att göra denna kötträtten med quorn".

Satsa istället på någon rätt som inte har kött i vanliga fall, och tänk på att en man inte i första hand äter för att det är socialt, utan för att det är gott och bli mätt. Mycket skall det vara alltså, och mättande. Inga jävla gurkstavar med dipp alltså

Vägen till mannens hjärta går genom magen. En gammal sanning.

Ja jag är lite inne på det också. Vill inte använda quorn, utan satsa på bra vegetarisk mat baserat på råvaror snarare än halvfabrikat...sånt kan man ju käka när som helst.
Jag är ju inte ute efter att konvertera honom till att bli vegetarian på något sätt, utan bara laga god mat till honom, och så råkar det bli vegetarisk mat eftersom jag inte äter kött.
Citera
2007-08-17, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Hmm, ja nu ser jag ju. Du är vacker men ser ut att behöva lite biff. Få lite färg på kinderna så att säga… Klarar du buljong och grädde är en risotto på sin plats!

Du har INTE grädde i en risotto.
Citera
2007-08-17, 14:01
Medlem
cobrs avatar
Många italienska rätter är vegetariska, vad sägs om den här menyn?
Med en bra Chianti classico att dricka.

Primi:
TORTINO AI CARCIOFI (Artichoke Crust)

4 artichokes
4 tbs. extra virgin olive oil
flour
salt
6 eggs
pepper
2/3 cup grated Parmigiano

Wash and cut the artichokes in quarters. Coat with flour and fry them in hot oil. Drain off excess fat and set aside. Beat the eggs with salt, pepper and Parmigiano and mix with the artichokes. Grease an 8-in. pie pan and bake in the oven for about 20 mins. at 325ºF.

Secondi:
PASTA ALLA NORMA (Pasta with Eggplant and Basil)

1 eggplant
1 clove garlic
10 ripe tomatoes, peeled, seeded and diced
3 oz. aged salted ricotta, grated
olive oil
1 lb. penne
10 basil leaves
salt
pepper

Slice the eggplant and place on a cutting board propped on a slant, cover with salt and leave under a weight for one hour until the bitter water seeps out. Brown the garlic in oil, add the tomatoes and salt. Bring to a simmer over medium heat and continue cooking, stirring occasionally, until the sauce has reduced by 1/3. Add pinch of pepper, remove from heat and set aside.

Wash the slices of eggplant and pat dry; fry in hot oil, place on paper towels to dry, then chop coarsely, and set aside. Cook the spaghetti in a large pot of boiling salted water until just al dente and drain. Quickly toss in a large skillet half of the tomato sauce, the eggplant, a few basil leaves and half of the grated cheese over a brisk flame. Then put the pasta in the serving dish, cover with the remaining half of the sauce, the rest of the grated ricotta, sprinkle with a few more basil leaves and serve.

Serves 6

Dolce:
CROSTATA DI LIMONE (Lemon Tart)

Pie dough:
1 1/4 cups all-purpose flour
5 tsp superfine sugar
1/2 cup butter, cut into small pieces
1 tbsp water

Filling:
2/3 cup heavy cream
1/2 cup superfine sugar
4 eggs
grated rind of 3 lemons
9 tbsp lemon juice
confectioner's sugar for dusting

To make the pie dough, place the flour and sugar in a bowl and rub in the butter using your fingertips. Add the water and mix until a soft pie dough has formed. Wrap and chill for 30 minutes.

On a lighthly floured surface, roll out the dough and line a 10-inch loose-bottomed quiche pan. Prick the pie dough all over with a fork.

Line the pie shell with foil and dried beans and bake blind in a preheated oven at 375 degrees for 15 mins. Remove the foil and beans, return to the oven and cook the pie shell for another 15 mins.

To make the filling, whisk the cream, sugar, eggs and lemon rind and juice together. Place the pie shell, still in its pan, on a cookie sheet and pour in the filling.

Bake in the oven for about 20 mins., or until just set. Let cool then lightly dust with confectioner's sugar before serving.

N.B. You might need to add more than 1 tbsp. of water to make the dough stick together.
Citera
2007-08-17, 14:04
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobr
text

Nu börjar det likna nåt! Det där lät ljuvligt, särskilt som jag älskar kronärtskocka.
Citera
2007-08-17, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Det är högst vanligt att tillsätta grädde för smak och konsistens, även tryffelolja exempelvis.

Det är högst ovanligt om inte felaktigt att blanda grädde i risotton, tryffelolja kan jag gå med på även om jag skulle föredra några tunna skivor tryffel över maträtten...

MEN gjorde en liten sökning och fann 2130 träffar på "risotto con panna" dvs risotto med grädde, tydligen förekommer det men jag tycker det låter lite läskigt...
Citera
2007-08-17, 17:15
Medlem
Pancevs avatar
Högst vanligt var väl att ta i men det är, som du påvisade, ganska vanligt.
Citera
2007-08-17, 17:49
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapalama
Det är högst ovanligt om inte felaktigt att blanda grädde i risotton, tryffelolja kan jag gå med på även om jag skulle föredra några tunna skivor tryffel över maträtten...

MEN gjorde en liten sökning och fann 2130 träffar på "risotto con panna" dvs risotto med grädde, tydligen förekommer det men jag tycker det låter lite läskigt...

Vad trevligt att vi har fått en risottoexpert till Mat och Dryck...

Här är mitt favoritrecept på risotta som kommer från Kokboken Bon Lloc, skriven av Mathias Dahlgren. Värt att notera för vår kära risottoexpert är att Mathias hör till den absoluta kockeliten med bl a en guldmedalj från Bocuse d´Or och är den svenska kock som röstats fram till kockarnas kock flest gånger. Receptet jag nu presenterar serverades en gång i tiden på en restaurang med en Stjärna i Guide Rouge.

Svamprisotto
Oxmärg, kalvsky, persilja

Ingredienser 4 portioner
Risotto

2 dl avoriris
4 msk schalottenlök, fint hackad
4-5 dl ljus kycklingbuljong
1 dl lättvispad grädde
50g parmesan
25 g tärnad oxmärg, väl sköljd i kallt vatten
Smör
Salt
Svartpeppar
Citronjuice

Svamp
100 g rensad skogssvamp, t ex kantareller, svart trumpetsvamp, karljohansvamp
Smör
Salt
Peppar

Övrigt
Kalvsky
25 g raspad parmesan
1 msk fint skuren persilja
Olivolja
Svartpeppar

Metod
Svetta lök och ris på svag värme med lite olivolja. Häll över kycklingbuljongen och koka riset mjukt, med lite kärna. Vänd ner oxmärg, riven parmesan, grädde och smör. Smaka av med salt och peppar.

Stek svampen i smör. Krydda och låt rinna av i finmaskig sil. Värm och smaka av kalvskyn.

Klicka ut risotton på botten av djupa tallrikar. Täck med stekt svamp och ringla sky över. Toppa med raspad parmesan, persilja, svartpeppar och några droppar olivolja.
Citera
2007-08-17, 18:14
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Off topic

Men men men! Nu vill inte jag att ni ska stjäla min tråd till att tjafsa om risotto. Jag antar nämligen att det inte var ett vänligt tips till mig, då det var både oxmärg och kalvsky i ditt recept, vilket inte är särskilt vegetariskt. Men ni kan ju kanske starta en egen risottotråd.
Citera
2007-08-17, 18:39
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Men men men! Nu vill inte jag att ni ska stjäla min tråd till att tjafsa om risotto. Jag antar nämligen att det inte var ett vänligt tips till mig, då det var både oxmärg och kalvsky i ditt recept, vilket inte är särskilt vegetariskt. Men ni kan ju kanske starta en egen risottotråd.

Jag är uppriktigt ledsen om jag nu förstörde din fina tråd om grönsaker men jag accepterar inte att bli ifrågasatt utan att få en chans att försvara mig. Men nu är det över, så låt oss återgå till sojabönorna...
Citera
2007-08-17, 18:42
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Jag är uppriktigt ledsen om jag nu förstörde din fina tråd om grönsaker men jag accepterar inte att bli ifrågasatt utan att få en chans att försvara mig. Men nu är det över, så låt oss återgå till sojabönorna...

Jag älskar hur du insunierar att grönsaker vore ovärdig mat, när större delen av världen lever på den maten.

I vilket fall så är din ursäkt godtagen.
Citera
2007-08-17, 19:17
Medlem
Nässeltimbal m. apelsincoullis, cremé fraiche
Pasta Fresca m. baba ganouj, semitorkad tomat, haricot verts, koriander
Vegetarisk Blini "classic" m. morotsrom
Roquefortpaj m. norditaliensk tryffel- och ruccolasallad
Grönärtsrisotto "ninon" m. svartrot

Några förslag, finns hur mycket som helst egentligen. Annars, har du ingen personlig favorit som du kan bjuda på? Brukar bli bäst så.
Citera
2007-08-17, 20:52
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mista
Nässeltimbal m. apelsincoullis, cremé fraiche
Pasta Fresca m. baba ganouj, semitorkad tomat, haricot verts, koriander
Vegetarisk Blini "classic" m. morotsrom
Roquefortpaj m. norditaliensk tryffel- och ruccolasallad
Grönärtsrisotto "ninon" m. svartrot

Några förslag, finns hur mycket som helst egentligen. Annars, har du ingen personlig favorit som du kan bjuda på? Brukar bli bäst så.

Vet inte ens vad större delen av det där betyder, lust att specificera?
Risotto är uteslutet, för övrigt. Gillar inte det. Och ingen tryffel heller. Och inga gröna ärtor.
Nä, jag har faktiskt ingen personlig favorit, eftersom jag alltid bara slänger ihop vad jag har i kylskåpet. Och även om jag hade någon favorit så hade den varit för vardaglig för att bjuda på. Jag vill som sagt ha något piffigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in